وزیر بهداشت دولت نهم گفت: بهرهمندی فقرا از طرح تحول سلامت کمتر از اغنیا است و این در حالی است که هدف این طرح رسیدگی به فقرا بوده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم امروز در جمع دانشجویان شرکت کننده در دومین اجلاسیه شورای هماهنگی مسئولین و جانشینان دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در تهران در حال برگزاری است گفت: در کشورمان نظام سلامت با موضوع پرداخت هزینههای سلامت از جیب مردم دست به گریبان بوده و سوال این بوده که آیا دولت باید این هزینه را پرداخت کند؟ البته پرداخت این پول توسط دولت ساده انگاری است، چون مشکل نظام سلامت در کشورمان این نبوده که دولت هزینه نکرده است. واقعیت این است که بودجه نظام سلامت در کشورمان متناسب با نرخ تورم عمومی افزایش نیافته است.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از کارهای بخش سلامت مرتبط با واردات است اضافه کرد: ۴۰ درصد از مواد اولیه محصولاتی که در کشورمان تولید میشوند وارداتی هستند با این وجود با افزایش نرخ تورم عمومی شاهد افزایش چند برابری نرخ تورم در بخش سلامت بوده ایم. لنکرانی با طرح این سوال که آیا به جای پرداخت از جیب مردم برای سلامت راه دیگری جز افزایش بودجه نیست تصریح کرد: متاسفانه وقتی که تنها یک راه را در پیش گرفته ایم، اشتباه کرده ایم بنابراین باید راههای مختلفی را جایگزین پرداخت از جیب مردم کنیم و یا از روشهای تلفیقی استفاده نماییم. وزیر بهداشت دولت نهم با بیان اینکه موضوع سلامت یک دغدغه مهم برای مردم کشورمان بوده و است و بعد از این هم با این اوضاعی که داریم خواهد بود اظهار کرد: این که دولت سلامت را به عنوان یک اولویت در نظر گرفته کار منطقی و خوبی است در واقع دولتهای درون گرا به موضوع سلامت اهمیت میدهند. وی به بیان خاطرهای از دکتر زرگر وزیر بهداشت اسبق کشورمان اشاره کرد و افزود: دکتر زرگر میگفت: در دیداری که با کاسترو رئیس جمهور کوبا داشت او به من گفت که من در کشورم خیلی مشکل دارم، ولی علت این که مردم به من خیلی علاقه دارند این است که به موضوع سلامت اهمیت داده ایم و با این حال شما این را به امام بگویید که به سلامت مردم اهمیت بدهند. لنکرانی گفت: کشور کوبا یکی از کشورهای فقیر و با درآمد پایین است، اما این کشور از بهترین شاخصهای سلامت برخوردار است و حتی امید به زندگی در کوبا به مانند امریکا است. وزیر بهداشت دولت نهم با اشاره به اینکه اولویت قرار دادن بحث سلامت خوب است شاید از ان به عنوان مهمترین اقدام دولت یازدهم نام ببریم تصریح کرد: اشکالی که وجود دارد باید ببینیم عملکرد در زمینه اجرای طرح تحول سلامت چگونه بوده است متاسفانه در رابطه با این طرح شاهد برخوردهای سیاسی بوده ایم به گونهای که برخی افراد در ابتدا مخالف طرح تحول بوده اند در ایام انتخابات میآیند ومی گویند این طرح بهترین طرح دولت بوده است. وی با اشاره به اینکه عملکرد دولت در بخش سلامت خوب بوده افزود: واقعیت این است که دولت قرار بوده که هزینههای بخش سلامت را از جیب مردم کاهش دهد البته این به عنوان یک تکلیف در قانون نیز در برنامه پنجم پیش بینی شده است با این وجود دولت برای اجرای طرح تحول سلامت ۲۰ درصد از درآمدهای هدفمندی یارانهها را به این بخش اختصاص داد البته از محل درآمدهای ارزش افزوده نیز درصدی به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کرد. لنکرانی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۴ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از طریق طرح تحول سلامت به اعتبارات وزارت بهداشت اضافه شده تصریح کرد: افزایش این رقم کار مبارکی است، اما وقتی که هزینهها را بررسی میکنیم متوجه میشویم که در کنار این افزایش هزینه، هزینههای مراقبت از بیمارنیز افزایش یافته البته این پیش از اجرای طرح قابل پیش بینی بود. وزیر بهداشت دولت نهم با اشاره به اینکه فرسودگی شغلی یکی دیگر از مسائلی است که با اجرای طرح تحول سلامت پیش بینی شده بود افزود: واقعیت این است که با اجرای این طرح حجم کارها افزایش یافته، اما در مقابل نیروی انسانی و تجهیزات به حد نیاز اضافه نشده است. وزیر بهداشت دولت نهم گفت: بهره مندی فقرا از طرح تحول سلامت کمتر از اغنیا است و این در حالی است که هدف این طرح رسیدگی به فقرا بوده است. لنکرانی با بیان این که بنابر تحقیقی که انجام شده اصولا اغنیا استفاده بیشتری از خدمات طرح تحول سلامت کرده اند و در واقع بهره فقرا، چون فرصت استفاده از این خدمات را نداشته اند کمتر بوده اضافه کرد: گاهی اوقات در کشورمان خدماتی را ارایه میدهیم، اما توجه نمیکنیم آن کسی که قرار است از آن خدمات بهرهمند شود سر کار است به عنوان نمونه زنان روستایی از خدمات سلامت بهره بیشتری برده اند، چون مردان به دلیل کار و مشغلههای زندگی فرصت کمتری برای استفاده از این خدمات داشته اند.
