کد خبر:۵۰۰۲۲۲
گزارش/

طرح ابر آبراه «خزر-خلیج فارس» روی میز ایران و روسیه/ «ایران رود» آرزوی پتر کبیر را محقق می‌کند؟

کانال «خزر-خلیج فارس» که کارشناسان از آن با عنوان «ایران رود» یاد می کنند، امکان دسترسی شمال اقیانوس اطلس، دریاهای بالتیک، سیاه و آزوف و حوضه های آبی دانوب، ولگا و خزر را به اقیانوس هند میسر می‌سازد. 

گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، طرح احداث کانال «خزر-خلیج فارس» یکی از بزرگترین طرح ها در حوزه کشتیرانی جهان به شمار می رود که از دهه آخر قرن نوزدهم تاکنون در زمره موضوعات مورد گفتگو ایران و روسیه قرار داشته است. اما به دلیل جایگاه ویژه این پروژه در مباحث اقتصادی، سیاسی و امنیتی دو کشور، میزان سطح روابط ایران و روسیه بر توقف و یا پیگیری آن نقش تعیین کننده ای داشته است.

 

سرگذشتی به بلندای تاریخ

در واقع اگر برخی از جغرافی دانان و تاریخ نویسان، قدمت ایجاد یک کانال آبی بین دریای شمال و جنوب ایران را به تلاش دریانوردان نیروی دریایی سلسله هخامنشیان و داریوش بزرگ نسبت می دهند اما اولین طرح ابداعی ثبت شده در این راستا توسط مهندسان روسی در دهه 90 میلادی قرن نوزدهم ارائه شد. آنها در نظر داشتن با عملیاتی کردن این آبراهه کوتاه ترین راه دسترسی روسیه به اقیانوس هند را فراهم کنند.

 

از این رو از همان ابتدای اهمیت اتصال دریای خزر به خلیج فارس برای روس ها، علاوه بر اجرای وصیت پطر کبیر در دستیابی روسیه به آبهای گرم، اقدامی برای کاهش وابستگی این کشور به تنگه های «بسفر» و «داردانل» ترکیه در حوزه واردات و صادرات کالا محسوب می شد. بر این اساس اجرایی شدن کانال مذکور تاثیری مستقیم در کنش های سیاست خارجی روسیه در محیط بین الملل می گذاشت و آسیب پذیری این کشور را در حوزه های اقتصادی و نظامی از جانب ترکیه کم می کرد.

 

زیرا تنگه های «بسفر» و «داردانل» ضمن آنکه نقش کریدورهای اقتصادی را برای کشورهای همجوار آن بازی می کردند، مسیری برای لشکرکشی نظامی علیه روسیه نیز به شمار می آمدند؛ چنانکه در طول تاریخ مهاجمان بارها تحت حمایت ترکیه خود را از طریق این تنگه ها به دریای سیاه و سپس سواحل روسیه رسانده اند. به همین دلیل حفط وابستگی مسکو به این مسیر، به ویژه در دوران جنگ سرد یکی از اهداف استراتژیک غرب محسوب می شد.

 

با توجه این نکات بود که آمریکا در سال 1997، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم های خود علیه ایران قرار داد. بر این اساس شرکت ها و کشورهایی که در نظر داشتند در این پروژه به ایران کمک کنند، به مجازات های مالی و اقتصادی گرفتار شدند. در واقع تاثیرگذاری وابستگی روسیه به مسیر آبی ترکیه در رقابت مسکو با واشنگتن تا اندازه ای است که هنوز آمریکا به طور واضح مشخص نکرده است لغو تحریم های علیه ایران پس از توافق هسته ای، باعث از بین رفتن ممنوعیت مشارکت شرکت های خارجی در این پروژه خواهد شد یا خیر.

 

بر این اساس امروزه مقامات کرملین به منظور کاهش نفوذپذیری روسیه در برابر سیاست های آمریکا و متحدانش و افزایش قدرت مانور در محیط بین الملل، همچون یکصد سال گذشته در هر زمانی بحث احداث این کانال را با ایران مطرح می کنند و تلاش دارند مسئولین کشورمان را به این امر مجاب سازند.

 

تاریخچه تلاش روسیه و ایران برای عملیاتی کردن این پروژه به اواخر قرن نوزدهم و تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور بر می گردد. کمیسیونی که عملا کار خود را در سال 1904 آغاز کرد اما همان طور که انتظار می رفت طرفین نتوانستند در مورد رژیم حقوقی پروژه و کانال به توافق برسند.

 

در آن دوران روسیه بر اصل حاکمیت فراسرزمینی مانند حاکمیتی که آمریکا و انگلیس بر کانال های پاناما و سوئز اعمال می کردند، اصرار داشت، اما ایران این مساله را با حاکمیت ملی خود در منافات می دید. در همین حال پیشنهاد وضع رژیم مالکیت مشترک در استفاده از کانال ( مدیریت مشترک با سهم مساوی) از سوی ایران، روسیه را نیز متقاعد نکرد. زیرا روس ها برای پذیرش این رژیم حقوقی نیازمند روابط نزدیکتر و حمایت بین المللی بیشتر از ایران بود.

 

از این رو تاریخ یک قرن گذشته نشان می دهد مطرح احداث این کانال و شدت و ضعف در پیگیری آن از سوی روس ها، با منافع و شرایط آن برهه تاریخی روسیه انطباق کامل داشته است. چناکنه هر زمان تقابل روس ها با غرب بیشتر می شده، اجرای آن در دستور رهبران این کشور در مذاکرات با مقامات ایرانی قرار می گرفته است.

 

تا پیش از وقوع جنگ جهانی اول بحث اجرای پروژه، موضوع مهمی در روابط ایران و روسیه بود اما در نتیجه این جنگ و عادی سازی روابط ترکیه با روسیه شوروی، لزوم پیگیری آن از سوی روس ها از بین رفت. اما همزمان با فوت آتاتورک و افزایش جهت گیری های پان ترکیسم در ترکیه، تقابل دو کشور شدت یافت. این در حالی بود که حداقل 50٪ از حجم سالانه صادرات نفت شوروی از این مسیر منتقل می شد.

 

در همین زمان که مصادف با سال های اولیه حکومت محمد رضا پهلوی بر ایران است، هر زمان هیات های سیاسی ایران و روسیه با یکدیگر دیدار می کنند، در مورد کانال شمال-جنوب نیز به بحث می پردازند. ولی در نهایت چرخش حکومت پهلوی به سمت آمریکا و گرایش به بلوک غرب، منجر به آن شد تا تهران جرات نکند اجرای این پروژه را در برنامه های خود بگذارد. زیرا در اواخر دوران حکومت پهلوی، هفتاد درصد صادرات نفت ایران به آمریکا بود . 40 درصد سرمایه گذاری خارجی در ایران نیز توسط سرمایه داران آمریکایی صورت گرفته بود. همچنین دست کم 60 درصد نیازهای نیروهای مسلح ایران از سوی ایالات متحده تامین می شد و این رقم در کنار نقش 25 درصدی سایر اعضای ناتو در فروش سلاح به ایران، وابستگی کشور را به غرب بیش از پیش کرده بود.

 

از این رو با انقلاب در ایران و خلع قدرت پهلوی، احداث این کانال از سوی روسیه مجددا مطرح شد. زیرا در آن زمان این مسیر آبی در راستای مقابله روس ها با فعالیت های ناتو و آمریکا می توانست فوق العاده سودمند باشد. اگرچه جنگ ایران و عراق، اجرای آن را بازهم برای دوره نامحدودی به تعویق انداخت.

 

تا آنکه در ابتدای قرن بیست و یک، در مذاکرات کمسیون مشترک تجاری روسیه و ایران، تهران در رابطه با نحوه سرمایه گذاری احداث کانال و همچنین ساخت کشتی های باری و تجهیزات اضافی دریایی برای به کارگیری در این آبراه، به مسکو پیشنهاد کرد.

 

از این رو در حال حاضر این پروژه در اولویت تهران قرار دارد و طبق اظهارت اخیر مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، این طرح در دست بررسی است. مسئله دیگری که بر اهمیت این طرح می‌افزاید، این است که کانال «خزر-خلیج فارس» علاوه بر روسیه، دیگر کشورهای شوروی سابق و اروپا را به اقیانوس هند متصل کند. همچنین این مسیر تا دو برابر از مسیر فعلی تنگه های ترکیه، کوتاه تر است که باعث کاهش هزینه های اقتصادی حمل و نقل می شود. لذا نه تنها ایرانی ها بلکه خارجی ها نیز تلاش دارند این طرح نهایی شود.

 

یک ابر آبراه تاریخی

کانال کشتیرانی «خزر-خلیج فارس» که کارشناسان ایرانی از آن تحت عنوان  «ایران رود» یاد می کنند، با عبور کامل از خاک کشورمان، امکان دسترسی شمال اقیانوس اطلس، دریاهای بالتیک، سیاه و آزوف و همچنین حوضه های آبی دانوب، ولگا و خزر را به اقیانوس هند میسر می‌سازد.

