گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، تندیسفروشی عبارت است از دریافت یک شیء تزیینی مانند تندیس، پلاک یا نمادهایی از این دست معمولا به همراه یک لوح تقدیر، که عنوانی را به شخصی یا شرکتی اعطا میکند، در حالیکه آن افتخار و عنوان نه طی یک داوری معقول و صحیح، بلکه با پرداخت مبلغی پول به دست آمده است.
مدتی است بیماری تندیسفروشی در کشور اپیدمی شده و مدیرانی که نیاز به شهرت دارند، نه از مسیر واقعی پیشرفت و تلاش شبانهروزی و خوندلخوردن که از میانبری به نام خریدن افتخار برای مشهور شدن و داشتن کارنامهای به ظاهر درخشان استفاده میکنند.
ماجرا از خرید مدرک تحصیلی و عنوان شوالیه و جایزه کیفیت در کشور گذشته و به خرید تندیسهای بینالمللی رسیده است و این بر نگرانی موجود پیرامون فراگیرشدن این رویداد نامبارک (مثلا به این گزارش رجوع کنید) میافزاید.
حالا شرکتهای سودجویی که دفاتری در اروپا نیز ثبت کردند، به مدیران طماع و کملیاقت کشورهای دیگر، عمدتا کشورهای آسیایی و آفریقایی دلخوش کردهاند تا با فروختن یک تندیس، یک پلاک یا یک لوح تقدیر بدون هیچ فرایند جدی داوری یا بررسی عملکرد، از یک سو یک مدیر یا یک شرکت را یک شبه "معتبر" و دارای "افتخار" و جیبهای خود را پر کنند.
روش کار این شرکت های سودجو به طور خلاصه به این صورت است:
یک شرکت تبلیغاتی برای سازماندهی برنامه تقدیم جوایز در یکی از کشورهای نسبتا ارزان اروپایی با قوانین مالیاتی آسان (مثلا اسپانیا) ثبت میشود. این شرکت توسط پرسنل خود و همینطور استفاده از نرمافزارهای موجود، متن از قبل تهیه شده ای مبنی بر "برنده شدن" یک شرکت به زبان انگلیسی را به تعداد زیادی از شرکتهای خصوصی و دولتی در کشورهای دیگر میفرستد. در این ایمیل ها آمده که "شرکت شما به دلیل خدمات برتر و با کیفیت" مثلا در دستهبندی طلایی در بین تمامی شرکتهای حوزه کاری شما در آن کشور، یا در آن قاره یا حتی در جهان برنده و انتخاب شده است. در این ایمیل ذکر میشود که شما میتوانید فرم مشخصات ضمیمه شده را پر کنید و درخواست رسمی خود را برای شرکت در مراسم دریافت جایزه ارسال کنید. تقریبا درخواست هر کس که به ایمیل دریافت شده پاسخ بدهد، تایید میشود. در این مرحله شرکت تبلیغاتی و برگزارکننده مراسم، از شرکت به دام افتاده میخواهد برای پوشش هزینه های مراسم یا اسکان در زمان برگزاری مراسم مبلغی بپردازد. این مبلغ همیشه چندین برابر هزینههای عادی یک اقامت در یک هتل معمول است و در واقع پولی است که شرکت تبلیغاتی از شرکتکنندگان برای "خرید تندیس" دریافت میکند.
ادامه ماجرا نیز مشخص است، برندههای تقلبی لوازم سفر (از جمله ویزا در صورت نیاز) را فراهم می کنند و به محل برگزاری مراسم رفته و جایزه قلابی را برای افتخار نداشته دریافت می کنند و به کشور خودشان بر می گردند. در زمان بازگشت هم با انتشار عکس هایی از خود در آن مراسم پر زرق و برق و نشان دادن تندیس خریداری شده به خبرنگارها و بازدید کننده ها، از "موفقیت بین المللی" خود با آب و تاب تعریف می کنند، حال آنکه بخش حذف شده روایت آنها پرداخت پول برای دریافت آن جایزه دروغین است.
افرادی که در کشور هستند هم طبیعتا با شنیدن یک عنوان پرطمطراق (مثلا جایزه طلایی کیفیت اروپا، دریافت شده در یکی از پایتختهای اروپایی) باور میکنند که افتخاری واقعی نصیب خریدار تندیس شده است. در واقع فروشنده تندیس راضی است، خریدار تندیس نیز یک سفر اروپایی کرده و برای تندیس خریداری شده به هموطنان خود فخر میفروشد و طبعا راضی است. اما در این میان افکار عمومی متضرر میشود که دروغی را به نام "افتخار" یک مدیر یا یک واحد صنعتی باور میکند. اگر این دروغ افشا شود، اعتماد به افتخارات واقعی کم میشود و تا زمانی که افشا نشود، رقابت سالم و منصفانه در کشور بین واحدهای صنعتی و مدیران از بین میرود.
تندیسفروشی پدیده شومی است که تلاشهای واقعی افراد فعال در صنعت و کسانی که با لیاقت و پشتکار به یک افتخار واقعی رسیدند را به حاشیه میبرد و کار را برای تشخیص سره از ناسره سخت میکند. علاوه بر آن در مورد پدیده تندیسفروشی بین المللی، خروج ارز از کشور، هدرروی منابع بیت المال در صورتیکه شرکت دولتی باشد و از بین رفتن اعتبار صنعتگران واقعی ایرانی در عرصه بینالمللی از تبعات منفی آن خواهد بود.
شایسته است مسئولین امر برای مقابله با این گونه سوءرفتارها و "خرید و فروش افتخار" چه توسط برگزارکنندگان داخلی و چه بینالمللی تلاش کنند.
انتظار دارین که برخورد کنن؟ :دی