کد خبر:۷۱۳۹۲۳
اعطاء در گفتگو با دانشجو - قسمت سوم

تبدیل «پهنه رودکی» به پلازای فرهنگی شهر تهران/ برخورد خشن با دستفروشان به هیچ وجه پذیرفته نیست

سخنگوی شورای شهر گفت: برخورد خشن و نامناسب با دستفروشان به هیچ وجه پذیرفته نیست. همکاران ما در شرکت شهربان و مأموران سدمعبر باید ...

به گزارش خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ با گذشت یکسال از شروع فعالیت شورای پنجم شهر تهران، علی اعطا عضو و سخنگوی این شورا به خبرگزاری دانشجو آمد تا در خصوص عملکرد شورا و شهرداری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، محیط زیست، خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، درآمدزایی و ... در این یکسال به سوالات ما پاسخ دهد.
این گفتگو به سه بخش تقسیم شده است که در ادامه گفتگو پیرامون حوزه‌های فرهنگی اجتماعی و امور محلات و شورایاری‌ها تقدیم میشود.

دانشجو: یکی از بارزترین انتقادات اعضای شورای پنجم شهر تهران نسبت به مدیریت سابق شهرداری این بود که در سال‌های اخیر مدیریت شهری صرفا به ساخت و ساز‌ها و فعالیت‌های عمرانی پرداخته و به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی توجه بوده است. مشخصا بفرمایید شورای پنجم و مدیریت جدید شهرداری تهران در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در این یکسال چه اقداماتی انجام داده است؟
ابتدا لازم است اشاره کنم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم با توجه به سه رویکرد پایداری فرهنگی، پایداری اجتماعی و آموزش شهروندی اقدامات و فعالیت‌های خود را برنامه ریزی کرده است.
و، اما یکی از اقدامات بسیار با ارزش که در حوزه فرهنگی واجتماعی انجام شده و چند ماهی است که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به صورت تخصصی روی آن کار می‌کند موضوع "پهنه رودکی" است.
در مرکزشهر تهران محدود‌های داریم با کیفیت فرهنگی هنری و آموزشی که پهنه‌ای منتهی به خیابان انقلاب در شمال، خیابان نوفل لوشاتو در جنوب، خیابان ولیعصر در غرب و خیابان حافظ در شرق است و تالار وحدت، تالار رودکی، تئاتر شهر، موسسه حکمت و فلسفه و مجموع‌های از تئاتر‌های خصوصی و سالن‌ها و فضا‌های فرهنگی هنری متنوع را در دل خود جای داده است. از سال ۸۳ ساماندهی این پهنه مطرح بوده است.
در این یکسال کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا سازماندهی این محدوده را در دستور کار قرار داده و شهرداری را مکلف به انجام اقداماتی کرده است. بخش‌هایی از این فضا به پیاده راه تبدیل می‌شود و کار‌های فرهنگی هنری در آن تقویت می‌شود و عملا به پلازای فرهنگی شهر تهران تبدیل خواهد شد.
از سوی دیگر در کمیسیون تلاش می‌شود رویکرد اجتماعی در محلات شهر توام با نشاط اجتماعی باشد، که اگر دنبال کنید میبینید در سطح محلات تهران اتفاقاتی رخ می‌دهد و برنامه‌های متنوع فرهنگی و تفریحی به طور مستمر برگزار می‌شود. البته نه این که پیش از این نبوده، اما اکنون به طور ویژه و با برنامه ریزی مشخص جلو می‌رود. برنامه‌هایی مثل شادستان که صدا و سیما هم در آن همکاری خوبی دارد و یک روز در هفته یکی از برنامه‌ها را زنده پخش می‌کند. چنین برنامه‌هایی نشاط و انسجام اجتماعی را تقویت می‌کند.
در حوزه اجتماعی موضوع دیگری که شورای شهر از ابتدا روی آن تاکید داشت بالا بردن کیفیت حضور در شورایاری¬ها است. در شورایاری کارگروه‌های تخصصی ایجاد کردیم با این نگاه که شورایاری در واقع محلی برای توسعه مشارکت اجتماعی و شهروندی است و چه بهتر که نخبگان و متخصصین و معتمدین هر محله و منطقه در آن حاضر باشند و نه افرادی که اساسا نه شهروندان از آن‌ها خبر دارند و نه آن‌ها میدانند که در محله چه خبر است.
در بعضی مناطق کیفیت افراد حاضر در کارگروه‌های تخصصی شورایاری بسیار بالا است. برای مثال در محله وصال در منطقه ۶ نسبت به یکی از طرح‌های محله انتقاد دارند و وقتی به جلساتشان رفتم نگاه کیفی و سطح بالایی را مشاهده کردم لذا باید سعی کنیم در تمام محلات کیفیت شورایاری‌ها را ارتقا دهیم.
 

دانشجو: تغییر نام شورا به شورای شهر تهران ری و تجریش که در شروع فعالیت شما موضوع داغی بود به کجا رسید؟
در ابتدای شروع به کار شورای پنجم، نظر اعضا بر این بود که تمایل داشتیم که این تغییر انجام شود و بحث‌های فراوانی شد، کمیسیون حقوقی شورا به صورت ویژه روی موضوع تغییر نام کار کرد و به این نتیجه رسید که، چون در قانون آمده است که در این محدوده فقط یک شورا تشکیل می‌شود نام شورا، صرفا شورای اسلامی شهر تهران باشد. ضمن اینکه در جای دیگری از قانون هم اسم شورا به طور مشخص شورای اسلامی شهر تهران ذکر شده است.
از طرفی برای اینکه حوزه انتخابیه معلوم باشد، بنا شد که در اوراق اداری و مکاتبات و همچنین انتشارات شورا ذیل عبارت شورای اسلامی شهر تهران"حوزه انتخابیه تهران ری و تجریش" نوشته شود.
 