 

طول این آبراه بین ۱۴۶۵ کیلومتر تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شده ‌است. با توجه اینکه سطح دریای خزر 28 متر پایین تر از سطح دریای ازاد است باید در مسیر کانال، تالاب هایی برای جلوگیری از سرازیر شدن آب دریای آزاد به خزر ساخته شود. همچنین برآورد ژرفای این کانال باید 500 متر و پنهای آن 1000 متر باشد تا امکان رفت و آمد دوسویه کشتی های بزرگ از جمله نفت کش امکان پذیر شود.

 

سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح، 10 میلیارد دلار و زمان بازدهی کامل پروژه، 5 سال پس از بهره بردای آن، پیش بینی شده است. درآمدهای حق ترانزیتی روسیه و ایران از سال سوم و چهارم پس از اجرایی شدن، آغاز خواهد شد که بر این اساس سهم روسیه بین 1.2 تا 1.4 میلیارد دلار و سهم ایران بین 1.4 تا 1.6 میلیارد دلار است.

 

بر پایه بررسی‌های جغرافیائی و زمین‌شناسی دو مسیر برای آبراه پیشنهاد می‌شود: شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری شرق شاهرود به سوی شمال غرب متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر می‌رسد.

 

مسیر دوم از ناحیه میان چابهار و بندر جاسک آغاز و پس از گذر از کنار شهر بم هم‌چون مسیر شماره یک تا طبس رفته و آن‌گاه به سوی شمال شرقی رفته به فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب غربی از شهر سمنان گذشته و در فاصله ۱۰۰ کیلومتر شرق تهران از میان رشته‌کوه البرز به شهر ساری رسیده و با گردش به سوی شرق به بندر ترکمن خاتمه می‌یابد.

 

با این همه طرح احداث کانال مذکور در داخل ایران موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان این طرح بر این باورند این مسیر نه تنها به عنوان یک کریدور حمل و نقل، بلکه به عنوان منبع آب شیرین مناطق خشک مرکزی ایران، ضرورت دارد. زیرا با عبور کانالی به عمق 500 متر و طول بیش از 1500 کیلومتر، آب و هوای اطراف آن بر اثر ریزش های ناشی از تبخیر آب کانال تغییر می کند. در نتیجه این روند، می تواند مانع ادامه روند کویری شدن ایران شود. ضمن آنکه با احداث این آبراهه می توان از بخش عظیمی از زمین های کویری کشور استفاده کرد. در واقع آوردن آب به کویر زمینه ساز پا گرفتن کشاورزی و آبادانی، ساختن بندر آزاد بازرگانی، راه‌های ارتباطی و برقراری ارتباط با دنیای بیرون از کویر خواهد بود.

 

همچنین این طرح هزینه های ناشی از حمل و نقل داخلی کالا را با کاهش شدیدی روبرو می کند. زیرا حمل و نقل دریایی یکی از ارزان ترین راه های ترانزیت کالا محسوب می شود. ضمن آنکه هر بار که کشتی‌های حامل نفت و گاز و سایر کالاهای ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه و افغانستان و یا هر کشتی دیگر از این آبراه گذر می‌کند مبلغ قابل توجهی به ایران پرداخت می شود که قابل مقایسه با حق ترانزیت کانال سوئز خواهد بود. از این رو با اجرای این طرح ایران به یک منبع درآمد همیشگی دست می یابد.

 

براین اساس کانال مذکور باعث خنثی یا کم اهمیت ساختن طرح انتقال نفت و گاز از زیر دریای خزر می شود که در نهایت به افزایش وزن سیاسی ایران در منطقه و معادلات جهانی منجر خواهد شد. زیرا امکان دست یابی جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان به آبهای آزاد را فراهم می کند.

 

از دیگر مزایای این طرح ایجاد اشتغال برای دو میلیون نفر در داخل است. زیرا اجرای این کانال نیازمند به کارگیری متخصصان و افراد تحصیل کرده خواهد بود. همچنین در نتیجه گسترش صنعت کشتیرانی، پرورش ماهی و شیلات، پروژه های تولید برق و آبرسانی، ایجاد کشاورزی در مسیر کانال و خدماتی از قبیل راه اندازی فرودگاه ها و بنادر ترازیتی در طول مسیر مذکور، نیروی کار داخل به کار گمارده می شوند.

 

علاوه بر این موافقان این طرح، بر امکان تولید و دستیابی به آب آشامیدنی، فراهم آوردن راه‌های آبرسانی و مبارزه با خشکسالی تاکید دارند.

 

مخالفان چه می‌گویند؟

 اما در مقابل مخالفان اجرای کانال خزر-خلیج فارس معتقدند این پروژه اجرا شدنی نیست. در این رابطه کارشناسان عنوان می کنند سطح دریای خزر 28 متر پایین تر از از سطح آبهای آزاد (خلیج فارس) است و مسیر شمال-جنوب ایران با بیش از 2 هزار کیلومتر فاصله دارای پستیها و بلندیهای زیادی مانند ارتفاعات البرز و پستی های دشت کویر و دشت لوت است. به طوری که به دلیل اختلاف ارتفاع زیاد دریای شمال و جنوب، کشتی باید یک‌هزار و ۷۰ متر از کوه البرز بالا برود که این کار در دنیایی که کشتی تنها 30 متر بالا می رود شدنی نیست. از این رو برای حل این مشکل ناگزیر خواهند بود در مسیر سربالایی این کانال در چندین منطقه آبگیرهای بزرگی احداث شود تا از سرریز شدن آب کانال جلوگیری کنند. در حالی که مسیرهایی با این خصوصیات، مانند کناره های البرز، انبوهی از جمعیت را در خود جای داده که در صورت اجرای این طرح باید زمینها و خانه های اطراف پروژه تخلیه شود.

 

ضمن آنکه ایجاد آبگیر باعث افزایش آسیب خطر زلزله خواهد شد، مانند آنچه که در داغستان یا منطقه «مینگه چویر» قفقار اتفاق افتاد. در حالت عادی، ایجاد آبگیر باعث می شود سالانه تا 300 زمین لرزه با مقیاس پایین در منطقه اتفاق افتد که اگر این منطقه مانند مناطق شمالی ایران زلزله خیز نیز باشد، باید ریسکهای ایجاد آبگیرهای بزرگ به دقت در نظر گرفته شود.

 

از دیگر دلایل مخالفان تاکید بر مساله انتقال حجم عظیمی از آب خزر به این کانال است که علاوه بر ایران، چهار کشور دیگر بر این دریا حق حاکمیت دارند. در واقع مخالفان طرح بیان می کنند ایجاد یک کانال برای عبور کشتیهای کوچک حداقل 5 متر ارتفاع و 100 متر عرض لازم دارد و با توجه به طول این کانال که بیشتر از 1500 کیلومتر خواهد بود، نیاز به حداقل یک دهم حجم آب رودخانه ولگای روسیه است. رودخانه ای که در حال حاضر 85 درصد آب خزر را تامین می کند. براین اساس با توجه به عبور کانال از خاک کشورمان، این احتمال که همسایه های شمالی ایران با این پروژه موافق نباشند، زیاد است.

 

از دیگر دلایل مخالفان، رد مفید بودن ایده انتقال 500 میلیون متر مکعب آب دریای خزر و شیرین کردن آن برای استان های مرکزی است. طبق این نظر شوری آب دریاچه خزر 13 میلی گرم در هر لیتر است که قابل استفاده در مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی نیست و شیرین کردن آن هم صرفه اقتصادی هم ندارد.

 

یک تصمیم راهبردی برای روس‌ها

با این همه، در کنار بررسی علمی و غیر جناحی طرح احداث کانال خزر-خلیج فارس از سوی کارشناسان داخلی و بهره گیری از دانش و تجربیات متخصصان خارجی، باید بحث وجود جریان های سیاسی بین المللی را نیز در نظر گرفت. اگر در بازه زمانی کنونی روس ها بسیار مشتاق به آغاز این پروژه هستند باید این مساله را مورد توجه قرار داد که مسکو در حال حاضر با ترکیه و غرب دچار اختلافاتی شده که گریبان اقتصاد این کشور را نیز گرفته است.

 

روسیه در چند سال اخیر و تحت حاکمیت ولادمیر پوتین تلاش دارد تا مجددا اقتدار قدرت نمایی اتحاد جماهیر شوروی در برابر آمریکا را بازیابد. این کشور پس از یک دهه افول قدرت سیاسی و اقتصادی، اکنون درصدد آن است تا با قدرت نمایی در بحران هایی مانند اوکراین، سوریه، آسیای میانه و قفقاز تبدیل به رقیبی در برابر غرب شود. از سویی اختلافات روسیه و ترکیه در بحران سوریه، آنها به در مقابل هم قرار داد و باعث شد روابط اقتصادی دو کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

 

اگرچه اخیرا آنکارا تلاش کرده است با وساطت کشورهای ثالث روابط با مسکو را احیا سازد اما کرملین می داند به رغم بهبود روابط با ترکیه، تغییر چندانی در سیاست های کلی ترکیه رخ نخواهد داد. زیرا این کشور متحد آمریکا و یکی از اعضای ناتو است که پایگاه های نظامی آن هم اکنون در اختیار غرب است.