وی با بیان اینکه وقتی قرار است همه هزینههای مراقبت از بیمار را دولت در قالب طرح نظام سلامت پرداخت کند طبیعی است که این هزینهها افزایش مییابد، تصریح کرد: افزایش این هزینهها و مشکلاتی که به تبع آن به وجود میآید نیز قابل پیش بینی بود.
وزیر بهداشت دولت نهم با اشاره به اینکه فرسودگی شغلی نیز یکی از مشکلاتی بود که با اجرای طرح تحول سلامت قابل پیش بینی بود گفت: با اجرای این طرح با وجود اینکه حجم کارها افزایش یافت، اما به تعداد نیروی انسانی و تجهیزات افزوده نشد واقعیت این است که تعداد پرستاران قبل از اجرای این طرح کم بود و این کمبود بعد از اجرای طرح تحول بیشتر نمایان شد.
باقری لنکرانی با بیان اینکه تا قبل از سال ۸۴ فاصله تعرفه بخش خصوصی و دولتی در بخش درمان چندان زیاد نبود و بخش مهمی از کانون هزینهها در بیمارستانها قرار داشت، تصریح کرد: پس از آنکه تعرفه گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی محول شد این سازمان تعرفهها را تا پنج برابر افزایش داد در واقع با این افزایش وضع فرق کرد و به تبع آن تعرفه آزمایشگاههای دولتی و خصوصی هم از هم فاصله گرفت.
وی با بیان اینکه کانون هزینهها در بخش سلامت با اجرای طرح تحول سلامت به بخش سرپایی و خدمات پارا کلینیک منتقل شده و از طرفی قیمت داروها نیز افزایش یافته اضافه کرد: کلا در سیستم درمان کشور دروازه بان نداریم و در واقع عملا افراد خودشان تصمیم میگیرند که چه مسیر درمانی را طی کنند و با این وجود پزشک خانواده میتواند این نقص را برطرف سازد.
وزیر بهداشت دولت نهم با تاکید بر اینکه نظام سلامت باید به سمت پزشک خانواده پیش برود، افزود: وقتی که پزشک خانواده نداریم طبیعی است که هزینههای درمان به بخش هزینههای فناوری و تکنولوژی میرود به عنوان مثال وقتی کسی به جای پزشک خانواده نزد متخصص قلب یا گوارش میرود خیلی اعتماد به نفس میخواهد که این متخصصین برای تشخیص از بیمار اکو و آندوسکوپی نگیرند و اینها هزینه بر است.
باقری لنکرانی با بیان اینکه ترکیه بستر طرح سلامت را با اجرای طرح پزشک خانواده شروع کرد افزود: مشکل دیگری که با اجرای طرح تحول سلامت در کشور به وجود آمد افزایش تعرفهها است در واقع تعرفهها تا ۲۲۰ درصد به طور متوسط با این توجیه که پزشکان پول اضافه از بیمار نگیرند افزایش یافتند و این بار اضافه تری بود که به نظام سلامت تحمیل شد.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت علاوه بر اینکه اعتبار مستقیم وزارت بهداشت افزایش یافت و هزینه سلامت در بودجه دولتی از ۱۸ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید در سال سوم اجرای این طرح بیمارستانها ادعا میکنند ۱۱ هزار میلیارد تومان از بیمهها طلب دارند، اضافه کرد: این بدهی گریبان حقوق و دستمزد را نیز گرفته است.
