وی در این جلسه با حمله مستقیم به مدیریت شهری تهران در گذشته که اتفاقا مورد اقبال اکثر مردم این شهر بود، فعالیت های قالیباف را زیر سوال برد و به نوعی تمام مسئولیت های خود در این زمینه را به وی حواله داد.
صبح امروز عباداله فتح اللهی در هفدهمین همایش سیاستهای توسعه مسکن ارائه نقدها و دیدگاههای متنوع و متفاوت در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده را یک سرمایه مهم دانست و تصریح کرد: سازمان نوسازی از نقدها استقبال میکند چرا که فلسفه وجودی این سازمان در ابتدا نوسازی فکر و اندیشه و سپس نوسازی برنامه، طرح، اقدام و پروژه است.
فتح اللهی با بیان این که تلفیق بهینه راهکارهای اجرایی نشأت گرفته از دیدگاههای مختلف، یکی از مهمترین هنر مدیران اجرایی است، یادآور شد: در شهر تهران ۱۴۹ محله فرسوده وجود دارد که هر کدام ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، قومی، اقتصادی و ... متفاوت و خاص خود را دارند و روشهای اقدام متفاوتی را در حوزه اجرا به ما دیکته میکنند، لذا ضروری است در عین حفظ وحدت رویه عمومی، تکثر در روشهای اجرایی را بتوان به نحو شایسته در حین اقدام عملیاتی کرد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به مسئولیت ۳۲ دستگاه اجرایی در حوزه نوسازی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات قابل تقدیر در دولت فعلی، راه اندازی ستاد بازآفرینی بود که میتوان آن را گامی مؤثر برای دستیابی به مدیریت هماهنگ چند بعدی و پیچیده بازآفرینی در محلات هدف دانست.
وی در این باره متذکر شد: هنوز به بخشنامه، دستورالعمل و یا شیوه نامهای مدونی که وزارتخانههای عضو این ستاد به منظور راهبری و راهنمایی به دستگاههای زیرمجموعه خود ابلاغ کرده باشند، دسترسی پیدا نکردیم، اما امیدوار هستیم این روش صحیح اقدام در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده هر چه سریعتر سیر تکاملی خود را بپیماید.
فتح اللهی گفت: وقتی در محلهای تولید مسکن میکنیم، آن محله به لحاظ سرانههای خدماتی فقیرتر از قبل میشود، مسئولیت مرتفع کردن فقر سرانههای خدماتی در بافتهای فرسوده با چه کسی است؟ آیا این کمبود را نیز ساکنین باید جبران کنند در حالی که این افراد خود نیازمند حمایت و توجه ویژه هستند!
دبیر ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران با اشاره به تجربیات نوسازی در محلات خوب بخت، مینابی و اتابک در منطقه ۱۵، یادآور شد: سازمان نوسازی با رویکرد محله محور در نوسازی این محلات ورود پیدا کرد، اما زمانی که فضای فرهنگی، فضای آموزشی، فضای سبز، فضای درمانی، خدماتی و ... باید ساخته میشد هیچ کدام از نهادهای مسئول پای کار نیامدند و خروجی کلیه زحمات کشیده شده در راستای نوسازی محله، منجر به تراکم بالای جمعیت، فقر سرانههای خدماتی و نارضایتی ساکنان شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که مدیریت هماهنگ را ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، ملاحضات انسانی و ارتقاء کیفیت زندگی میدانیم، تصریح کرد: این امر در کلان با هماهنگی دولت مرکزی و دولت محلی و حضور مؤثر قوه مقننه، قضائیه و ... در چارچوب ستاد بازآفرینی محقق شده است که امیدوار هستیم با ترکیب حضور این دستگاهها و نهادهای محلی و مدنی، مأموریت اجرایی معین شده در مسیر صحیح تکامل یابد.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران درادامه سخنان خود به مصوبه دولت مبنی بر اعطای سالانه ۳۰۰ هزار وام به ساکنان بافتهای فرسوده با محوریت تولید مسکن اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش سازمان مدیریت، عملکرد ۴ سال گذشته در این حوزه تنها حدود ۳۸ هزار وام است که این فاصله، فاصله عمیقی است و موجب مخدوش شدن اعتماد متقاضیان نوسازی در بافتهای فرسوده میشود.
وی در این باره افزود: ما بنا بر این مصوبات، دفاتر خدمات نوسازی را به منظور راهنمایی متقاضیان نوسازی در محلات فرسوده توجیه میکنیم و آنها نیز به تبع اقدام به ارائه مشاوره، توجیه و آگاه سازی ساکنان نسبت به مصوبات نوسازی میکنند؛ اما همین الان در تهران قریب به ۶ هزار نفر بیشتر از یکسال است که در صف بانکهای عامل برای اخذ وام نوسازی منتظر مانده اند.
فتح اللهی ضمن اشاره به یکی از محورهای هفدهمین همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران که به موضوع توسعه سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده میپرداخت، عنوان کرد: همگی از بخش خصوصی، مشارکت و نهادهای توسعه گر صحبت میکنیم، اما تاکنون روش مدونی برای حمایت از نهادهای توسعه گر ارائه نشده است و بانکهای ما فقط مالکین بافت فرسوده را برای وام دادن به رسمیت میشناسند، اما برای نهادهای توسعه گر هیچ گونه وام یا تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران تأکید کرد: ضروری است سیاست هماهنگ و متوازنی برای ورود سرمایه گذاران به بافتهای فرسوده تنظیم شود تا سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در این بافتها داشته باشند.