 

بر این اساس تاکید ویژه روس ها بر احداث این کانال، در حال حاضر با منافع استراتژیک این کشور در بلند مدت ارتباط دارد. از این رو مقامات ایران باید در مورد منافع ملی کشور و اهداف روسیه در این مساله به طور دقیق جوانب را بررسی کنند.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
انجام این کار آسیبهای زیست محیطی فراوانی به کشور میزند.واصلا شدنی نیست.دست از تصمیات بچگانه قصه های کودکانه بردارید.انتقال نفت با لوله از شمال به جنوب خیلی راحت وکم هزینه هست.
33
23
حسين
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
اين طرح از لحاظ سياسي و ژئوپلتيك بهيچ عنوان ب نفع ايران نيست بخاطر اينكه براحتي امكان دسترسي به مركز كشور رو در اختيار همين روسيه اي ميذاره كه ايران رو هميشه ملعبه ي مطامع سياسي خودش قرار داده ...تاريخ گواه خيانت روس ها به ايران هست...
ناشناس
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
انتقال نفت بله ولی کالاهای دیگه رو که نمیشه با لوله انتقال داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
یعنی خاک کشورمان را به همین مفتی برای اینکه منافع روس ها را برآورده کنیم بدهیم
مگه مغز خر خوردیم
35
26
ناشناس
United States of America
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
به نظر من ابتدا یک مرحله از این آبراه را با کمک این چند کشور با حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اجرا شود مثلا آبراهی به طول 300 کیلومتر بعد اثرات آن را بر کشاورزی اقتصاد صنعت اشتغال بررسی شود ما بقی مسیر در مراحل بعدی ادامه یابد از قدیم گفتند سنگ بزرگ نشانه نزدن است
28
22
ناشناس
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
آبراه نصفه که بدرد روس ها نمیخوره اونا میخوان وصل بشن به خلیج فارس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
نبايد در اين پروژه شتاب زده عمل نمود اولا" اين پروژه بخش بيشتري از سرزمين ايران را ميتواند به نمكزار تبديل كند ثانيا" براي ايران هزينه سنگيني دارد و اگر ايران به تنهايي به آن اقدام كند معلوم نيست اقبال به استفاده از اين آبراه چگونه باشد و عوايد آن جبران هزينه نمايد يانه. ثالثا" مشاركت جهاني در اين پروژه سنگين ممكن است به منافع استعماري خارجيان و بدهكاري ايران ايران بيانجامد.
25
10
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
این طرح شدنی هم باشد مفید فایده ای نخواهد بود و محیط زیست ایران را ویران میکند ،‌ این کانال با کانال سوئز فرق اساسی دارد ،‌ اولا کانال سوئز نه در درون مصر بلکه از درون صحرای سینا میگذرد ، ثانیا ،‌ دریای مدیترانه و در سرخ تقریبا همسطح بوده و کوه و ماهوری در مقابل این کانال وجود ندارد ، ثالثا ‌،‌ طول کانال سوئز 180 کیلومتر بیشتر نیست نه دو هزار کیلومتر ،‌ رابعا ، از کانال سوئز جهان استفاده میکند نه تنها یک کشور ،‌ خلاصه اگر روزی خدا نکرده بخواهد اتصال خزر به خلیج عملی شود باید فاتحهء‌ محیط زیست ایران را خواند .
31
32
ایران
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
اتصال خزر به خلیج؟؟؟ منظورت از خلیج همان خلیج همیشه پارس؟؟؟ مثل اعراب حاشیه خلیج فارس حرف میزنی...
سید جواد
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
برادر شما هم خوشحالی! دلت رو به اسمها خوش کردی. خلیج فارس بگی پارس بگی تا ابد پارس بگی هیچ ارزشی نداره وقتی مردمی که اینقدر برای این اسامی خودشون رو پاره میکنن. وقت پول خرج کردن میشه میرن ترکیه و دوبی و جنسهای خارجی رو میخرن و با آب و تاب پزش رو میدن. ایرانی بودن به حرف نیست به عمله. یه نگاهی به سرتاپای خودمون و خونه مون بندازیم و ببینیم چقدره تا ابد پارسه!!!
قبلا به ما ايراني ميگفتن !
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
ايران هميشه قرباني طرح هاي روسيه بوده است و اين آبراه يعني نابودي كشور عزيزمان.
تقسيم شدن كشور به دو بخش غربي و شرقي از نظر ژئوپلتيك و متعاقب آن ايجاد تقسيمات بعدي به شمالي و جنوبي و خودمختاري و تجزيه.
دسترسي آسان ناوهاي جنگي روسيه و آمريكا به مناطق مركزي ايران.
اشتباه استراتژيك سياست خارجي ايران مابين تركيه و روسيه باعث اين نابوديست.
39
48
بهروز
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
آفرین این بالاترین وبدترین خطراحتمالی است
مهدی
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
اگه این طرح به نفع ایران نبود مشمول تحریم های امریکا نمیشد مطمینا امریکایی ها خیلی از این طرح که باعث افزایش قدرت ایران میشد میترسیدن

جالبه بعضی دوستان دقیقا نظر کارشناسان امریکایی رو دارن
الف
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
بالاخره یکی پیدا شد حرف دل ما رو بزنه، اگر این طرح با مشارکت (مالکیت) روسیه اجرا بشه نسل های آینده داستاهایی در مورد سرزمین پارسی خواهند شنید. کلا بعضی چیزا خیلی برام عجیبه، مثلا مسابقات دو ماراتن در شیراز، لطفا برید ببینید ماراتن یعنی چه و از کجا اومده و ارتباطش با شیراز چیه؟ برای من هم دعا کنید که هر چه زودتر به خاک ایران بپیوندم قبل از اینکه بیشتر با چشمان خود مظلومیت این خاک رو ببینم.
حسن ناجی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
طرح بسیار بسیار خوبی است فواید بسیاری برای همه ی کشورهای منطقه دارد باشجاعت وبا هماهنگی درصورت نیاز با کشورهای منطقه هر زودتر عملیاتی شود
59
24
حسن محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
طرحی با این همه منافع وآبادانی متاسفانه خیلی خیلی خیلی دیر اندیشیده شده
41
18
جناب خان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
با سلام
آزادراه تهران شمال بعد از 23 نتیجه داد ! حالا ایران رودم آرزوست !!!
14
27
جناب خان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
با سلام
کارشناسان محترم این طرح فقط مواظب باشند ارتفاع سطح دریای خزر و نیز خلیج فارس را درست محاسبه کنند که اولا آب دریای خزر را کلا خشک نکنند و به خلیج فارس نریزند و دوم اینکه از دو طرف یعنی از دریای خزر و از سوی دیگر آب دریای خلیج فارس را به داخل ایران هدایت نکنند که کلا ایران را از روی نقشه حذف کنند و به زیر آب ببرند !!!
11
23
علی
-
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
من چند سال پیش روی این طرح کار کردم. لازم نیست آب این دو دریا به هم متصل بشه. ما میتونیم این کانال رو ایجاد و آب رو به نزدیک دریای خزر برده بعد کانال رو منحرف و به سمت دریای ارومیه و از آنجا توسط کانالی دیگر به اروند بریزه. این طوری هم دهن کشورهای شمالی بسته میشه هم اقتدار ایران حفظ میشه هم آب و هوای کویر شمالی میشه هم دریاچه ارومیه احیا میشه هم آب رفته به خلیج فارس باز میگرده و هم ترانزیت دریایی احیا و یک بندر هم در شمال و نزدیک سواحل دریای خزر ایجاد که کالاها رو بصورت زمینی بین این دو اسکله جابجا کنند و هم اینکه ما در وسط کشور میتونیم پایگاه های دریایی داشته باشیم و ...
13
22
سید جواد
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
برادر نگفتی آب چه طوری میره داخل چه طوری برمیگرده.خودش میره یا موتور پمپ براش میگذاری. بعد هم هزینه مادی و معنوی این همه کانال کشی از کجا تامین میشه؟ افکار مهندسیتون خیلی جلوی بینی نگره.
علی
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
من کارشناس gis هستم این کار شدنیه احتیاج به موتور و پمپ هم نداره(قابل توجه سید جواد ادعای مهندس) فقط روحیه ما می توانیم رو باید زنده نگه داشت. بهتره رو توپوگرافی زمین نگاه کنید تا ببینید این کار شدنیه.
سید جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
مهندسانی که این طرح از ذهنشون تراوش کرده. کل کویرهای مرکزی ایران رو یه مشت شن بی مصرف تصور کردند. این ناشی از دیدگاه محدود و کوته نگریشونه. کویرهای اکوسیستمهایی پر از موجودات زنده است. تکلیف اون بیچاره ها چی میشه؟
21
23
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
هیچ شرکت هیچ موسسه ای هیچ کشور ثالثی تا امریکا اجازه در این طرح مشارکت نمی کنند به امید روزی که کشورمان انقدر قوی شود که نیازمند هیچ کشوری و نباشد وتوازن قدرت در دنیا شکل بگیرد
27
4
سیدجواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
طرح اتصال دریای سیاه به دریای خزر توسط روسیه باعث انتقال یک نوع میگوی انگل به دریای خزر شد که نسل بسیاری از ماهی ها رو به خطر انداخت. معمولا طرحهایی بزرگی که توسط مهندسان و با اهداف سیاسی و اقتصادی احداث میشه. مسایل زیست محیطی درش به فراموشی سپرده میشه.فکر کردید که اگه یکی از نفت کشها داخل این کانال دچار حادثه بشه. تکلیف آلودگی زیست محیطیش چی میشه؟
36
12
بی نام
United Arab Emirates
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
یه جاده تهران شمالو توش....میخواید دو هزار کیلومتر ابراه بسازید؟..مردمو چی فرض کردید؟..از دوستان خوب اشاره کردن سنگ بزرگ علامت نزدن است...
27
22
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کار های عمرانی سپاه شکست نداره به فضل خدا. هر جا دیدید مشکلی بوده برای دولت ها بوده
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
بستگی داره کی بسازش . پروژه رو قراره بدن ب خاتم الانبیا ک کارش رو دست نداره با چنان سرعتی میسازتش ک نمونش نباشه. توی قرارگاه خاتم الانبیا دزد پیدا نمیکنی ک بخواد کمبود بودجه بیاره و طول بکشه ساختش و اینقدر نیروی انسانی و تجهیزات دارن ک کار لنگ نمونه
علی
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
در توانایی سپاه پاسداران شکی نیست به قدرت ایمان هم شکی نیست.اما به نظر شما اینکه آب و هوای یک کشور که اکثرا خشک هست را تبدیل کنیم به مناطق معتدله آیا منطقی است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
هيچ نيازي به احداث اين آبراه نميباشد . احداث كريدور چند خطه راه آهن جنوب شمال هم شدني و هم ارزان و سودآور است.
17
17
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
وقتی آب 2 تا دریا از داخل کویر رد بشه اون آب که خشک نمیشه، کویر رو سیراب میکنه میشه توش هزار تا کار کرد
51
9
علی
United Arab Emirates
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
این طرح خیانت به محیط زیسته
21
43
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
اخر و عاقبت هم روسها مالک کانال می شوند......
15
17
دید باز
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
باید از همه جوانب طرح رو بررسی و کارشناسی کرد (امنیت ملی، اقتصادی، محیط زیست و ....)
اگر به این جمع بندی رسیدن که فوایدش بیشتره اجرا کنن
سال های گذشته در جهان طرح های عظیمی انجام شده که اون زمان عقل ها باور نمی کردن به سرانجام برسه ولی الان دارن استفادش رو میبرن
18
0
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
با توجه به آب شدن یخهای قطب و بالا آمدن تدریجی آب دریاها و زیر آب رفتن تعداد زیادی از شهرها و کشورهایی که در سطح پایینی قرار دارن ،مثل هلند،میبایست مورد خوبی برای جلوگیری از بالا آمدن آب دریاها باشه و این کشورها هم قائدتا میبایست مشارکت کنند
صبا
United States of America
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
با اجرای این طرح کاملاً موافقم .
32
11
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
راستی از پروژه آزاد راه تهران شمال چه خبر؟!!!
جهش عظیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
این پروژه مثلا تا 40 یا 50 سال دیگه یه طرح عادی میشه
الان دارن روی طرح های شهرهای زیر آب، شهرهای روی اقیانوس، در سیاره مریخ و ماه و ... فکر میکنن
بعدش یه عده ای میگن این طرح رویاییه؟

