به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ از کرمان، علی زرافشان صبح امروز در گردهمایی معاونان، کارشناسان آموزش و کارشناسان گروههای آموزشی متوسطه نظری، فنی حرفهای و کاردانش استان در محل دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: استان کرمان در سالهای پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی داشته است.
وی بیان داشت: با وجود کاستیهایی که در استان کرمان و به ویژه مناطق جنوبی و شرقی این خطه وجود دارد، اما پیوسته به عنوان یکی از استانهای خوب در مدیریت آموزش و پرورش مطرح بوده است و آموزش و پرورش کرمان نسبت به میانگین کشوری در جایگاه مطلوبی قرار دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طی سه سالی که از عمر دولت تدبیر و امید میگذرد، با وجود تنگناهای شدیدی که بر دولت حاکم است، اما در حوزه آموزش و پرورش توفیقات خوبی حاکم است.
زرافشان اضافه کرد: دوران مدیریت دولت یازدهم را با دولت اصلاحات مقایسه میکنم و زمانی که در سال 76 دولت تشکیل شد با افت شدید قیمت نفت به مانند امروز مواجه بودیم و شرایط به شدت بحرانی بود و در جامعه فرهنگیان با تنشهای زیادی مواجه بودیم.
وی تصریح کرد: دوران بسیار سخت گذشت و دولت در نقطه شکوفایی به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و منابع ارزی، دولت را به دولت نهم تحویل داد، اما روحانی نیز دولت یازدهم را در شرایط نامناسب تحویل گرفت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روحانی رئیس جمهوری ایران، پیامآور تدبیر و امید برای جامعه ماست، عنوان کرد: چشمانداز خوبی برای کشور وجود دارد و امیدواریم به دوران شکوفایی اقتصادی کشور برگردیم و شاهد شکوفایی تمام دستگاهها به ویژه دستگاه تعلیم و تربیت باشیم.
زرافشان ابراز داشت: سند تحول آموزش و پرورش باید دستور کار روزانه ما برای عملیاتی کردن باشد و بخشی از این سند جنبه رویکردی دارد که نیازمند مدیریت، برنامهریزی و توجه است.
وی افزود: مدرسه در افق چشمانداز توسعه مورد اشاره قرار گرفته و قدرت تصمیمگیری و برنامهریزی، توانمندی خودارزیابی و پاسخگویی در برابر ارزیابی بیرونی، مشارکتجویی و نقدپذیری از جمله ویژگیهای مدرسه در افق چشمانداز است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش است، زیرا اگر مدرسه و کلاس درس ما متحول شد، آن گاه برنامه بر محدودیتها غلبه میکند.
زرافشان بیان داشت: مدرسه نیز در فرآیند یاددهی و یادگیری قرار دارد و وقتی سند چشمانداز از مدرسه صحبت میکند، مدرسه را به عنوان جلوهای از حیات طیبه ذکر کرده است که باید زمینهساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانشآموزان باشد.
وی تصریح کرد: رویکرد سند تحول در تربیت این است که یادگیرنده به اصلاح وضع موجود خودش بپردازد و شایستگی و توانمندی در دانشآموز ایجاد شود و یادگیری مبتنی بر موقعیت یا یادگیری موقعیتمحور مورد توجه باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چرخشی که در آموزش و پرورش در سند تحول اتفاق افتاده، این است که آموزش و پرورش کشور را از ریل آموزش و توجه به موضوعات یادگیری و اینکه تعلیم و تربیت، دانشآموز و معلم در خدمت تحقق موضوعات آموزش باشند به تعلیم و تربیت ناظر به ابعاد وجود و ساحتهای وجودی انسان سوق دهد.
زرافشان ابراز داشت: امروز کودکان ما به لحاظ توانمندی جسمی شرایط خوبی ندارند و 21 درصد کودکان ایرانی از چاقی رنج میبرند زیرا به ساحت زیستبدنی آنها توجه نمیکنیم و فقط به دنبال این هستیم که دروس را یاد بگیرند.
وی بیان داشت: حیات طیبه به معنای زندگی پاک است و نظامهای آموزش و پرورش به دنبال این هستند که کودکان را برای زندگی کردن آماده کنند.
زرافشان تصریح کرد: نخبگان کشور فقط المپیادیها نیستند، بلکه بچههایی که در جشنوارههای مختلف شرکت میکنند، هم نخبه هستند.
وی گفت: سال تحصیلی جدید برای ما دو سمت دارد، اول اینکه شامل مراقبت و نظارت بر استقرار کارهایی است که طی یک سال اخیر انجام دادهایم تا بتوانیم پایه دهم را مستقر کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: باید مراقبت کنیم تا پایه دهم به خوبی مستقر شود و نظارت بالینی و اقدامات خوبی مانند رویکرد درسپژوهی در دستور کار است.
زرافشان با تاکید بر اینکه پایه دهم اگر به خوبی مستقر شود، میتوانیم به استقرار پایه یازدهم خوب هم امیدوار شویم، افزود: باید تدابیری را برای سال آینده در سال تحصیلی جدید داشته باشیم.