آخرین اخبار:
کد خبر:۷۰۸۲۷۶
در گفتگو با دانشجو مطرح شد

اطلاعات محرمانه شرکت‌های ایرانی در اختیار موسسات رده بندی خارجی/ مدیریت بر صنعت کشتی‌سازی وجود ندارد

فارغ التحصیل دانشکده صنعت نفت محمود آباد گفت: موسسات رده بندی خارجی با یک مجوزی که از سازمان بنادر ما می‌گیرند به عنوان موسسات مورد اطمینان جمهوری اسلامی در این موضوعات ورود پیدا می‌کنند و در واقع اطلاعات را به راحتی به دست می‌آورند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با توجه به گسترش روزافزون خدمات مالی در سراسر دنیا، همواره یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران عدم آشنایی افراد و گروه‌هایی است که گاه حتی در دو نقطه مختلف جهان قصد همکاری با یکدیگر را دارند. به همین دلیل در اکثر کشور‌های جهان، موسسات رتبه بندی، فعالیت‌هایی را در زمینه اعتباردهی به اشخاص یا گروه‌های خاص انجام می‌دهند که با توجه به آن‌ها سرمایه گذاران بتوانند تصمیم صحیحی را اتخاذ کنند. در واقع افزایش تقاضای اعتبار، رقابت و ایجاد بخش‌های نوین در اقتصاد، فرصت‌های جدیدی را برای موسسات رتبه بندی به وجود آورده است که با به کارگیری ابزار‌ها و روش‌های جدید، خدمات مناسبی را ارائه دهند.

علیرضا کیامهر، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشتی گرایش موتور دانشگاه صنعت نفت دانشکده صنعت نفت محمود آباد و معاون اداری مالی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مورد موسسات رده بندی برای ما می‌گوید.

دانشجو: آیا برای تردد شناور‌ها در دریا نیاز به مجوزموسسات رده بندی است؟

بله. در واقع هر شناوری که در دریا بخواهد به تردد بپردازد نیاز دارد مجوز موسسات رده بندی را داشته باشد. با توجه به مجوز موسسات رده بندی کشتی‌ها  بدنه و کالای بیمه P&I می‌کنند و اگر این مجوز را نداشته باشید P&I هم در کار نخواهد بود.
 
دانشجو: تحریم‌ها به  فعالیت موسسات رده بندی چقدر ضربه وارد کرده است؟

در سال 91-90 بعد از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران داشت موضوعی که مورد هدف قرار داده شد، فضای دریایی کشور بود. تحریم‌ها تاثیراتی در فضای موسسات رده بندی و بیمه‌های P&I داشته است و باعث شد کشتی ها ما ۶ ماه دریاگیر باشند.

دانشجو:  در این شش ماه دریا گیر شدن چه مشکلاتی به وجود آمد؟
در این شش ماه دریاگیر شدن به صنعت نفت فضای کشتیرانی؛ ضربه شدیدی وارد شد. به طوری که  کالا‌های اساسی به کشور ورود پیدا نکرد و نمی‌توانستیم هزینه کالا‌ها را پرداخت کنیم همین موضوع  باعث شد یک نبود کالایی در کشور اتفاق بیفتد.
در این شش ماه دریاگیر شدن به صنعت نفت فضای کشتیرانی؛ ضربه شدیدی وارد شد. به طوری که  کالا‌های اساسی به کشور ورود پیدا نکرد و نمی‌توانستیم هزینه کالا‌ها را پرداخت کنیم

با شروع مذاکرات این موضوع را خدمت مدیر عامل کشتیرانی و مدیرعامل شرکت ملی نفت کش گوشزد کردم که ما مجددا مورد تحریم قرار می‌گیرم؛ اما گوش آن‌ها بدهکار نبود و با خیال برجام در خواب غرق بودند و فکر می‌کردند با آمدن برجام ما دیگر مورد تحریم قرار نمی‌گیریم بعد از اینکه ترامپ به زیر برجام زد متاسفانه موسسات رده بندی که در دنیا مطرح بودنداز کشور ما یکی پس از دیگری خارج می‌شوند.

دانشجو: علت اصلی خروج موسسات رده بندی از کشور را در چه چیزی می‌بینند؟
این موسسات بخشی از اموال و مستقلاتشان در ایالات متحده به صورت دلار یا در تملک دولت ایالات متحده است و اگر بخواهند در فضای ایران حاضر شوند، باید این اموال و مستقلات را بلوکه شده بدانند؛ به همین خاطر منافعی که در ایران دارند، نمی‌چربد به منافعی که شاید در ایالات متحده دارند و این موضوع باعث شده که ما آرام آرام بوی تحریم در فضای دریایی ببینیم.
 
دانشجو: آیا موسسات رده بندی در ایران باید مستقل باشند؟
با توجه به تجربه تلخ سال سال 90 و 91 موسسه رده بندی و بیمه P&I باید هرچه سریع‌تر از  لحاظ امنیتی واقتصادی استقلال پیدا کنند. بنده از ۵ سال پیش در مورد موسسه رده بندی ایرانی برند ملی شروع به تحقیق کردم و اینکه باید چه ساز و کاری داشته باشد با کارشناسان صحبت کردم.