35
5
وطن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

به نظرم: فقط یکی می خواد مثل احمدی نژاد که با شجاعت این طرح رو شروع کنه
البته احتمال داره یه دولتی هم بیاد مثل ... بعدش این کانال رو با سیمان پر بکنه
221
29
ali mim
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
آی گفتی......فقط احمدی نژاد... یه آدم نترس فقط.... سال دیگه خودمون میاریمش رئیس جمهورش میکنیم
شادمهر
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
یعنی به نظرتون میشه ؟؟؟
پیرو خط امام
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کاش زود تر آقای احمدی نژاد بیان رئیس جمهور بشن که زودتر شروع کنیم
صبا
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
خوشحالم رای من حسن کلید ساز نبود
قاصد
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
رای هایی که به این دیدگاه داده شده، مشکوکه...
سی
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
من پشیمونم به روحانی رای دادم ولی اگه سرباز سازندگی بود (احمدی نژاد )رایم اون بود
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
به امید یک احمدی نژاد غیر انحرافی...
قبل از انحراف خیلی خوب بود ولی...
سید جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
این طرح در کل برای منافع استراتژیک روسیه حیاتیه نه ما و بیشتر ایران رو تبدیل به حیات خلوت روسیه میکنه.و از نظر امنیتی مشکل زاست.و چون خیلی از مضار زیست محیطیش بعدا مشخص میشه. و بدلهایی مانند خطوط لوله انتقال نفت و خطوط ترانزیتی ریلی و جاده ای داره. توجیه پذیر نیست
22
16
دوست
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
خیلی از مردم کشورمون میرن امارات میگن به به چه چه دیدید وسط دریا شهر درست کردن ال کردن بل کردن.اجرای این چنین طرحی عملیاتی برای انسان چون انسان نشان داده کار نشد نداره.فقط باید خوب بررسی بشه و خوب برنامه ریزی و اجراش بکنن.
ضمنا اجرای این طرح برای ایران سود آوری بسیاری داره حالا میخواد روسیه از اون استفاده کنه یا هرکشور دیگه ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
يكي مي گفت نميشه اگر ميشد چي ميشد گفت چي رو گفت اگر يك قاشق ماست بزنيم توي آب دريا دوغ بشه چه خوب ميشد البته طرح رويايي امروزي ، مثل زندگي و سكونت در ماه و مريخ ميمونه ؟ بهر حال در زندگي امروزي آنهايي كه آرزوي كردن يك روزي نتيجه گرفتن مثل دانش ماهواره و موبايل و پرواز خودرو و پل روي دريا و زندگي در زير دريا و ... ما وقتي آرزويي نداشته باشيم هميني كه هستيم هستيم ...بالاخره آرزو بر جوانان عيب نيست و آرزوي هاي بزرگ شايد يك روز محقق شدند پس بهتر است كه منفعل نباشيم فكر كنيم و انديشه و افق دور دست را بنگيريم تا نسلهاي حال و آينده از اين اتفاقات خوشحال و خرسند باشند تا روزي محقق شود من اميدواريم اين كار ميليونها نفر را صاحب كار خواهد كرد و كشور را مترقي در دنيا خواهد كرد .
13
4
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
ایده بزرگ و خیلی خوبی است، از این لحاظ که باعث اشتغال زایی در کشور میشود واینکه نتنها آسیبی به محیط زیست نمیزند بلکه باعث آبادی بسیاری از مناطق خشک و بی استفاده ایران میشود، به هرحال هرچه خدا بخواهد همان میشود.
11
5
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
شما بی زحمت اتوبان شمال را تمام کنید کانال به عظیمی پیش کشتان!!!
16
10
بهروز
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
ازچندتکه شدن کشوربهراسیدکه دفاع رابرای ماسختتروتشویق به استقلال مناطق وهمینطورچشم داشت به آن راازسوی دشمنان آسانترخواهدکرد
7
7
محسن
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
ایجاد یک کانالی که مرز تردد بین المللی هم به حساب بیاد، بیشتر از سود اقتصادی (که اون هم درصد زیادیش به سرمایه دارهای کلان ممکنه برسه) ، باعث ایجاد زمینه های دخالت و فشار رسانه ای بین المللی و نفوذ! و خصوصا به زمینه های امنیتی و دفاعیش هم باید توجه کرد که خیلی حساسه.