وزیر بهداشت دولت نهم به اظهارات رئیس سندیکای دارویی کشور اشاره کرد و گفت: به گفته کبریایی زاده چرخه پرداخت به تولیدکنندگان دارو به طور متوسط به ۳۴۰ روز و به برخی شرکتهای بزرگ به ۴۲۰ روز رسیده است. از آنجا که ۴۰ درصد مواد دارویی کشور وارداتی است بنابراین وقتی که پول به تولیدکنندگان پرداخت نمیشود واردات هم نداریم در واقع با این کار خودمان آمده ایم و صنعت دارو را آسیب پذیر کرده ایم.
باقری لنکرانی در پاسخ به این سوال که آیا تربیت پرستار بیمارستانی باعث افت کیفیت در خدمات نمیشود گفت: فکر میکنم باید منصفانه با این موضوع برخورد کنیم. امروز نظام پذیرش پرستاری کشورمان به گونهای است که حدود ۸۳ درصد از داشجویان رشته پرستاری دختران تشکیل میدهند و از طرفی حدود ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل رشته پرستاری داشتیم که از این تعداد ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر به عنوان کادر پرستاری مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه با توجه به حدود ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی امروز در کشور با کمبود پرستار روبرو هستیم، اظهار کرد: سوال این است که آیا میتوانیم پرستار را در بیمارستان غیر آموزشی تربیت کنیم که من در پاسخ میگویم هم بله و هم نه و از طرفی معتقدم این کار میتواند هم خوب باشد و هم نه، چون آنچه مهم به نظر میرسد این است که این طرح را چگونه اجرا کنیم. معتقدم که پیش از اجرای این طرح باید اعتباربخشی صورت بگیرد و اگر بیمارستانی توان اجرای آن را نداشت آن را اجرا نکند و اگر داشت چرا نباید از چنین طرحی استفاده نکند؟
وزیر بهداشت دولت نهم با اشاره به اینکه در شیراز ۱۶ بیمارستان خصوصی وجود دارد که از بین آنها یک تا دو بیمارستان تنها میتوانند طرح تربیت پرستار بیمارستانی را اجرا کنند، اضافه کرد: معتقدم که اگر کسی بگوید تمام بیمارستانهای خصوصی توان اجرای طرح را ندارند حرف غلطی است و از طرفی اگر کسی را بگوید تمام این بیمارستانها این ظرفیت را دارند این هم باز حرف غلطی است. معتقدم هر بیمارستانی که استانداردهای لازم را دارد میتواند این طرح را اجرا کند.
باقری لنکرانی تصریح کرد: اصل دعوا بر سر این است که معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرده که تربیت پرستار بیمارستانی را به بخش خصوصی واگذار میکنند در واقع براساس این طرح پیش بینی شد که بیمارستانهای خصوصی پرستار مورد نیاز خود را براساس ضوابط وزارت بهداشت تربیت کند؛ البته این دعوا حل شده است.
وی با اشاره به اینکه مدل تربیت پرستار بیمارستانی نیز در اغلب بیمارستانهای خصوصی آمریکا که دارای فضای آموزشی هستند اجرا میشود گفت: دانش پرستاری یک علم، مهارت و حرفه است و در واقع همه اینها باید در کنار هم باشند. معتقدم اگر بیمارستانهای خصوصی شرایط اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی را داشته باشند باید محیط آموزشی بالینی را نیز فراهم کنند
وزیر بهداشت دولت نهم افزود: فرسودگی شغلی و فاصله درآمدی دو مشکل جامعه پرستاری است که برای بهبود شرایط شغلی پرستاران بازنشستگی با سابقه ۲۵ سال مصوب شده است.
باقری لنکرانی در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان کمبود جسد برای تشریح را جبران کرد، افزود: در زمان حضور من در وزارت بهداشت نیز با کمبود جسد مواجه بودیم که بر این اساس رایزنی هایی با کشور هند برای تامین جسد مورد نیاز انجام دادیم، چون در این کشور هر شب چند صد جسد بر روی زمین میافتد که پس از این رایزنیها مباحث حقوق بشری پیش آمد و گفته شد که شما میخواهید از هند جسد بیاورید با این وجود براساس پیگیری که از طریق رئیس قوه قضائیه صورت گرفت ایشان وقتی که موضوع را متوجه شدند گفتند که براساس فرمول ضرورت به شما این اجازه را میدهیم که از جسدهای بلاصاحب در کشورمان برای تشریح استفاده کنید و در واقع الان نیز برای جبران کمبود جسد میتوان از این دستور استفاده کرد، اما نمیدانم که چرا استفاده نمیکنند.