اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هژیر ضیائی، عضو گروه تدوین نقشه راه فضایی چهارشنبه در همایش راهبرد پیشرفت هوا فضای ایران که توسط بسیج دانشجویی دانشکده هوافضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، گفت: یک سال تمام روی این موضوع فکر می کنم که چرا وقتی یک کنسرت در یک شهر تعطیل می شود تمام رسانه ها و مقامات درگیر این موضوع می شوند که چرا این کنسرت تعطیل شد، اما با تعطیلی صنعت هوافضا در این سه سال اخیر صدای هیچ کس در نیامده است.
وی افزود: طی هفته قبل ۱۰ نفر به من پیام دادند که برنامه امروز را تعطیل کنید و از آن طرف هم تهدید می کنند که اجازه نمی دهیم دانشجویان به این برنامه بیایند، چون ما مورد توجه قرار می گیریم و ممکن است اتفاقی بیفتد؛ باید بگوییم که این حرف ها جای تاسف دارد.
عضو گروه تدوین نقشه راه فضایی با بیان اینکه آمریکایی ها معتقدند که زمانی می توانیم ابرقدرت بمانیم که سیطره اطلاعاتی داشته باشیم، افزود: آنها معتقدند که برای سیطره اطلاعاتی نیاز به صنعت فضایی دارند، ولی شاید کسی باور نکند که ما ساعت ها باید در سطح کلان با مسئولان کلنجار برویم که چرا ماهواره می خواهیم؛ واقعیت این است که هنوز در بین مسئولان سطح کلان اینکه ما چرا ماهواره می خواهیم یک علامت سوال است.
ضیائی اضافه کرد: برخی از آنها نیز می گویند که ماهواره شما ۲۰ روز در مدار می چرخد و بعد پایین می افتد و ما می گوییم درست است؛ اما امروز بیست روز می چرخد و پایین می افتد و اگر پنج سال و ده سال روی آن تمرکز کنیم، می توانیم ماهواره را به نقطه ای برسانیم که یک سال در مدار بماند. متاسفانه اینها نقطه های مبهمی است که برای مسئولانی که در جایگاه تصمیم گیری هستند، وجود دارد؛ بنابراین باید به این مسئولان بفهمانیم که ماهواره به چه دردی می خورد.
وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که موجب می شود که در صنعت هوافضای کشور خیلی ضعف وجود داشته باشد، این است که افراد کاریزماتیک مرتبط با این صنعت نداریم؛ در حالی که در آمریکا این گونه نیست. به عنوان نمونه باید بدانیم که سطح مدیران بوئینگ در آمریکا در چه جایگاهی است؛ مثلا در این کشور وقتی فردی به عنوان رئیس جمهور پیروز می شود، روز دوم و سوم به ملاقات و دست بوس مسئولان بوئینگ می رود، اما این اتفاقات در کشور ما نمی افتد و خیلی راحت بودجه صنعت دفاعی را به یک هشتم تقلیل می دهند.
عضو گروه تدوین نقشه راه فضایی با بیان اینکه با کاهش بودجه دفاعی به یک هشتم همه اذعان دارند که نباید به این راحتی با اصل ملی برخورد کرد، افزود: صنعت فضایی چین پا به پای آمریکا شکل گرفت و در دوره ای که مردم این کشور از گرسنگی می مردند، این صنعت تعطیل نشد.
ضیائی اضافه کرد: 16 دوره از برگزاری کنفرانس هوافضا می گذرد و در همه این کنفرانس ها تکنیک هایی تولید شده است. با این حال سوال ما این است که جایگاه این تکنیک ها در صنعت ما کجاست و چند درصد آنها به مرحله عملیات رسیده است.
عضو گروه تدوین نقشه راه فضایی گفت: من اطلاع دارم که در دانشگاه هوافضای ما مقاله در مورد سفر به مریخ در حال نوشته شدن است. باید گفت ما هیچ ارتباطی بین آنچه که نیاز داریم، آنچه باید در مسیر آن گام برداریم و آنچه که باید انجام دهیم، برقرار نکرده ایم. از آن طرف هم هیچ نگاهی نداریم و به دانشگاه ها نیز تزریق کرده ایم که شما دو راه بیشتر ندارید؛ یا به دنبال خارج رفتن باشید و یا اینکه بروید و یک رشته بین رشته ای بخوانید؛ چون اوضاع خراب است.