خصوصا خدا رحم کنه که در اون زمان دیپلماسی ما مبتنی بر لبخند نباشه...
وگرنه که دیگه هیییییچ!!!
مقدم
Iran, Islamic Republic of
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
با سلام
طرح مذکور به نظر بنده شدنی نیست همان اختلاف سطح که این دریا دارند ثانیا آیا واقعا پدیده های محیط زیستی این طرح ار در نظر گرفته اند نشه مثل ساختن طرح سدها کشور بدون مطالعه و خشکاندن تلاب ها و دریاچه ها ثالثا استقلال که یکی از شعارهای اصلی جمهوری اسلامی ایران است می خواهیم تحت سلطه روسیه قرار گیریم رابعا این قدر اگر ما پول داریم بریم کشاورزی صنعت . .. و اصلاح کرده و به فکر رفاه مردم عزیرمان باشیم نه به فکر روسیه
6
9
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
اجرای این طرح یعنی تجزیه ایران(همان چیزی که اسرائیلیها دنبالش هستند1-ایران رابه دوقسمت شرقی وغربی تقسیم میکنه2-سمت شرق مرکز فعالیت تولیدوقاچاق موادمخدرمیشه3-آبراهای بزرگ رامعمولا"بین مرزدوکشورمیزنندتامفیدباشدنه باعث تجزیه یک کشورشود4- وقتی کشوری بوسیله آبراه های بزرگ یادیواریا....به دوقسمت تقسیم شودحتی اگردهها پل هم زده شودازلحاظ محسط زیست واکوسیستم منطقه(جانوری،زمین شناسی،آب وهوایی ،سفرهای زیرزمینی ....دچارتغییرخواهدشد
5
17
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
باشه بابا باشه :
اجرای این طرح یعنی تجزیه ایران .......................................
کشتی خودتو
کانال نمی زیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
اجرای این طرح آبراه بزرگ شمال به جنوب یعنی تجزیه ایران(همان چیزی که اسرائیلیها دنبالش هستند)1-ایران رابه دوقسمت شرقی وغربی تقسیم میکنه2-سمت شرق مرکز فعالیت بیشترتولیدوقاچاق موادمخدرمیشه3-آبراهای بزرگ رامعمولا"بین مرزدوکشورمیزنندتامفیدباشدنه باعث تجزیه یک کشورشود(مثل دیوارچین،آبراه پاناما،سوئز...)4- وقتی کشوری بوسیله آبراه های بزرگ یادیواریا....به دوقسمت تقسیم شودو اگردهها پل هم زده شودازلحاظ محیط زیست واکوسیستم منطقه(جانوری،زمین شناسی،آب وهوایی ،سفرهای زیرزمینی ....دچارتغییرخواهدشد(آب وهوای حاشیه کویر خشک میشودوامتدادآبراه بارانی میشودوعملا"کویرراازمرکزبه حاشیه های کویربرده ایم)
4
24
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
اجرای این طرح آبراه بزرگ شمال به جنوب یعنی تجزیه ایران(همان چیزی که اسرائیلیها دنبالش هستند)1-ایران رابه دوقسمت شرقی وغربی تقسیم میکنه2-سمت شرق مرکز فعالیت بیشترتولیدوقاچاق موادمخدرمیشه3-آبراهای بزرگ رامعمولا"بین مرزدوکشورمیزنندتامفیدباشدنه باعث تجزیه یک کشورشود(مثل دیوارچین،آبراه پاناما،سوئز...)4- وقتی کشوری بوسیله آبراه های بزرگ یادیواریا....به دوقسمت تقسیم شودو اگردهها پل هم زده شودازلحاظ محیط زیست واکوسیستم منطقه(جانوری،زمین شناسی،آب وهوایی ،سفرهای زیرزمینی ....دچارتغییرخواهدشد(آب وهوای حاشیه کویر خشک میشودوامتدادآبراه بارانی میشودوعملا"کویرراازمرکزبه حاشیه های کویربرده ایم)-مگراین آبراه درمرز افغانستان وپاکستان زده شود(هرچندکه آب وهوای کویر رابدترمیکندولی حاشیه آبراه راسرسبزمیکند
6
12
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
مواد مخدر!!!!! یعنی چون الان این کانال نیست تو ایران کشت نمیشه!!!!!!خب اکوسیستم تغییر کنه، عوض کلاغ، مرغابی ببینیم مگه بده!!!!!، حالا اگه شغال های شرق با غرب براثر جدایی زیستگاه جفت گیری نکنن، دنیا به آخر میرسه؟!!!! اینجوری فکر کن که زیست بوم ها آبادتر میشه تنوع و فرآوانیشون افزایش پیدا میکنه، زندگی مردم کویر نشین رونق پیدا میکنه و .... همش منفی ها رو نبینید مثبت و منفی رو در کنار هم بزارید هرکدوم به دیگری چربید اون میشه حق و اونوقت پاش وایستین.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
سرمایه گذاری است که یقینا فوائد ان خیلی بیشتر از ضرر ان است و حالا که روس ها خواهان این کارند کشور ما سود بیشتری هم می تواند داشته باشد
11
5
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
اجرای این طرح آبراه بزرگ شمال به جنوب یعنی تجزیه ایران(همان چیزی که اسرائیلیها دنبالش هستند)1-ایران رابه دوقسمت شرقی وغربی تقسیم میکنه2-سمت شرق مرکز فعالیت بیشترتولیدوقاچاق موادمخدرمیشه3-آبراهای بزرگ رامعمولا"بین مرزدوکشورمیزنندتامفیدباشدنه اینکه باعث تجزیه یک کشورشود(مثل دیوارچین،آبراه پاناما،سوئز...)4- وقتی کشوری بوسیله آبراه های بزرگ یادیواریا....به دوقسمت تقسیم شودو اگردهها پل هم زده شودازلحاظ محیط زیست واکوسیستم منطقه(جانوری،زمین شناسی،آب وهوایی ،سفره های زیرزمینی ....دچارتغییرخواهدشد(آب وهوای حاشیه کویر خشک میشودوامتدادآبراه بارانی میشودوعملا"کویرراازمرکزبه حاشیه های کویربرده ایم)-مگراین آبراه درمرز افغانستان وپاکستان زده شود(هرچندکه آب وهوای کویر رابدترمیکندولی حاشیه آبراه راسرسبزمیکن
10
15
خيرخواه
Iran, Islamic Republic of
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
نمي خواد كانال بزنيد و پاي روسها را به ايران باز كنيدوهزاران مشكلات ديگه اي كه دوستان به آن اشاره كردند را درست كنيد بياييد يه لوله يا تونل بكشيد وآب را به مراكز واستانهاي خشك برسونيدتا مردم عزيز بهره مند شوند
11
21
متفکر
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
میشه بگید کدوم آب را؟
بابا سفره های آب شیرین ما همه دارن ته میکشن دریاچه های مجاورشون هم از هامون و گاوخونی گرفته تا ارومیه درحال خشک شدن هستن!
بیش از این دیگه نمیشه رو منابع آب شیرین داخل خاکمون فشار بیاریم وگرنه باید منتظر بحران های بزرگتر وخکشسالی ها و مهاجرت ها و کشمکش بر سر آب باشیم. این پروژه بهتریم گزینه برای حل مشکل سفره های آب زیرزمینی و افزایش بارندگی و بهبود وضع کشاورزیه . حالا بماند که مسیر ترانزیتی رو برای ایران فراهم میکنه که با وجود اون میتونیم علاوه بر درامد زایی هنگفت ، اهرم فشاری رو برای کنترل سیاست های همسایه های شمالی و شرقی مون داشته باشیم
راجع به تقسیم ایران هم بگم که واقعا این حرف غیر منطقیه که اگر اینطوری میبود باید میگفتیم که مثلا رود سند پاکستانو نصف کرده !
جان فدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
جمهوری اسلامی ایران زمانی میتواند این پروسه را با موفقیت به اجرا در اورد که 1- چنان قدرتمند باشد که دارای حق وتو شود 2- دارای هزاران کلاهک هسته ای اماده شلیک برروی اهداف از پیش تعیین شده باشد پیش بینی اینست که با اجرای این برنامه تجزیه ایران درصورت عدم تحقق این دو بندکاملا امکان پدیر خواهد شد
11
33
ساسان
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
ایتدا بیایید مشکل دریاچه ارومیه را حل کنید ،این آبراه پیشکش.
باقر خان
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
یا پیغمبر!
شما یه وقت سعی نکنی به جایی برسی! خدای ناکرده مسئولیت سنگینی بگیری! و الا سر همه مردم رو به باد میدی
کلاهک هسته ای!!!
با نام
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
میگم ماشاءالله مردم ایران در همه ی حوزه ها صاحب نظر و منتقد هستند!
از کانال دریایی گرفته تا مسائل سیاست خارجه و امنیت ملی و قیمت تخم مرغ و مرغ!
درود بر ملت بزرگ ایران که خدارو شاکرمم به این درک و فهم رسیدند
با تشکر فراوان از خبرگزاری دانشجو
امین
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
حرفت خیلی کارشناسی شده بود... آفرین
یعنی هرجا دیدی یه رودخونه کشوری رو دو قسمت کرده میشه خطر امنیتی؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
اجرای این طرح آبراه بزرگ شمال به جنوب یعنی تجزیه ایران(همان چیزی که اسرائیلیها دنبالش هستند)1-ایران رابه دوقسمت شرقی وغربی تقسیم میکنه2-سمت شرق مرکز فعالیت بیشترتولیدوقاچاق موادمخدرمیشه3-آبراهای بزرگ رامعمولا"بین مرزدوکشورمیزنندتامفیدباشدنه اینکه باعث تجزیه یک کشورشود(مثل دیوارچین،آبراه پاناما،سوئز...)4- وقتی کشوری بوسیله آبراه های بزرگ یادیواریا....به دوقسمت تقسیم شودو اگردهها پل هم زده شودازلحاظ محیط زیست واکوسیستم منطقه(جانوری،زمین شناسی،آب وهوایی ،سفره های زیرزمینی ....دچارتغییرخواهدشد(آب وهوای حاشیه کویر خشک میشودوامتدادآبراه بارانی میشودوعملا"کویرراازمرکزبه حاشیه های کویربرده ایم)-مگراین آبراه درمرز افغانستان وپاکستان زده شود(هرچندکه آب وهوای کویر رابدترمیکندولی حاشیه آبراه راسرسبزمیکن
6
16
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
الف-اجرای این طرح( آبراه بزرگ شمال به جنوب که سالیان سال هزینه مطالعه ومشاوره مفتخورهای آن ازبیت المال این مردم فلاکتزده انجام شده وبیهوده بوده)یعنی1- تجزیه ایران به دوقسمت شرقی وغربی(همان چیزی که اسرائیلیها،ابرقدرت شرق وغرب دنبالش هستند)2--سمت شرق مرکز فعالیت بیشترتولیدوقاچاق موادمخدرمیشه3-آبراهاودیوارهای بزرگ رامعمولا"بین مرزدوکشورمیزنندتامفیدباشدنه اینکه باعث تجزیه یک کشورشود(مثل دیوارچین،آبراه پاناما،سوئز...)مگرآبراه ودیوارکوچک باشدکه کاملا"قابل کنترل باشد-ب-4-
6
7
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
ب-4- اگردههاوحتی صدپل هم روی این آبراه زده شودازلحاظ محیط زیست واکوسیستم منطقه(جانوری،زمین شناسی،آب وهوایی ،سفره های زیرزمینی ....دچارتغییرخواهدشد(آب وهوای حاشیه کویر،خشک میشودوامتدادآبراه بارانی میشودوعملا"کویرراازمرکزبه حاشیه های کویربرده ایم)-آبراه باید درمرز افغانستان وپاکستان زده شود(هرچندکه آب وهوای کویر رابدترمیکندولی حاشیه آبراه راسرسبزمیکندولی به نفع هرسه کشوراست)یافقط ازمرزهای غربی وشمال غربی این آبراه احداث شودکه بسیارپرهزینه وغیرممکنه5-بااجرای این طرح دومرز به مرزهای کشوراضافه میشود

