اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیانیهای را در خصوص سامانه هوشمند سوخت نوشتند که به شرح زیر است:
سامانه هوشمند سوخت یکی از نوآوری های مبتکران کشور بود که سطح فناوری در حوزه اطلاعات و ارتباطات کشور را ارتقا داده و با ایجاد حس خودباوری و اعتماد به نفس،امکان صادرات فناوری و خدمات فنی را فراهم کرد؛اما در اظهارنظری عجیب از سوی وزیر محترم نفت کشور شاهد بودیم که این نوآوری را بی ارزش خوانده و فرمودند: کاری را که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و ما انجام می دهیم، باید به آن شک کرد. اینگونه اظهارنظرها که از عدم اعتماد به نیروی داخلی و گرایش به بیگانه و غرب ناشی می شود و هیچگونه همخوانی با فرمایشات مقام معظم رهبری ندارد، نباید هیچ جایگاهی در ادبیات مسوولین نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشد. متاسفانه در ادامه این اظهار نظرهای غیرقابل قبول و استدلال های غیرمنطقی در راستای کم اهمیت جلوه دادن این دستاورد بزرگ،باز هم شاهد اظهارنظرهای عجیب و دور از واقعیت بودیم چنانکه مهندس زنگنه ادعا کردند: کارت سوخت هیچ تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.
با این استدلال های ضعیف و تلاش ها برای حذف کارت سوخت،در کمال تاسف خبرهایی مبنی برحذف این سامانه ارزشمند به گوش میرسد؛ لذا در راستای جلوگیری از نابودی این سرمایه عظیم گوشه ای از مزایای بزرگی را که با نگهداری و تکمیل این سامانه هوشمند نصیب کشور میشود، با تکیه بر شواهد و آمار ذکر میشود.
- کنترل مصرف و کاهش واردات: با اجرای این سامانه و سهمیه بندی بنزین، تقاضا به شدت کاهش یافت و این کاهش تقاضا خطر تحریم بنزین را از بین برد.
اجرای این سامانه نه تنها مصرف بی رویه بنزین را از بین برد، بلکه با جایگزینی CNG موجب تنوع در سبد سوخت کشور شد. گسترش CNG و تولید ریفرمیت(برای افزایش حجم و اکتان) به روند کاهش واردات کمک شایانی کرده است.اضافه شدن این فرآورده حس محدودیت مردم به دلیل سهمیه بندی را هم از بین برد.
- کنترل قاچاق: همواره قسمتی از بنزین عرضه شده به قاچاق منجر میشد. با شفاف سازی که از طریق این سامانه هوشمند صورت گرفت قاچاق سوخت کشور بشدت کاهش یافت و چون قسمتی از تقاضا همواره قاچاق را شامل میشود،به تبع آن تقاضا نیز کاهش یافت.
مخالفان این سامانه با توجه به کاهش قیمت فوب ادعا کرده اند که دیگر قاچاق بی معناست اما در جواب این دوستان باید گفت که اولا بایستی توجه کرد که دولت همچنان روی هرلیتر بنزین یارانه میدهد،ثانیا قیمت بنزین در کشورهای همسایه 2 تا 5 برابر است.ثالثا با کاهش قیمت نفت تنها قیمت بنزین به قیمت بین اللملی آن نزدیک شده است و آزادنشده است و با افزایش قیمت نفت قاچاق بنزین رونق بیشتری خواهد گرفت رابعا با اجرای طرح تخصیص گازوییل برمبنای پیمایش قاچاق بنزین در اولویت قرار خواهد گرفت.
- ایجاد زمینه برای آزادسازی قیمت بنزین بدون فشار بر مردم از طریق سهمیه بندی: این سامانه به همراه دو نرخی کردن، با شناور کردن قیمت بنزین آزاد بستر لازم را برای نزدیک شدن قیمت بنزین به قیمت بین المللی را که همواره از نگرانی های مسوولین کشور بوده بدون فشار بر مردم محقق میکند.
- از اختلاف قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد میتوان درآمد دولت را افزایش داد.
-با اخذ عوارض از مشتریان پرمصرف میتوان پروژه های عمرانی را تامین مالی کرد.
