به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمودی امروز در کارگاه نشریات دانشجویی و رسانه از سلسله برنامه های طرح توانمند سازی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به همت نهاد نماینذگی این دانشگاه در حال برگزاری است، با بیان اینکه سلحشور در دنیا برای فیلم یوسف پیامبر مخاطب خاص خود را دارد گفت: دانشجویان برای موفقیت در ایجاد نشریات پرمخاطب دانشجویی باید مانند امثال سلحشور در ابتدا بر روی خود کار کنند.
محمودی با انتقاد از خالی بودن برد تشکلهای دانشجویی در راهروی دانشکده پزشکی این دانشگاه، بیان داشت: خالی بودن این بردها خود یک خبر است که نشان میدهد بعضی تشکلهای دانشجویی یا اخبار خود را از دوران انتخابات به روز نکردهاند و یا برخی تشکلها نیز اصلا بر روی برد خود چیزی نصب ننموده که برای یک خبرنگار این خود یک خبر است.
این کارشناس مسائل رسانه با تاکید بر اینکه نویسندگان ماندگار گنجینههای درونی خود را رشد میدهند و سپس قلمشان جذب مخاطب میکند، خاطرنشان کرد: دانشجویان نباید انتظار داشته باشند با خواندن دو مقاله یا عضو شدن در دو گروه بتوانند در نشریات دانشجویی خود، دانشگاه و جامعه را تکان دهند.
محمودی ادامه داد: نگاه شهودی در کنار نگاه اشرافی در میان سبکهای مختلف نویسندگان دیده میشود که نکته سوال برانگیز اهمیت تکنیک بر محتوا و بر عکس است.
وی متذکر شد: دعوای میان تکنیک و محتوا در دهه 60 در دوران پس از انقلاب در ایران بسیار بالا گرفت و کار را به جایی رساند که برخی مانند بیضایی و کیارستمی و البته مخملباف به ظاهر کار، برخلاف محتوا تاکید زیادی داشتند.
این کارشناس رسانه با اشاره به فیلم«عروس خوبان» مخملباف در سال 67 گفت: وی یک کارگردان انقلابی بود که با این فیلم در اوج قرار گرفت و توانست تبعیض و نبود عدالت میان قشرهای مختلف را به زیبایی به تصویر بکشد؛ اما در سال 67 فیلم وی بشدت کوبیده شد و از آن سو فیلم عروس بهروز افخمی به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد که منجر به دوری مخملاف از فیلمهای انقلابی و نزدیک شدن وی به فیلمهایی با محتوای سوال برانگیز شد.
محمودی فیلم عروس بهروز افخمی را آغاز نگاه مادی گرایانه و جنسی به زن در سینمای ایران دانست و گفت: شهید آوینی معتقد است تکنیک و محتوا هر دو در خلق یک اثر بسیار تاثیرگذار است آنچنان که نویسنده خاکهای نرم کوشک که اکنون اثرش 300 بار چاپ شده اعتقاد دارد برای نویسنده خوب شدن تکنیک بسیار اهمیت دارد و وی بدون هیچ رابطی به من گفت برای نوشتن این کتاب 40 روز به حرم امام رضا(ع) رفتم و موفقیت این اثر را از ایشان گدایی کردم.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه سینما و صدا و سیمای کشور تکنیک و محتوا را در کنار هم در آثار بسیار خوبی قرار ندادهاند و شکست خوردهاند، گفت: در حالی که بازیگر فیلم تختی و سریال حسین فهمیده کاملا شبیه به دو کاراکتر اصلی این دو فیلم بودند؛ اما این دو اثر در سینما و تلویزیون به قدری بد ساخته شد که در خاطر کسی نمانده است.
این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه دو دانشمند آمریکایی بر روی آستانه توجه مخاطب امروزی تحقیق کردهاند، گفت: نتیجه قابل توجه این دو تحقیق این است که اگر آستانه توجه مخاطب در گذشته 12 دقیقه بوده است؛ امروز این آستانه به 5 ثانیه کاهش پیدا کرده است.
محمودی با اشاره به رشد شبکههای ماهوارهای و گروههای شبکههای اجتماعی گفت: دانشجویان باید بدانند رسانه زبان بیان است و درای قدرت و پیچیدگی های خاص خود میباشد کار نویسنده هم هنر، صنعت، علم و تکنیک در کنار یکدیگر است و با توجه به کاهش آستانه توجه مخاطب امروز مطالب باید چکیده کوتاه و جذاب باشد.
این فعال رسانه تصریح کرد: نشریه دانشجویی زدن کار سختی است؛ اما در ابتدا شما باید تلاش کنید تا ارتباط موثر با مخاطب خود ایجاد کنید.
وی ادامه داد: هر پیامی که بین شما و مخاطبتان رد و بدل شود ارتباط موثر را ایجاد نخواهد کرد زیرا برای ایجاد ارتباط موفق شما نیازمند رسیدن به درک مشترک هستید و برای داشتن درک مشترک باید مفاهیم مشترک میان شما شکل بگیرد.
محمودی افزود: مخاطب امروز ما بسیار عجول است و حوصله ایستادن در یک مطلب طولانی را ندارد حال با نگاهی به برترین و بهترین نشریات جهان می بینید این نشریات حتی در گفتگوهای مهم خود اجمالی و سریع هستند و تنها یک صفحه را به مخاطب خود منتقل می کنند.
وی با انتقاد از عدم موفقیت نشریات در کشور در ارائه موضوعات مطرح شده مقام معظم رهبری، گفت: چرا در بحث سبک زندگی ما نتوانسته ایم مد نظر رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم؟.
این کارشناس رسانه گفت: نشریه دانشجویی و هر نشریه ای با ذهن و جان و روح مخاطب خود کار دارد و این نکته را نمی توان نادیده گرفت پس برای داشتن یک نشریه موفق دانشجویی مخاطب شناسی و مفهوم سازی بین من و مخاطب مهم است.
وی گفت : باید نشریه شما بر قلوب اثر گذاری داشته باشد و برای رسیدن به این مهم باید دانشجویان ابتدا قلوب خود را برای موضوع مفهومی و مخاطب خود پاک کنند تا دست و قلم آن ها بر روح مخاطب اثر گذاری داشته باشد.
محمودی گفت: رسانه یک صنعت بزرگ است زیرا در آن پول مدام در حال جابه جا شدن است و امروز برای حرف زدن با جهان باید به رسانه و فیلم روی آورد همانگونه که ده نمکی گفت اگر امروز پیامبر خاتم در میان ما بود مجعجزه اش از جنس فیلم بود.