4
12
معرفی سرعت گیرهای مسیر پیشرفت
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
همیشه یک عده با دلسوزی های بیجا مانع پیشرفت میشوند ترسیدن از شرقی و غربی شدن ایران اسلامی،خشک شدن دریا، تهدیدات آینده روس ها و ... یک عده میخواهند ایران گلستان شود ولی سنگی جابجا نشود، یک عده کویر را فرزند خود و خودرا پدر آن میدانند و میترسند از سبز شدن آن و میترسانند از آبی که سبب خشک شدن بیشترش میشود!!!!!!!!! ، یک عده هم از همه زرنگ ترند میگویند مشکل ایجاد میشود تا در آینده اگر مشکل ایجاد نشد سکوت کنند و اگر مشکل ایجاد شد فریاد بزنند ما عقل کل بودیم و معلوم بود نمی شود. خداوند عقل را به انسان داد برای آینده نگری!!!! به نظر بنده اگر جوانب خوب برسی شده و همه قبول داریم که خیر آن بیشتر از شرش است درنگ بیهوده، سبب عقب ماندگی است.
39
5
بیسواد
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
برادرم یا خواهرم.آیا در مورد باران مصنوعی چیزی شنیده اید.در دهه هفتاد اگر اشتباه نکنم قرار بود که ابر ها راا بارور نمایند به عنوان آزمایش اما ابر ها سر از افغانستان در آوردند و سیل آنجا را فرا گرفت(این است کارشناسی ایرانی)!تغییر کلی اکوسیستم با دخالت انسانی آن هم در این حد!!آیا فکر کرده اید.پس عربستان هم کانال کشی انجام دهد اکوسیستمش تغییر کند آخر چقدر حرف بیهوده می زنیم
سید جواد
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
همیشه یک عده هم با گفتن انشاالله گربه هست. خطرها، ضررها و اشتباهات را نمی بینند یا اگر دیدند برایش برنامه ای ندارند.و به آن تن می دهند و همان بلایی سرمان می آورند که رییس جمهور محترم با پذیرش برجام آورد.اینکه فقط کاری انجام شود یا توافقی بسته شود، پیشرفت نیست.اینکه چه دلسوزی یا دلواپسی ای بجا است یا بیجا رو آینده تعیین میکنه.خداوند عقل را داده برای تفکر و بررسی سود و ضرر.ولی سود و ضررها را کیلویی نمی سنجند چون هم وزن و هم واحد نیستند. بعضی از ضررها مثل ضررهای زیست محیطی غیر قابل جبرانند.شما به ماتوضیح بده که با چه شلنگی میخواهید دریاچه ارومیه رو پر کنید؟ یا چگونه با آب شور اقیانوس و سطح تبخیر بالای کویر می خواهید سبزی ایجاد کنید یا چگونه مانع بالا آمدن سطح دریای خزر شوید یا ....
Dalamper
Australia
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
سلام، من به عنوان یه شمالی به نظرم بزرگترین اشتباه ممکن همینه، با این کار نه تنها کشور رو عملاً به دو قسمت تقسیم می کنند و مسایل سیاسی حاشیه ای که داره، کلی از شهر ها و خاک ما میره زیر آب، حقیقتش همین تنگه هرمز که مال خودمونه رو خیلی سخت کنترل می کنیم و همیشه صد ها ناو گروه جنگی خارجی دارن ازش عبور می کنند حالا فکر کنید که کانل احداث کنیم که راه آبی با منطقه شوری سابق رو باز کنه چی میشه و چه عواقبی داره!!! آقا من شاید تخصصی تو این رشته و علم نداشته باشم ولی با عقل و فکر خودم و دو دو تا چهار تایی که می کنم می بینم ضررش صد ها برابر منفعت تجارتش میشه، من مخالفم به قیمت جونم، دوستون دارم، یا علی.
15
24
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
منم مخالفم
منفعت اقتصادی داره
اما ضرر سیاسی اجتماعی و امنیتی داره
وقتی آبراه میشه یعنی آب بین المللی
یعنی خاک ایران رفت برای دنیا مفت و مجانی. ایران دو تیکه میشه. خطر شیعه سنی کردن مملکت هم پیدا میشه و هزاران دلیل دیگه
طرح چرتیه کلا
8
12
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
همین شماها هستید که با کوته فکری هاتون جلوی پیشرفت کشور رو میگیرن دیگه... حالا هی بیاین تو این شبکه تو اون شبکه پست بزارین ایران اینجوریه ژاپین اونجوریه
علوی
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸
از شدی بودن که شدنی هست. هیچ چیزی هم تو دنیا مجانی نیست. برای عبور و مرور حتما پول می گیرن. اتفاقاً اکثر بحث های تجزیه ای و جدایی طلبانه به خاطر عدم رفاه بیکاری و فاصله رفاهی مردم کشور با ساکنین شهرهایی مثل تهران یا اصفهانه. این طرح ها در صورت اجرا (بعید می‌دونم اجرا بشه چون عملیات اجرایی بالای 10 سال داره و دولت ها حد اکثر 8 ساله اند و وزیر بعدی می گه طرح مزخرفی است) ابادانی مناطق محروم رو داره
بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
معایبی که در این طرح وجود داره:1-به شدت تخیلی است.آیا کشوری در جهان را دیده اید که با چنین طرحی اکوسیستم خود را تغییر دهد؟؟؟ کانال ولگا-دن صد و ده کیلومتر هست .2-عبور آب از رشته کوه های البرز چگونه ممکن هست؟3-بعضی از مخاطبین فکر می کنند هر کجا دریا هست آبادانی هم هست.مثال نقض تا دلتان بخواهد کشور صحرا در شمال غرب آفریقا.بیابان آتاکاما در شیلی.البته بیشتر از این انتظار هم نمی رود.خواهشا با دلیل صحبت کنیم.متاسفانه در کشوری که ساعت مطالعه در آن به دقیقه هست بیش از تحلیل های ناپخته, نمی توان انتظار داشت.
10
18
ناشناس
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
دوست عزیز و بی سواد .... الان بچه هایی که کلاس چهارم دبستان هستند دارن تو جغرافیاشون کانال پاناما رو میخونن ... بعدشم این طرح انقدر روش کارشده که نگرانی های مردم باسه خشکسالی رو جواب بده ...
سید جواد
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۳
دوست باسواد شما برو کانال پاناما رو بخون بعد بیا اینجا صحبت کن . 77 کیلومتر با 1600 کیلومتر قابل مقایسه هست.در ضمن غیر از فواید اقتصادی برو مسایل و عواقب امنیتی و استراتژیکی که کانال بر سر پاناما آورد رو هم بخون.برو تاریخ استقلال زورکی پاناما از کلمبیا به خاطر سود آمریکا رو بخون"کشور کلمبیا که در آن زمان پاناما جزو خاک این کشور بود از احداث کانال استقبال کرد اما قبل از آغاز عملیات اجرایی نمایندگان مجلس آن از اینکه حاکمیت خود بر بخشی از قلمروی کشورشان را به بیگانگان واگذار کنند با طرح واشنگتن مخالفت کردند.پس از آن، دولت تئودور روزولت، رئیس جمهور آمریکا آشکارا ساکنان پاناما را به جدایی‌طلبی تشویق کرد و کشتی‌های جنگی آمریکا در ساحل شهرهای کولون و پاناما لنگر انداخته و مانع دخالت ارتش کلمبیا شد"
بیسواد
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
اولا من مثل شما ادعایی ندارم به عنوان دانشجوی دانشگاه شریف و مطالعات عمومی که دارم عرض کردم.جناب محترم کانال پاناما آبراهی است با مسافت 77 کیلومتر که در قرن هفدهم ساخته شد.من اعتقاد دارم که ایرانی میتواند .اما اما و اما در دهه هفتاد همین به اصطلاح کارشناسان برای باروری ابرها پروژه ای دادند که منجر به سیلاب در افغانستان و دادن غرامت به این کشور شد.تغییر اکوسیستم با این وسعت چیزی نیست که قابل شبیه سازی باشد و حدس زدن.چند طرح را باید به شما نشان بدهم که اهداف کوچکتر از این را دنبال میکرد اما شکست خورد.بر چسب زدن صفت زشتی است که خارج از صفات یک مسلمان هست.بیسواد کوته فکر.جناب محترم من تنها وظیفه ام گوشزد این موارد بود.
معرفت
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
از اینکه عرش الهی بر اب قرار دارد. این موضوع مناسبت دارد وبدیده خیر باید نگاهکرد. مضافا تغییر هوا در اثر وجود جریان اب. تقویت بنیه اقتصادی ونهایتا در یک جمله.. مناالماء کل شیء حی...
7
1
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
طرح بسیار خوبیه خوراک احمدی نژاد چون این دولت عرضه این کارو نداره/بعضی ها که میگن ایران دو تیکه میشه واقعا خیلی بی انصافن کجا خراسانی ها و سیستانی ها ادعای غیر ایرانی بودن کردن که شما میگی/ خوبه تاریخ خراسان و سیستان تو تاریخ ایران مانند سایر نقاط میدرخشه ونسل الان طلایه دار اجدادشونن/خواهشاخراسان و سیستانو با اکراد عراق وسوریه مقایسه نکنین ماهمه شیعه و مسلمان هستیم
12
5
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
این طرح شدنی هم باشه 50 سال طول میکشه...
شاید اگه هزینه هاش صرف تربیت نسل بشه استراتژیکتر! باشه...
