اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ظهر امروز حسن رحیم پورازغدی در نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی که در دانشکده فنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: اولین مسئله بعد از پیروزی هر انقلابی نوع حکومت داری آن می باشد. پس از پیروزی انقلاب سخنانی همچون چگونگی اداره حکومت و چگونگی برخورد با مشکلات جامعه در میان بود.
وی تصریح کرد: همه افرادی که پس از انقلاب در مناصب قدرت می آیند انقلابی نبوده و تنها کارمند یک سیستم هستند و اگر نظام تغییر کند آنها در همان سمت خود به کارشان ادامه خواهند داد.
رحیم پورازغدی اضافه کرد: یک فرد انقلابی کارمند عقایدش است وارد شدنش به سیستمی منوط به اعتقاداتش است و وقتی که وارد کار می شود تناقضات و تعارضاتی بین انقلابی ماندن و حکومت کردن برایش به وجود می آید.
وی با بیان اینکه وقتی فرد انقلابی در جامعه حاکم می شود در واقع به جامعه خط داده و آن را هدایت می کند، اظهار داشت: برخی از انقلابی ها زمانی که به قدرت می رسند صرفا به دنبال کسب قدرت بوده و متصورند تنها هدف انقلاب تغییر افکار است این در صورتی است که انقلابی بازی و انقلابی نمایی یک خطر جدی برای جامعه است چرا که اگر فرد مدعی انقلابی را وارد صحنه عمل کنیم یک دهم نمی تواند کاری را از پیش ببرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که پس از انقلاب در کشور ما به وجود آمد فاسد شدن برخی انقلابیون بود البته این مشکل از صدر اسلام تاکنون وجود داشته است. این انقلابیون مدعی زمانی که در قدرت می آیند دنیا برایشان چرب و شیرین مزه می کند کسی که در دوران مبارزه اش دستانش بسته بود امروز در مسئولانی داریم که ده ها میلیارد در دستش قرار دارد و کاری را از پیش نمی برد.
وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن پاک ماندن امری بسیار سخت است، گفت: کسانی را امروز می شناسم که روزی شعارهای تند انقلابی سر می دادند و سال های اخیر جزو اختلاسیون به حساب می آِیند امروز افراد آگاه به مبانی انقلاب در جامعه نادرند. نفوذ، تحریم، خیانت و جاسوسی در مسیر انقلاب وجود دارد اگر درنظام انقلاب پیچ و خم ها را نبینیم پس از سی و اندی سال چپ خواهیم کرد.
رحیم پورازغدی با بیان اینکه برخی حرف های بیست سال قبل خود را قبول ندارند و معتقدند که شرایط تغییر کرده است گفت: هدف و آرمان یکی است آنچه منوط به شرایط و زمان تاکتیک و روش رسیدن به ارزش هاست. امام حسن علیه السلام برای حفظ جبهه انقلابی و شیعی صلح کردند و این صلح دو سه دهه بعد به سقوط باند اموی و سفیانی انجامید و در واقع انهدام امویه و سفیانی با دو ضربه صلح امام حسن علیه السلام و کربلای امام حسین علیه السلام اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه مسیر انقلاب همان است و نباید آن را رها کنیم، گفت: در مسیر انقلاب نباید تند و یا کند حرکت کنیم چرا تفاوت انقلابی ماندن و منحرف شدن این است که در خط خود حرکت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ما دو رویکرد داریم که از صدر اسلام بوده و تا آخر هم خواهد بود، یک رویکرد محافظه کاری که ممکن است بخشی هم انقلابیون فرسوده و پشیمان باشند، اینها 10 استدلال رایج داشته و دارند و می گویند مطالبات انقلابی و آرمان خواهانه مصلحت را در نظر نمی گیرد.
وی ادامه داد: اینها بین آرمان عدالت و عقلانیت و مصلحت یک دوقطبی ایجاد می کنند. پاسخ این است که ما باید در آرمان ها ایده آلیست باشیم و در روش ها رئالیسم.
رحیم پورازغدی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اینکه انقلابیونی که وسط راه تسلیم می شوند از اهل جهنم هستند، گفت: بین ارزش و روش نباید فاصله بیفتد قرآن تاکید دارد که انقلابیون نباید در وسط راه تسلیم شوند مگر آنهایی که برای ادامه نبرد جابجایی نبرد یک جابجایی تاکتیکی انجام می دهند مثل همین مسئله که بحث نرمش قهرمانانه مطرح شد.
وی با اشاره به اهداف قطعنامه 598 گفت: از اهداف قطعنامه 598 باید بگوییم که هدف اول این بود کشور را از اشغال آزاد کند و در مرحله دوم عراق آزاد شده و صدام هم محاکمه شود که هدف دوم آن زمان محقق نشد. امام گفتند من جام زهر را می نوشم با توجه به اینکه به همه اهداف نرسیدیم می نوشم اما سازش را قبول نمی کنم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بعد از آن هم می بینیم که امام حکم اعدام سلمان رشدی را صادر کرد و بعد هم بحث صدور اسلام مطرح می شود نتیجه هم چیزی می شود که امروز آن را می بینیم.
