اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، غلامرضا اعوانی، یک استاد دانشگاه در اجلاسیه گفتگو فرهنگی ایران و جهان عرب در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در جمع اندیشمندان عرب و ایرانی با بیان اینکه من همیشه آرزوی برگزاری چنین کنگرهای را میکردم، گفت: بنده همیشه از اینکه چرا بین ایران و کشورهای عرب جدایی ایجاد شده ناراحت بودم.
وی افزود: همکاری ایران و عرب باعث شد که تمدن اسلامی از قرن دو تا شش هجری قمری ادامه داشته باشد؛ اما جدایی جوامع، فرهنگ جهان عرب و ایران را رو به ضعف برد به این خاطر بزرگانی را که در دوره اول میبینیم در دوره بعدی نمی بینیم.
این استاد دانشگاه در ضمن سخنان خود به حکمت ایرانی اشاره و تصریح کرد: ایران مرکز حکمت اسلامی است، این کشور در پیش اسلام نیز به داشتن حکمت معروف بود. به طوری که یک مورخ یونانی از ایران به عنوان اولین آغازگر حکمت نام میبرد.
اعوانی با تاکید بر اینکه دین حکمت است، خاطرنشان کرد: ایرانیان همیشه دین را به عنوان حکمت میفهمیدند، میبینیم که قرآن تمام ادیان را حکمت معرفی میکند و پیامبران را معلمان حکمت میداند.
وی با یادآوری این نکته که ایران و کشورهای عربی در گذشته در زمینه دانش و حکمت باهم همکاری داشتند، افزود: نهضت ترجمه بیت الحکمه یک نمونه از این همکاری است که در کل دنیا بینظیر است و به مدت 150 سال ادامه داشت. امیدوارم چنین کارهای مشترکی امروز نیز صورت میگرفت.
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به دانشمندان بزرگی و آثار آنان مانند فارابی، گفت: او اولین کتاب علمی در هر زمینه فنی را نوشته است که ما شاهدیم متاسفانه فقط آثار سیاسی فارابی مورد توجه قرار گرفته و تا کنون کتابهای منطق و مابعدالطبیعه فارابی مورد اهمیت قرار نگرفته است.
اعوانی خاطرنشان کرد: باید با همکاری ایران و جهان عرب آثار دانشمندان چون فارابی را تحصیل علمی کنیم به گونهای که مورد قبول دانشگاههای متعدد شود.
این استاد دانشگاه در خصوص ابن سینا بیان کرد: این دانشمند ایرانی هنوز شناخته نشده است و به این دلیل برخی او را تکرار ارسطو میدانند، این تصور نادرست از ابن سینا را شرق شناسان به خورد ما دادهاند در حالی که وی بزرگترین فیلسوف تاریخ است.
وی گفت: ابن سینا کتابهای بسیاری نوشت که 40 درصد از آنها تا به امروز شناخته نشده است.
این استاد دانشگاه رشد فلسفه را از ایران دانست و گفت: سهروردی 20 سال بعد از او بود، امروز غرب فلسفه را اروپایی میداند؛ اما سهروردی اثبات کرد که فلسفه از شرق است.
اعوانی با بیان اینکه دنیای اسلام امروز نیازمند حکیم است، گفت: حکیم درد را تشخیص میدهد. جهان امروز نیاز به حکیمی دارد که با مسائل دنیا آشنا باشد.