نسلی که واقعا (در عمل) شیعه باشه! و آماده برای اصلاح کل عالم
14
3
ساسان
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۹
دوستان به شما قول میدم همون بلایی که سر دریاچه ارومیه آوردن رو سر دریاچه خزر هم خواهند آورد .
برای خوش خدمتی به برادران روس چه کارها که نمیکنند .من سوال این هست که این طرح به غیر از رسوندن روسیه به اهدافش چیز ی نصیب ما ملت ایران میشه.به جای خرج کردن میلیاردها دلار برای این طرح بیایید این هزینه ها رو صرف توسعه کشاورزی و صنعتی و جمع کردن بیکاری کنید .
دانشجو 2
Netherlands (Kingdom of the)
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
جناب خبرگزاری دانشجو مخاطبین گرامی سلام.خواستم تنها بگویم که امروز میفهمم که چرا اهل علم در ایران نمیمانند!تاسف میخورم به حال ملت خود.از اینکه منطقی ترین کلام ها را با استدلال های عجیب و اینکه ما میدانیم و آنها میدانند و شما نمی دانید رد می کنند.به کجا می رویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بعضی از دوستان با گذاشتن اسم هایی روی خود فی المثل مدافع حق می خواهند نظر خود را بر سر دیگران بکوبند.کجای این مسلمانی است؟؟؟؟؟؟اینجاست که میفهمم مسلمانی به ریش نیست به ریشه هست!!!جناب خبرگزاری دانشجو من مانده ام کادر خبرگزاری شما و سایر خبرگزاری ها چگونه بعد از مرگ جواب خدا را میدهند؟؟؟چیزی به نام رسانه آزاد در مملکت اسلامی وجود ندارد هر رسانه ای فقط میخواهد لایک بخورد.امید است روزی برسد که واقعا در درون قلبمان احساس کنیم
5
1
دانشجو 2
Netherlands (Kingdom of the)
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
احساس کنیم خدایی هست و ناظر بر اعمال و اقوال ما هست.خدا ترس واقعی باشیم نه اینکه لق لقه زبانمان فقط حسین باشد.آزاد باشیم و آزاده بمانیم که روز حساب سخت نزدیک است
5
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
در زمان قاجار که بخشی از مملکت را به باد می دادند ولی حالا قصد تجزیه ایران را دارند (ایران شرقی و ایران غربی) خدا را شکر که من در قسمت غربیم با تشکر
10
11
ناشناس
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
این کار مستلزم تجزیه ایران نیست
ناشناس
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰
چه ربطی به تجزیه ایران داره؟ پس شما می پسندی که وطن خشک باشه؟
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
درود بر شما
ما خیلی عرضه داریم بیاییم خودرو درست حسابی تولید کنیم . همش دم از مهندسی معکوس مس زنیم پهپاد آمریکایی را میگیریم و در کمترین زمان تولید میکنیم ولی 35 سال است عرضه تولید خودرو را نداریم . این مهندسی معکوس را بهتر نیست این جور جاها بکار ببریم حالا اومدیم کانال بزنیم و وطن را تیکه تیکه کنیم و ایران را به خاک سیاه بکشیم کم مونده تو دریای خزر هم کوسه پرورش بدیم
2
6
ازاده
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
این طرح یکی از چرت ترین طرح های تاریخ و بر اساس منافع روسیه است. روسیه بیشتر از هر کشوری ما رو داغون کردو تجزیه کرد. حالا هم این طرح مسخره
8
6
ناشناس
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۸
انتقال آب به فلات خشک ایران مسخره و فقط به نفع روسیه است؟
ناشناس
۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
1000 % به نفع روسیه است
فضل اله
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
با سلام و شب بخیر
شهرهایی که دو طرف رودخانه که عرض آن هزار متر است چطوری به هم متصل میشوند اگر با پل است پس ارتفاع پل چقدر باید بلند باشد تا کشتی های غول پیکر بتوانند از زیر پل عبور کنند
با تشکر
3
0
كاناليزه
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
دلواپس نباشيد ما ايروني ها ثابت كرديم حداقلش تو كانال زدن و كانال بازي نامبر وانيم. باور نمي كنيد امتحانش مجانيه. مثلا همين الان زنگ بزن به يك از برو بچ بگو تو فلان اداره كارم گيره، سه سوت يه كانال خوشگل واست مي زنه يا پيدا ميكنه و همچين توش زيرآبي ميره كه باور كني كانل زدن ايرونيها لنگه نداره. آره رفقا پتر كبير اون موقع اين استعداد ما ايروني ها را كشف كرده بود كه همچين وصيتي فرمود... خوش باشيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
شیب آب ازخلیج بطرف دریا است ازاصفهان به سلفچگان وساوه وبعدبه تهران کاملا شیب مشخص ومعلوم است
برخلاف ظاهر نقشه که شمال را درسطح بالا نشان میدهدوکعبه اولین مکان بیرون آمده از آب
1
0
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
دولت ما تو پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران مانده و میگه بودجه بسیار زیادی می خواد !! اونوقت چطور این پروژه با این مبلغ ذکر شده قابل اجرا است؟؟؟؟!!! از طرف دیگه لابد این طرح هم مثل خط لوله صلح بعداز صرف میلیاردها دلار به اینجا میرسه که فلان کشور منصرف شد و خط یا کانال باید جمع شود. از طرف دیگر این عمق حفاری که انجام میشود نباید خاک برداری های آن در جایی ریخته شود؟/ وقتی یک چاه 20 متری حفر میکنید میبینید چقدر خاک درآوردید حالا کجا این همه حجم خاک حفاری رو باید جای بدیم؟؟؟ این حجم وزن سنگین ایجاد میکند و باعث نشست و جابجایی گسل های زمین می شود و عملا" دست بردن در کار خداست!!!
1
3
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
ببینید طرح جالبی هست البته اگر بررسی دقیق و همه جانبه بشه مثلا اگر نصف هزینه اجرا برای تحقیقات درهمه زیمنه ها بشه کار بهتر پیش میره - واینکه اگر سطح خزر 28 متر پایین تر هست پس دیگه از خزر سرازیر نمیشه که به کشورهای شمالی ربطی داشته باشه !!!!از خلیج فارس سرازیر میشه که اونم آزاده- البته باید چند شهر میره زیر آب پل های روی آب چی میشه میتونن قبل آبگیری از زیر بستر کانال، تونل های محکم و غیر قابل نفوذ بزنن؟ سوال زیاده باید چند تاتیم قوی بررسی کنن و اینکه اگر با 4 میلیارد دلار تموم بشه ارزون هست
7
2
مردم
Saudi Arabia
۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
می ترسم این طرح مثل راه آهن شمال-جنوب رضاشاه که برای آلمانی ها بود ، به هیچ درد مردم نخوره.
4
10
ناشناس
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
اون راه آهنی که می گی هنوز داره توسط مردم ایران استفاده می شه
سس
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
واقعن برای افکارتو متاسفم .یعنی تو فکر میکنی هر کاری که تو رژیم قبل انجام میشد والسه خارجی ها بود الان واسه مردم؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
این طزح یک مگاپروژه جهانی و بمب اقدامات محیر العقول در ترانزیت و صنعت و کشاورزی و اشتغال خواهد بود منتهی به شرط پخته و گام به گام کارکردن :
آب دریای خزر محدود است ولی دریای عمان به اقیانوس وصل است.
انتقال آب دریای خزر می تواند منجر به از کار افتادن اسکله ها و بنادر گردد. ولی دریای عمان چندان از خود کمبودی نشان نمی دهد.
در فاز اول باید کاررا از دریای عمان آغاز کنیم .
با توجه به آب شدن یخ های قطبی و احتمال گرم شدن زمین در آینده سطح تبخیر فوق العاده ای که در کویر متصور است این طرح به محیط زیست و حتی تعدیل میکرو اقلیمی کمک شایسته ای خواهد کرد.
آب دریای خزر توان پاسخگویی به حجم میلیاردی تبخیر در کویر مرکزی ایران را ندارد
ایجاد دریاچه اشتباه است و تولید باطلاق می کند
کانال محصور لازم است.
از
0
0
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
تکه یخ عظیمی به مساحت حدود 5000 کیلومتر مربع دارد از یخهای قطب جنوب
جدا میشود.
اگر انسانهای کره زمین مخصوصاً کشورهای صنعتی هم چنان به گرم شدن کره زمین کمک کنند، یخهای قطبها آب شده و باعث بالا آمدن آب اقیانوسها شده و خلیی از زمین های کره زمین به زیر آب خواهد رفت.
برای ایران خوزستان و تمام شهرهای و بنادر خلیج فارس . کشورهای حوضه خلیج فارس.
برای آمریکا کالیفرنیا و تمام شهرهای ساحلی مثل نیویورک و غیره است.