ضیائی گفت: 11 سال پیش از صفر تا صد یک هواپیمای بدون سرنشین را خودمان ساختیم و این در حالی بود که کسی هم باور نمی کرد. به همین دلیل برای اینکه خودمان را اثبات کنیم و بگوییم که این هواپیما به چه دردی می خورد، آن را در تهران پرواز دادیم تا فیلم تهیه کند و وقتی این کار انجام شد، آن را به مسئولان نشان دادیم و گفتیم که اگر چنین وسیله ای داشته باشیم، می تواند از هر جایی که بخواهد فیلم بگیرد.
وی اظهار کرد: پس از اینکه فیلم را به مسئولان نشان دادیم یک باور ایجاد شد و به دنبال آن دستوری دادند که هواپیماهای زیر 50 کیلوگرم توسط بخش خصوصی ساخته شود؛ که با این دستور بسیاری از شرکت های هوافضا شکل گرفتند؛ اگرچه امروز کاری کردند که همه آنها تعطیل شوند.
ضیائی اضافه کرد: امروز وضعیت به گونه ای است که در هر جا می خواهیم حرف بزنیم سریع می گویند که محرمانه است و سراغ آن نروید و آن را عنوان نکنید. به عنوان نمونه نمایشگاه هوایی ایران یک سال است که تعطیل شده. نمایشگاه هوایی محرمانه نیست و یکی از درخواست های ما این بوده که این نمایشگاه را برای اینکه شکوفاتر شدن صنعت هوایی به بخش خصوصی واگذار کنند، اما این اتفاق نیفتاده است.
عضو گروه تدوین نقشه راه فضایی گفت: امروز من در دانشگاه خواجه نصیر می گویم که 9 سال پیش یک هواپیمای بدون سرنشین با عنوان نصیر در همین دانشکده ساختم که مقام سوم را هم کسب کرد و پس از آن، این هواپیما به عنوان سنبل خروجی دانشگاه خواجه نصیر در محل ورودی دانشکده قرار گرفت؛ اما امروز خبری از آن نیست و یک موتور روس را به جای آن گذاشته اند. واقعیت این است که کسی از بیرون برای ما کاری نمی کند و ما با این گونه اقدامات، خودمان را با دست خودمان ذبح می کنیم.
ضیائی اضافه کرد: مشکل دیگری که در صنعت هوافضا با آن مواجه هستیم، این است که این صنعت در حوزه اجتماعی جایگاهی ندارد و در مجلس نیز نماینده ای نداریم. به همین دلیل هر وقت حرفی می زنیم، می گویند محرمانه است.
وی با بیان اینکه چرا نمایشگاه هوایی تعطیل شده، کسی چیزی نمی گوید و دانشگاه ها فریاد نمی زنند، اظهار کرد: یک سال است که می خواهیم یک برنامه را در رسانه ملی اجرا کنیم، اما به هر شبکه ای که می رویم می گویند این موضوع را باز نکنید. در هر حال وجود این مسائل خیانت است، چون امروز امارات بچه های خوب صنعت هوافضای ما را با حقوق پایه 15 هزار دلار جذب میکند.
این را صرفا برای کسانی که دوس دارند همه را از خارج از این مرز و بوم بشنوند می گویم
یکی از متخصصین آمریکایی خاورمیانه چندین دلیل برای بزرگ شدن ایران در برابر آمریگا مطرح می کند،که یکی از آن دلایل را ژن ایرانی میخواند،که اگر توسر ایرانی ها نزدید وگذاشتید رشد کنند از آنها حسن باقری ها،صیادشیرازی ها، علیمحمدی ها ،احمدی روشن ها،رضایی نژاد ها، شهریاری هاو تهرانی مقدم ها در می آید.
انشاالله خدا همه ی ما راهدایت کنه.