رتبه اول کنکور ریاضی سال ۹۳ گفت:دانش آموزان در ۱۲ سال تحصیل در مدرسه هیچ فعالیت دیگری انجام نمیدهند و فقط و فقط به کنکور فکر میکنند و به نتیجهای که باید از آن به دست بیاورند در حالی که باید برای دانش آموزان سهمی در مدارس دید تا علاوه بر انجام فعالیتها به شناخت نسبی از خود دست یابند.
یاسمن سعیدی، رتبه اول کنکور ریاضی سال ۹۳ در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص انتخاب رشته برای تحصیل در دانشگاه گفت: من برق دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کردم و همزمان به صورت دو رشتهای در رشته اقتصاد نیز تحصیل کردم، اما در آن زمان ، متوجه شدم علاقه بیشتر من به رشته اقتصاد است و رشته مهندسی با روحیات من اصلا سازگار نیست.
وی افزود: مشکلی که من و افراد مشابه من در دوران انتخاب رشته داشتند این بود که شناخت خوبی نسبت به خودمان نداشتیم و، چون در دبیرستان به درسهای ریاضی و فیزیک علاقه داشتیم تنها گزینه مناسب برای متقاضیان ریاضی مهندسی بود.
رتبه اول کنکور ریاضی سال ۹۳ ادامه داد: با توجه به اینکه مهندسی مکانیک یا کامپیوتر از گروه هایی بودند که به آنها علاقهای نداشتم مهندسی برق را انتخاب کردم، اما بعد از گذراندن دو ترم متوجه شدم که روحیات و توانمندیهای من به رشتههای مهندسی نمیخورد مهندسی یک رشته خطی است و در کشورهای دیگر نیز تکنسینها از کشورهای آسیایی جذب میشوند و افراد نخبه بیشتر روی علوم انسانی کار میکنند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که به ما در دوران مدرسه میگفتند اگر رشته علوم انسانی را در مدرسه انتخاب کنید تلف شده اید البته برای افرادی که توانمندی زیادی دارند این نکته وجود دارد که تحصیل در دانشگاههای کشور در حوزه علوم انسانی با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد چرا که در سیستم جدید تدریس علوم انسانی به پایه ریاضی و تحلیل بیشتر توجه میکنند، اما در بسیاری از دانشگاههای کشور هنوز با سیستم قدیمی تدریس انجام میشود.
سعیدی در ادامه تصریح کرد: این نکته را نیز باید در نظر داشت که بازار مهندسی در ایران اشباع شده و به همین دلیل اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به خارج از کشور مهاجرت میکنند به خصوص که مهندسی برق بازار کار محدودی دارد.
وی با انتقاد از انتخاب رشته کلیشهای داوطلبان کنکور گفت: مگر کشور ما چه تعداد مهندسی برق میخواهد بهتر است نخبگان به جای اینکه در یک رشته که بازار کار اشباعی دارد تحصیل کنند در رشتههای دیگر نیز ورود کنند تا متخصصین در همه حوزهها وجود داشته باشند.
رتبه اول کنکور ریاضی سال ۹۳ با تاکید بر شناخت داوطلبین پیش از انتخاب رشته گفت: متاسفانه در دوران مدرسه به ما یاد ندادند که تک تک انسانها با یکدیگر متفاوتند و توانمندیهای متفاوتی دارند و در هیچ زمانی دو رتبه برتر دارای یک توانمندی نیستند، اما چیزی که جا افتاده این است که اگر شخصی استعداد و بهره هوشی بالایی دارد باید از آن در رشته ریاضی و پس از آن و در دانشگاه در رشته مهندسی استفاده کند این یک معضل در مدارس ماست که باید حل شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانش آموزان در ۱۲ سال تحصیل در مدرسه هیچ فعالیت دیگری انجام نمیدهند و فقط و فقط به کنکور فکر میکنند و به نتیجهای که باید از آن به دست بیاورند در حالی که باید برای دانش آموزان سهمی در مدارس دید تا علاوه بر انجام فعالیتها به شناخت نسبی از خود دست یابند.