وی با اشاره به مذاکرات هسته ای ادامه داد: در ماجرای هسته ای حواستان باشد مقام معظم رهبری از اول گفتند که من معتقد نیستم این روش جواب بدهد ولی این تجربه باید صورت گیرد. ما از این جابجایی تاکتیکی دفاع می کنیم، نه اینکه این کار صددرصد مفید بود ولی این تجربه باید انجام می شد.
رحیم پورازغدی گفت: ما خیلی وقت ها مجبوریم برای اینکه اصل حرکت را تثبیت کنیم دو قدم عقب برویم مصلحت جامعه را باید تشخیص داد، مصحلت سنجی هم دوگونه است یکی انقلابی و یکی محافظهگرانه.
وی با بیان اینکه وقتی به یک آدم ترسو بگوییم مصلحت چیست میگوید اصلا مصحلت نبود انقلاب شود، ادامه داد: یک مصلحت سنجی هم مصلحت سنجی امام خمینی (ره) بود که می گفتند مصلحت در انقلاب است برخی ها مصلحت نظام را با منفعت بخشی از حاکمان در نظام قاطی می کنند این افراد منافع خود را می بینند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی ها متصورند که باید ببینیم چه چیزی مقدور است نه اینکه ببینیم چه چیزی مطلوب است، افزود: مقدور بودن یک وقت سلیقه ای است و یک وقت واقعی. ما اگر بخواهیم درست نبینیم در آن زمان باید بگوییم که انقلاب اسلامی مقدور نبود .ما اگر قدرت را زیاد کنیم خیلی از مسائل مقدور می شود و اگر ضعیف باشیم غیر مقدور می شود. اگر بخواهیم با ضعیف نگاه کنیم خیلی از اتفاق ها مقدور نبود در زمان جنگ و در برخی از عملیات ها تمام شرایط می گفت پیروزی مقدور نیست ولی با زحمت و فداکاری مقدور شد.
وی با بیان اینکه انقلابی عمل کردن و عدالت در جامعه یک امر نسبی است، گفت: نباید دید ما در این مسئله صفر یا صد باشد. اگر این گونه بگوییم فاسد می شویم و از بین می رویم. برای برخی ها هیچ چیزی مقدور نیست ولی برای برخی ها که اهل برنامه و تلاش هستند همه چیز مقدور است.
رحیم پورازغدی افزود: متاسفانه برخی ها وقتی مسئول می شوند مدعی اند ما فقط قادر به پخت آبگوشت بزباش هستیم برای این افراد برخی مسائل مقدور نیست در صورتی که ما می بینیم در کشور ما برخی با تلاش و کوشش همه کاری انجام دادند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری انتقادپذیر هستند در جلسات دانشجویی هم می بینیم دانشجویان حرف های خود را می زنند و اگر انتقادی دارند بیان می کنند ولیکن امکان این وجود ندارد که رهبری بخواهند به همه سوالات مردم پاسخ دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روش انتقاد از رهبری باید قانونی باشد، گفت: انتقاد از رهبری باید از طریق نهادهای مربوطه انجام شود. بین نقض رهبری و تضعیف رهبری مرز است و باید رعایت شود که متاسفانه در خیلی از جاها رعایت نمی شود. امام (ره) وقتی در نجف و پاریس بودند به دلیل اینکه نمی توانستند با مردم صحبت کنند با رسانه های مختلف مصاحبه می کردند و بعد از اینکه مستقر شدند مستقیم با مردم حرف می زدند و کمتر مصاحبه ای از ایشان یافت می شود.
وی با بیان اینکه هیچ وقت رهبری نمی گویند کسی حق ندارد از نهادهای زیر مجموعه ما سوال کند، ادامه داد: اگر ولایت فقیه خطایی کنند و مبانی انقلاب زیر پا گذاشته شده و قدرت اداره کشور را ندارد دیگر این فرد برای اداره کشور صلاحیت ندارد.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: عده ای می گفتند ما در تشکیلات منصوب به رهبری هستیم و انتقاد از ما انتقاد از رهبری است و انتقاد از رهبری انتقاد از خداست که باید به این گونه افراد بگوییم در این مقوله این گونه چیزها مطرح نیست.
وی ادامه داد: اگر در مجلس خبرگان نفوذ شود و رهبر مورد حمایت آمریکا انتخاب شود ما آن موقع تلاش می کنیم که با آن نظام مبارزه کرده و آن را سرکوب کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع برجام گفت: رهبری در همان ابتدا معتقد بودند که به مذاکرات خوش بین نیستم اما باید مذاکرات تجربه ای می شد چرا که یک عده از همان ابتدا مدعی بودند که آمریکا از ابتدا انقلاب خواهان مذاکره با ماست و چرا ما نباید قدمی در این زمینه برنداریم لذا این مذاکره کاری بود که باید انجام می شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبری از برجام به عنوان تجربه یاد می کند ولی باید تمام تلاش برای به انجام رساندن مباحث حقوقی و قانونی در توافق صورت می گرفت.