به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین نشست مرجعیت علمی به همت معاونت پژوهش و فناوری و با حضور هیئت رئیسه و اساتید هیئت علمی این دانشگاه برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام محمد جواد ارسطا؛ استادیار گروه حقوق دانشگاه تهران، به تبیین مصادیق و الزامات مرجعیت علمی پرداخت.
وی با طرح سوالاتی از جمله، آیا جامعه مدنی در اسلام عناصر مشخصی دارد و تفاوتش با عناصری که در جوامع غیر اسلامی مطرح می شود، در چیست؟ و رابطه علم و دین با هم چگونه مطرح می شود؟ گفت: همه ما به خوبی میدانیم که آسیبی که در برخی از مباحث کلان وجود دارد، کلی گویی و عدم ارائه شاخص های ملموس است، از این رو مرجعیت علمی باید از ورود به مباحث کلی پرهیز کند.
ارسطا بیان کرد: کشورهای مشرق زمین و از جمله ایران، طی چند قرن گذشته با مباحث علمی مختلفی روبه رو بوده اند و این مباحث از عصر مشروطه در کشور ما شدت گرفت. برخی از صاحب نظران مشروطه را واجب می دانستند و برخی هم مشروطه را حرام تلقی می کردند. هر دو گروه رسالات و کتاب هایی برای اثبات نظرات خود نوشته اند.
وی افزود: ما در برابر دستاوردهای علمی کشورهای غیر اسلامی برخوردها و مواجهاتی می توانیم داشته باشیم، روش نخست اینکه آن چه را که آن ها گفته اند به زبان فارسی ترجمه و در دانشگاهها تدریس کنیم و در روش دوم، مطالبی را از دیگران دریافت کنیم و در زمینه هایی که با مباحث دینی ارتباط دارد، عرضه کنیم. این شیوه رایج در زمان ماست.
استادیار گروه حقوق دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: بر اساس این شیوه ما همواره در زمین دیگران بازی میکنیم و مفاهیم را بر اساس ساختارهایی که دیگران به ما ارائه داده اند درک میکنیم. ما در این روش نمیتوانیم نظام سازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه خواستگاه جمهوریت مغرب زمین است نه کشورهای اسلامی، گفت: ما هنگامی که جمهوریت، تفکیک قوا، آراء عمومی و... را از کشورهای مغرب زمین میگیریم به معنی این است که در ساختار و چارچوبی عمل میکنیم که متعلق به خودمان نیست.
مراجعه به قرآن یکی از الزامات مرجعیت علمی
ارسطا اظهار کرد: اگر فرد صاحب نظری بعد از سال ها کار علمی دستاوردهای خود را در کتابی ارائه دهد، ما حاضریم حتی با هزینه گزافی به آن دست یابیم، حال آنکه غافل از این هستیم که خداوند متعال که خالق کل هستی است، با ارزش ترین دستاوردهای مورد نیاز بشر را درقالب برترین کتاب آسمانی به خاتم پیامبران(ص) نازل کرده و متاسفانه ما استفاده کامل را از آن نمیبریم.
وی با اشاره به اینکه یکی از لوازم و اقتضائات مرجعیت علمی، مراجعه و بازخوانی قرآن کریم است، افزود: این روش از دیگر مواجهات در برابر دستاوردهای علمی کشورهای غیر اسلامی است. با این روش ما می توانیم نظام را خودمان بسازیم و در زمین خودمان بازی کنیم. این مواجهه توسط کسانی که در علوم روز تخصص دارند و در فهم قرآن هم متخصص هستند، اجرا میشود.