پروژه ایران رود ،طرحی است که بعد از اجرای آن آبهای دریای خزر و دریای عمان به همدیگر متصل می گردد.در حال حاضر لوله کشی آب خلیج فارس به یزد در حال اجراست تا بدین ترتیب صنایع مادر شهر های اصفهان و کرمان و یزد آب مصرفی خود را متکی به
1
0
بیژن اتشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
دلا یل موافقان قانع کننده تر بود /اشتغال دومیلیون نفر یعنی نجات هشت ملیون خانوار از گرسنگی /درامد همیشگی برای دولت/احیای فلات مرکزی ایران /رسیدن شیلات به مناطق تهی از پروتین احیای کشاورزی /ایجاد روطوبت در مناطق کویریو........
1
0
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲
به نظر دکتر کردوانی استاد ممتاز دانشگاه تهران و کویر شناس آب کانال احداثی تبخیر می شود و کشتی در ارتفاع 1700 متری نمیتواند حرکت کند و ایشان بااین طرح مخالف هستند
0
0
یک ایرانی وطن خواه
Germany
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
در زمان جنگ جهانی دوم روسها به بهانه واهی این که نمی خواستن چاههای نفت ایران دست آلمان نازی بیافته شمال ایران رو تسخیر کردن و چه جنایتهایی که در حق مردم ایران روا نداشتن واز طرف جنوب هم همینطور انگلیسها وارد ایران شدن و حکومت مرکزی ایران عملا هیچ رای وحق تعیین وتکلیفممکت رو نداش. حالا ما میخواهیم ایران رو به دو قسمت کنیم. شرق و غرب بعدش به یک بهونه واهی اون روسها شرق اران رو تسخیر کنن و آمریکاییها و اروپایی ها غرب ایران رو ؟واسه فقط آب. عزیز من اگه غلو نباشه متونم بگم که با یک ملیارد دلار میشه توسط انرژی خورشیدی اون آب خلیج همیشه فارسمون رو به وسط ایران پمپ کرد و تو اون هوای داغ اونجا تبخیرش کرد و آب شیرن که چیه آب تمییز واسه مردم تولید کرد و نمک حاصلی از اون آب شور رو هم به اون اروپاییها و ژاپنی ها فروخت . ایرانرودش رو هم فراموش کرد. معمولا رودخانه های بزرگ بین کشورهاس نه وسط یک کشور. چند بار ما ایرانیها باید زیر چکمه های سربازان کشور های ابر قدرت خارجی له بشیم . بایستی مثل آلمان شرقی و آلمان غربی تجربه جدایی کشورمون رو شاهدش باشیم. امیدوارم که این پروژه هیچ وقت اجرایی نشه. آینده آینده انرژی خورشیدیه نه نفت و گاز و سوختهای فسیلی. بیدار بشیم. تا بچه های مملکتمون هم یک روزی در رفاه و آسایش و در خاک مملکت خودشون شاد و خرم بتونن زندگی کنن. من خواهشم از ملت عزیزم فقط همینه و بس. به امید سر فرازی ایران بزرگ. از دور میبوسمت ای خاک گهر بار .
2
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
این طرح قابل اجرا نیست.
روسها کانال بین دریای مازندران و دریای سیاه دارند و در حال ساخت کانال دیگری نیز هستند.
دریای مازندران ۲۷ متر پایینتر از اقیانوس است و آب ان شیرینتر از اقیانوس است.
دشت کویر و لوت بالاتر از اقیانوس است.(بسیاری گمان میکنند پایینتر است.)
یک نگاه به ارتفاع مراکز استانها بیاندازید تا حساب کار دستتان بیاید.به جز سواحل کمترین ارتفاع قم است با نزدیک به ۱۰۰۰ متر.
0
1
ناشناس
Norway
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
اگه این کار شدنی باشه پس این کار شدنیه یعنی این که به افغانستان متصل بشه . پس نیازی به راه آهن از بندر چابهار نداریم اینجوری هندم با ما همکاری میکنه !!
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
البته که این طرح مخاطرات زیست محیطی زیادی رو داره و باید مطالعات زیادی روی اون صورت بگیره . اما این که بگیم آبراه بین المللی و تجزیه ایران و غیره یه خورده سطحی نگریه . چون این کانال نهایتا برای عبور دوکشتی همزمان طراحی میشه و اینطوری نیست که مثلا ناو هواپیمابر بتونه تو اون مستقر بشه بعدش هم این که از ابتدای این کانال در دریای عمان تا انتهای اون در دریای خزر و حتی مایل ها دور تر از آن تحت حاکمیت سرزمینی ایرانه و تامین امنیت این کانال فرضی هم بر عهده ایران خواهد بود. مشکل ما بیشتر از جنس مهندسی طرحه و هزاران مشکل از قبیل اختلاف فاحش سطوح کانال و نحوه پمپاژ دائمی آب برای جلوگیری از تبخیر وحشتناک . امکان اجرای پروژه ای به این عظمت در دل کویر های هولناکی که طوفان شن در هفت ماه از سال امکان هرگونه فعالیتی رو سلب می کنه . گرمای بعضا شصت و هفتاد درجه ای کویر و هزاران مشکل که در تخصص من نیست . یک نکته هم برآورد هزینه اونه که گفته میشه هفت میلیارد دلار .
1
0
ناشناس
Canada
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
طرح بسیار خوبیه. فقط دو نکته باید در نظر گرفته بشه؛
1) مالکیت دائمی ایران و حفظ منافعش نسبت به عبور کشتی‌های روسی و غیره.
2) مسائل فنی. مثلاً این که تعادل نهایی باید متناسب با سطح آب خلیج فارس باشه؛ یعنی با اتصال این دو، سطح آب دریای خزر باید 28 متر بالا بیاد. در این صورت نیاز به حفر تالاب‌های کنترلی در مسیر نیست و این خیلی خوبه، چون به یک تعادل می‌رسه.
این نیازمند اینه که در چند مرحله، آب خلیج فارس رو به سمت کویر و بعد دریای خزر ببرند. در هر مرحله چندصد کیلومتر از این کانال از جنوب باید اضافه بشه. این خیلی مهمه، چون تعادل نهایی باید متناسب با سطح آب خلیج فارس باشه.
بنابراین در نقاطی مجبور به حفر کانال چندصد یا حتی 1000 متری خواهیم بود که منجر به عبور آب از دره خواهد شد.

در کل همونطور که عرض کردم، کارشناسی دقیق در کلیه زمینه‌ها نیاز خواهد بود.

ولی به نظر من خیلی به نفع کشور خواهد بود و باید از این موقعیت استفاده کرد.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
اینجانب از علاقه مندان به مطالعه احداث کانال سراسری برای کشتی رانی از دریای عمان یا خلیج فارس در جنوب کشور ایران تا دریاچه بزرگ خزر در شمال کشور ایران هستم. این پروژه خیلی بزرگی برای کشور ایران است و مسئولین جمهوری اسلامی ایران هنوز به این بزرگی نرسیده اند و تا زمانی که فکر غارت کشور ایران و بردن پول ها یش به خارج از کشورایران ریشه کن نشود این طرح انجام نخواهد پذیرفت چون همه بهانه های واهی مخالفان دولتی ایرانی و خصوصی ایرانی در راستای استمرار و ادامه این وضعیت است.
1
1
پربازدیدترین آخرین اخبار