- کنترل مصرف با اختصاص دادن تشویقی به کم مصرف ها
- ایجاد بانک اطلاعاتی بروز از وسایل نقلیه که موجب شد بصورت اتوماتیک کلیه اطلاعات خودروهای در حال تردد بروز شده و بستر مناسب برای سازماندهی حمل و نقل عمومی فراهم شود.
با تکمیل این سامانه مزایای دیگری را هم میتوان از این طریق بدست آورد و اکثر مفاسدی که ممکن است دراین حین بوجود آید را کاهش داد.برای مثال با توجه به اینکه اکثرناوگان تاکسیرانی کشور دوگانه سوزند میتوان با توسعه جایگاه های CNG از طریق اخذ عوارض از پرمصرف ها و محل فروش آزاد بنزین،مفاسد ناشی از فروش سهمیه را کاهش داد.همچنین میتوان کارت هوشمند مالکیت خودرو که اخیرا رونمایی شده را با کارت سوخت تلفیق کرد تا مفاسد ناشی از فروش کارت سوخت به جایگاه ها را از بین برد.
از شگفتی های این طرح میتوان به بازگشت سرمایه بسیار سریع آن نام برد که به شکل حیرت انگیزی تنها در مدت 15 روز پس از راه اندازی بازگشت سرمایه داشته و شاخص سودآوری و ارزش افزوده بی نظیری از خود برجای گذاشته است.
این طرح برکت های غیرقابل تصوری نیز داشت.چون اجرای این طرح زیرساخت های مخابراتی نیازداشت و برخی جایگاه ها فاقد خط تلفن بودند،فرصتی فراهم شد تا مشکل مخابراتی بعضی روستاهای دورافتاده حل شود.
به هرحال با این طرح بزرگ تجربه مدیریت یکپارچه طرح های بزرگ کسب شد که میتوان تجربیات این طرح را برای سایر حوزه ها بکارگرفت.باید توجه داشت میزان مصرف خودرو شخصی در ایران سه برابر دنیاست و سیاست کاهش تقاضا برای رفع آلودگی و کاهش ترافیک نیاز است.
با همه این تفاسیر جالب است که مهندس زنگنه بر لزوم حفظ سامانه سوخت گازوییل تاکید دارند؛ درحالی که همانطور که گفته شد در حال حاضر مشکل قاچاق سوخت کشور نه گازوییل -به دلیل طرح تخصیص گازوییل بر مبنای پیمایش - بلکه قاچاق بنزین دغدغه مسئولین میباشد. اینگونه اظهارنظرها ما را از خطری بزرگ که بر سر پیشرفت و توسعه این صنعت گران بهاس مطلع می کند.
خطر منفعت طلبانی که اگر سامانه سوخت منافع شخصی آنها را به خطر نیندازد با آن مشکلی ندارند و حتی بر لزوم آن تاکید میکنند و اگر منافعشان را به خطر بیندازد از هیچ تلاشی برای تبقیح و نابودی آن فروگذار نمیکنند.خطر کاسبانی که کرسنت ها را بر کشور و مردم و تحمیل کردند و اکنون با ژست مردم سالاری و انتقادپذیری درصدد تحمیل قراردادهایی به مراتب زیان بارتر بر پیکره صنعت نفت و اقتصاد ما هستند.انگار آقایان هرچقدر بیشتر به حقوق ملت دست درازی میکنند حریص تر میشوند.
هنوز زخم کرسنت ها، اختلاس ها و حقوق های نجومی بسته نشده است که اندک تکنوکرات هایی که به ناحق در بین مسئولین خدوم جمهوری اسلامی جاخوش کرده اند، در پی نابودی این سامانه ارزشمند و تحمیل وابستگی و ذلت با انعقاد قراردادهایی به مراتب ذلت بارتر از برجام هستند.
امیدواریم متولیان امر کمی هم به فکر آخرت خود باشند و از دست درازی به حقوق ملت دست کشیده وبا چشم باز و درنظر گرفتن منافع بلند مدت ملی و خسارتهایی که در اثر حذف این سامانه بر کشور تحمیل خواهد شد؛ از جمله خطر تحریم در اثر افزایش مصرف و واردات، افزایش رغبت به استفاده از خودرو شخصی و آلودگی هوا و ... از نابودی این سرمایه عظیم جلوگیری نمایند.