تنگه هرمز طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ با پشت سر گذاشتن سایر گذرگاههای عبوری دریایی که در تجارت جهانی نفت از اهمیت استراتژیک برخوردارند، شش سال متوالی عنوان پر ترددترین گذرگاه را از آن خود کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، به نقل از آناتولی، براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تنگه هرمز طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ با پشت سر گذاشتن سایر گذرگاههای عبوری دریایی که در تجارت جهانی نفت از اهمیت استراتژیک برخوردارند، شش سال متوالی عنوان پر ترددترین گذرگاه را از آن خود کرد.
سال گذشته از تنگه هرمز روزانه به طور میانگین ۱۸. ۵ بشکه نفت منتقل شده است. همچنین حدود ۸۰ درصد از نفت تولیدی در کشورهای غنی از منابع نفت از جمله عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی از این تنگه گذشته و به بازار آسیا عرضه میشود.
این حجم نفت تولیدی به کشورهای متقاضی انرژی از قبیل: چین، ژاپن، کره جنوبی، هندوستان و سنگاپور منتقل میشود.
تنگه مالاکا در نزدیکی مالزی نیز رتبه دوم را در حوزه حمل و نقل جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است. از این تنگه که در میان اقیانوس هند و آرام حائز اهمیت استراتژیک است، سال گذشته روزانه ۱۶ میلیون بشکه نفت انتقال یافته است.
کانال سوئز که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل میکند، نیز به طور متوسط روزانه شاهد انتقال ۵. ۵ میلیون بشکه نفت بوده است و نام خود را در ردیف سومین گذرگاه پرتردد دریایی ثبت کرده است.
یکی دیگر از گذرگاههای حساس حمل و نقل نفتی نیز تنگه باب المندب به شمار میرود، این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن و قاره آفریقا را به شبه جزیره عربستان متصل میکند. باب المندب سال گذشته با انتقال ۴. ۸ میلیون بشکه نفت چهارمین گذرگاه نقل و انتقال نفت در سراسر جهان شد.
از تنگههای دانمارک در شمال اروپا که دریای بالتیک را به دریای شمال پیوند میدهد، سال پیش به صورت میانگین ۳. ۲ میلیون بشکه نفت حمل شده و به عنوان پنجمین گذرگاه حساس در این حوزه انتخاب شد.