دانشجو: آیا برای تحقیق در مورد موسسات رده بندی مورد حمایت قرار گرفتید؟
متاسفانه همه با توجه به اینکه این موضوع در مقوله دولتمردان و سیاستمداران است من را به عنوان جوانی که شاید یک هوایی در سرم هست، قلمداد می‌کردند و من را پس می‌زدند؛ اما با پیگیری مجدانه‌ای که در این موضوع داشتم، به دنبال این بودم که جمهوری اسلامی از این موضوع منتفع شود.

دانشجو: اساس کار موسسات رده بندی چیست؟
اساس کار موسسه این است که آن شرکت‌های صنعتی تجاری و تولیدی را ارتقا بدهند و روز به روز به گرید A یا گرید برتر نزدیک کنند.
اساس کار موسسه این است که آن شرکت‌های صنعتی تجاری و تولیدی را ارتقا بدهند و روز به روز به گرید A یا گرید برتر نزدیک کنند.
 
شرکت‌های که تحت پوشش موسسات رده بندی هستند، برای اینکه درفضای اقتصادی با این عنوان ورود پیدا می‌کنند، اطلاعات اساسی و درجه یک اقتصادی را بدون اینکه هیچ نظارتی باشد دراختیار آن‌ها قرار میدهند.

دانشجو: آیا شرکت‌های ایرانی تحت پوشش موسسات رده بندی هستند؟

بله. شرکت‌های ایرانی که زیر نظر موسسات رده بندی هستند، موسسات با یک مجوزی که از سازمان بنادر ما می‌گیرند به عنوان موسسات مورد اطمینان جمهوری اسلامی در این موضوعات ورود پیدا می‌کنند و در واقع اطلاعات را به راحتی به دست می آورند.

به عنوان مثال، در کشورما حدود ۳۰۰ شناور اقیانوس پیما داریم که این ۳۰۰ شناور موقعه‌ای که زیر نظر موسسات خارجی باشند اندازه، سریال، نامبر، مالک، تعداد افرادی که روی آن‌ها کار می‌کنند نوع و قواره آن کشتی نوع موتورش و همه این اطلاعات را به دست می‌آورند.

زمانی که این اطلاعات را به دست بیاورند در فضای تحریمی بنا به این که اجباری روی آن‌ها اتفاق می‌افتد، حسن امانت در این موضوع ندارد و متاسفانه ممکن است اطلاعات را در اختیار وزارت خزانه داری امریکا بگذارند

دانشجو: در دنیا چند کشور موسسات رده بندی دارند؟
از ۴ یا ۵ سال پیش که زمزمه‌های این بود که قرارداد موسسات رده بندی ایرانی می خواهد تصویب شود،  در دنیا ۱۲ کشور هستند که موسسه رده بندی برتر دارند این دوازده کشور، کشور‌های اقتصادی برتر دنیا هستند؛ چرا که موسسات رده بندی علاوه بر اینکه شناور یا هر مکان صنعتی را بررسی می‌کنند راهکار‌هایی برای تبدیل شدن به صنعت برتر آن کشور یا منطقه را پیشنهاد می‌دهد.

دانشجو: آیا نیاز است در ایران موسسات رده بندی داشته باشیم؟
اگر بخواهیم روی پای خودمان بایستیم چه در اقتصاد و در فضای منطقه‌ای و بین المللی نیاز به موسسه رده بندی داریم.
 
اگر بخواهیم روی پای خودمان بایستیم چه در اقتصاد و در فضای منطقه‌ای و بین المللی نیاز به موسسه رده بندی داریم
با آمدن موسسه رده بندی مثل کشور‌های پیشرفته موسسات رده بندی به این اندازه قدرت پیدا می‌کنند که بازوی مشورتی برای سه قوه می‌شوند، چون هم مستقل هستند و غیردولتی هستند و برای هر سه قوه به عنوان مشاور خوب می‌توانند در امور مشاوره بدهند.

دانشجو: وضعیت صنعت کشتی سازی در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما از لحاظ نیروی انسانی که دانش آموخته باشد در دانشگاه‌های کشور و حتی خارج در سطح خوبی قرار داریم. حتی از لحاظ  فضا واستراتژیک  در موقعیت قرار داریم. درتنگه هرمز یا خلیج فارس که در اختیار ما هست و به آن تسلط داریم، بیش از ۳۰ درصد نفت دنیا از آن جابه جا می‌شود و این ۳۰ درصد نفت یعنی خدمات فنی مهندسی که باید به شناور‌های که از این منطقه عبور می‌کنند نیاز به تعمیر و نگه داری دارند ارائه شود. این فضای خوب را در اختیار داریم؛ اما آنچه بر صنعت کشتی سازی ما حاکم نیست مثل بقیه صنایع مدیریت و نظارت بر اجرای صحیح است.

کشتی سازی در کشورما بیش از ۱۲ سال طول می‌کشد. عمر مفید یک شناور حدود ۱۵ سال است که در دنیا بزرگترین کشتی‌ها بین ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشند.
کشتی سازی در کشورما بیش از ۱۲ سال طول می‌کشد. عمر مفید یک شناور حدود ۱۵ سال است که در دنیا بزرگترین کشتی‌ها بین ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشند.

صنعت کشتی سازی صنعت مهمی است نیاز به این دارد که این صنعت مهم هر روز دستخوش تغییرات و استاندارد‌های بالاتری تجهیز شود صنعت کشتی سازی مرز علم و تکنولوژی هست یعنی باید بهترین تکنولوژی درهر بخش روی کشتی استفاده می‌شود.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار