اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مشکلات مربوط به آییننامه هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: با توجه به مشاورههایی که با دانشآموزان سال اول متوسطه میدهند، افراد به لحاظ علاقه و استعداد، ارزیابی شده و سپس رشتههای مورد علاقه آنها برای ادامه تحصیل تشخیص داده میشود.
وی افزود: در صورتی که دانشآموزان با تشخیص مشاورههای تحصیلی نتوانند به رشتههای مورد علاقه خود ورود پیدا کنند با توجه به در نظر گرفتن سه پارامتر، از سوی مشاوران، افراد میتوانند در رشتههای پیشنهادی دیگری به تحصیل خود ادامه دهند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: این در حالی است که در آئیننامه هدایت تحصیلی تنها به یک بعد این مسئله، یعنی مشاوره، توجه شده است.
عباسی با بیان اینکه در آئیننامه مذکور هیچ گونه توجهی به استعداد، علاقه و شرایط دانشآموز نشده است، تصریح کرد: این طرح نمیتواند چندان موثر و مفید باشد. آئیننامه هدایت تحصیلی نه تنها در دانشآموز ایجاد انگیزه نمیکند بلکه انگیزه آنها را نیز میگیرد. رشتههای در نظر گرفته شده برای دانشآموز به او تحمیل میشود و فرد از انتخاب رشته مورد علاقهاش باز میماند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آییننامه هدایت تحصیلی نوعی سلیقهای عمل کردن است، خاطر نشان کرد: در این آییننامه به قانون عمل نمیشود. قرار است کمیته آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه با وزارت آموزش و پرورش صحبتهایی داشته باشند.
وی بیان داشت: ممکن است در مدرسهای رشته تجربی، ریاضی یا انسانی برای علاقهمندان این رشته وجود داشته باشد اما با توجه به ضوابط موجود در آییننامه، این رشتهها به حد نصاب نرسند و در نهایت منجر به انحلال رشتههای نظری در مدارس شود.
عباسی تاکید کرد: با توجه به نگرانیهای موجود در این آئیننامه باید راهکارهایی برای تأمین دبیران مورد نیاز و همچنین دانشآموزان علاقهمند در رشتههای نظری پیدا شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هم چنین باید در خصوص جابهجایی مدارس و انتخاب آنها توسط دانشآموزان برای ادامه تحصیل صحبتهای جدی صورت گیرد؛ چرا که قدرت اختیار و انتخاب دانشآموزان برای ادامه تحصیل در مدارس دیگر سلب شده است و افراد نمیتوانند مدرسهای را که در یک منطقه دیگر است انتخاب کنند.