به گزارش خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر ايرانمنش امروز در نشست خبري در وزارت علوم گفت: هر ساله طي مراسمي از اساتيد نمونه كشوري تجليل مي شود.
وي تجليل از پژوهشگران برتر را از ديگر برنامه ها خواند و گفت: البته مشاهده شده كه بخشي از اين انتخاب ها با هم، هم پوشاني دارند يعني در سال امتيازات پژوهشي دو بار بررسي مي شوند.
رئيس دفتر مركزي هيئت امنا و هيئت مميزه وزارت علوم بيان داشت: در بهره وري آموزشي و نتايج دقيق بررسي ها در دستور العمل انتخاب استاد نمونه كشوري بازنگري شده است.
ايرانمنش يادآور شد: هم پوشاني شاخص هاي پژوهشي از موارد اين بازنگري است.
وي سطح امتيازها را در بازنگري همانند دستورالعمل قبل خواند و گفت: حداقل امتياز براي رتبه استادي 220 امتياز، دانش ياري 185، استادياري 165و مربي 105 امتياز است كه هيچ تغييري نداشته است.
رئيس دفتر مركزي هيئت امنا و هيئت مميزه وزارت علوم گفت: كميته اي تحت عنوان كميته انتخاب اعضاي هيئت علمي نمونه در دانشگاه ها، امتيازها و شاخص هاي اساتيد را بررسي مي كنند و پس از آن نيز كميته اي تحت عنوان كميسيون اعضاي هيئت علمي نمونه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اعضاي هيئت علمي پيشنهادي را در اين كميسيون بررسي مي كنند و در نهايت در هر دانشگاه يك نفر و دانشگاه هاي بزرگ دو نفر را به عنوان استاد نمونه انتخاب مي كنند كه حتماً بايد به تاييد وزارت علوم برسد.
ايرانمنش اظهار داشت: آنچه در بازنگري تغيير كرده جدولي تحت عنوان فرم يك؛ امتيازات عضو هيئت علمي پيشنهادي است كه فعاليت هاي پژوهشي و فعاليت هاي اجرايي در فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي هستند كه براي هر كدام رديف هايي تعيين شده است.
وي يادآور شد: هر دانشگاه مي تواند به ازاي هر 150 عضو هيئت علمي نمونه حداقل يك نفر و حداكثر 4 نفر را معرفي كند كه پس از بررسي در دانشگاه ها حداقل يك نفر و حداكثر دو نفر برگزيده مي شوند.
رئيس دفتر مركزي هيئت امنا و هيئت مميزه وزارت علوم تعداد اساتيد نمونه كشوري را هر ساله 18 تا 22 مورد خواند و گفت: همه دانشگاه هايي كه شاخص هاي مورد نظر را داشتند مي توانند براي طرح استاد نمونه كشوري اعلام حضور كنند.
ايرانمنش توجه به بعد آموزش را در اين دستورالعمل قابل توجه خواند و ادامه داد: دستورالعمل انتخاب استاد نمونه كشوري نسبت به سال هاي گذشته به دليل انجام بازنگري با تاخير به همه دانشگاه ها بخش نامه شد، بر اين اساس بايد تا آخر بهمن اسامي انتخابي به وزارت علوم ارسال شود.
وي با اشاره به شكايت بعضي از اساتيد مبني بر نرسيدن بخشنامه اظهار داشت: ما بخشنامه را به روساي دانشگاه ها ارسال كرديم.
رئيس دفتر مركزي هيئت امنا و هيئت مميزه وزارت علوم قرارداد بخشنامه را در سايت دانشگاه كافي ندانست و گفت: نبايد فقط به اين نوع اطلاع رساني بسنده كرد.
ايرانمنش ادامه داد: بعضي از اساتيد و دانشگاه ها براي پر كردن اين فرم و كانديد شدن راغب نيستند كه ما از روساي دانشگاه ها، معاونان و روساي دانشكده ها تقاضا داريم كه اين افراد را معرفي كنند.
وي امتياز سال گذشته اساتيد نمونه كشوري را 308 امتياز خواند و گفت: اين امتياز امسال 214 امتياز است كه مباحث فرهنگي، اخلاقي و اعتقادي نيز در اين حوزه پر رنگ تر شده اند.
رئيس دفتر مركزي هيئت امنا و هيئت مميزه وزارت علوم در ادامه با اشاره به بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها گفت: آيين نامه ارتقاي هيئت علمي كه سال گذشته ابلاغ شد با توجه به دلايلي از جمله ابهامي كه براي برخي دانشگاه ها وجود داشت و تعداد زيادي مكاتبه براي تصويب موضوع ايجاد شده بود، نياز به بازنگري داشت.
ايرامنش توجه بيشتر به پژوهش هاي كاربردي كه در آيين نامه قبلي به طور واقعي صورت گرفته بود را از ديگر دلايل بازنگري اين آيين نامه خواند و گفت: بايد تلاش كنيم كه اعضاي هيئت علمي به سمت حل معضلات كشور حركت كنند تا يك همسويي با نيازهاي كشور ايجاد شود.
وي اظهار داشت: در آيين نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي چهار ماده داريم كه ماده اول مربوط به آموزش مي شود كه سه بند دارد.
رئيس دفتر مركزي هيئت امنا و هيئت مميزه وزارت علوم گفت: اين بدين معناست كه توجه واقعي و اساسي به آموزش در اين آئين نامه كم رنگ بوده است در حالي كه رسالت اصلي دانشگاه ها تربيت و آموزش نيروي انساني است، بنابراين بازنگري آموزش را پر رنگ ديديم.
ايرانمنش با اشاره به جمع و جور بودن آيين نامه گفت: آيين نامه نبايد حجيم و پيچ در پيچ باشد بلكه بايد شفاف، ساده و خلاصه باشد.
وي گفت: ارتقا، توسعه و بسط علم و اخلاق، تمركز تحقيقات علمي بر حل معضلات كشور و نهادينه شدن نگاه اقتصادي به توليد علم، پاسداري از كرامت انساني و تقويت موقعيت اجتماعي تمامي اعضاي خانواده بزرگ دانشگاهيان و بازيابي و بازسازي جايگاه و منزلت واقعي ايران اسلامي در جهان از جهت علم و فناوري از ملاك هاي ما در بازنگري آيين ارتقاي اعضاي هيئت علمي مي باشد./انتهاي پيام/