کد ویدیو

دانشجو: سال گذشته یکی از اعضای شورا بر واگذاری امور محلات به خود شورایاری‌ها تاکید داشت، نظر شما در این رابطه چیست؟
در حال حاضر به ازای هر ۱۲۳ ناحیه تهران ۱۲۳ شورایاری داریم که چند رسالت دارند. یکی از این رسالت‌ها جلب مشارکت شهروندان در مدیریت محلات است، اما به این معنی نیست که وظایف اداری به آن‌ها محول شده است بلکه به این منظور است که در ارتباط با مدیریت شهری مشاوره و پیشنهاد دهند و نسبت به فضای پیرامون خود احساس مسئولیت کنند.
از طرف دیگر شورایاری‌ها می‌توانند به عنوان بازوی نظارتی شورای شهر عمل کنند. وقتی شبکه‌ای در سطح شهر تا عمق نواحی و محلات بوجود می‌آید که دائم مسائل مربوط به خود را بررسی و منعکس می‌کنند بهترین ابزار نظارتی برای شورای شهر است.
از سوی دیگر در مصوبه شورای شهر از شورایاری‌ها به عنوان انجمن نام برده شده لذا بهتر است به عنوان یک فعالیت داوطلبانه و مشارکت اجتماعی باقی بماند تا تضمین کننده حساسیت شهروندان به محلات باشد.

دانشجو: در حوزه فضا سازی و تبلیغات فرهنگی و مشخصا بیلبورد‌های سطح شهر در ماه‌های اخیر شاهد افت شدید کیفیت محتوا، طراحی و ایده پردازی نسبت به سال‌های گذشته هستیم، علت چیست؟
تا آنجا که میدانم غیر از یکی دو مورد مثل بیلبورد میدان ولیعصر در موضوع جام جهانی تا کنون بازخورد منفی وجود نداشته است بلکه حتی در مواردی هم بازخورد مثبت دریافت شده است. تردیدی نیست که بیلبورد‌های شهر یک رسانه بزرگ شهری است و طبعا برای محتوای آن باید کار ویژه‌ای انجام شود، همکاران ما در سازمان زیباسازی شهر تهران هم با روی گشاده از انتقادات و پیشنهادات شهروندان و متخصصان این حوزه استقبال می¬کنند. با این وجود اگر نقدی به محتوای تبلیغات فرهنگی سطح شهر باشد، حتما دنبال می‌کنیم.

دانشجو: با توجه به فرا رسیدن ایام محرم، آیا کمک‌های شهرداری به هیئات مذهبی و برگزاری نمایشگاه "عطر سیب" و برگزاری پیاده روی اربعین در حوزه فرهنگی مذهبی کاهش میابد؟
نگاه شورای پنجم به این حوزه این است که عمده هزینه‌های این فعالیت‌ها مردمی تامین می‌شده و باید همچنان مردمی تامین شود. شهرداری کمک‌ها را حذف نکرده، اما تا حدی بودجه‌ها را کاهش داده است.
امسال بنا شد که نمایشگاه عطر سیب با شکل و مکانیزم اجرایی جدید دایر شود. همکاران ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از غرفه داران ورودیه دریافت نکردند و در واقع غرفه‌ها اجاره داده نشد. این در حالی است که در صورت اجازه غرفه¬ها، از این محل ۵۰۰ میلیون تومان آورده نصیب شهرداری میشد، در عوض از تولیدکنندگان انبوه خواسته شد ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف برای اجناس خود در نظر بگیرند. در گذشته نه تنها امکان نظارت دقیق بر توزیع بن‌ها وجود نداشت، بلکه توزیع بن¬ها عادلانه هم نبود به این معنی که بین هیات‌های محلات برخوردار و محروم تفاوتی قائل نمی‌شدند در صورتی که اگر قرار بود با رویکرد منطقی بن‌ها توزیع می¬شد، باید به محلات محروم بیشتر کمک می‌کردند. حالا با حذف بن و ارائه تخفیف عملا همه هیات‌ها می‌توانند از یک تخفیف مشخص بهره‌مند شوند.
خوب است بدانید قبلاً ردیف بودجه برگزاری نمایشگاه عطر سیب حدود هفت میلیارد تومان بود، اما امسال با سازوکار‌هایی که اندیشیده شد و با حذف بن‌های خرید، نمایشگاه با حدود ۷۰۰ میلیون تومان برگزار شد.

دانشجو: ماجرای خودسوزی در مقابل ساختمان شهرداری چه بود؟
طبق گزارشاتی که به شورا رسیده، این فرد، از همشهریان ساکن منطقه ۲ و صاحب طبقه همکف یک ملک ویلایی دو طبقه بوده است که در سال‌های گذشته نسبت به تغییر کاربری و ساخت دو باب مغازه تجاری در پارکینگ ملک اقدام کرده است. شهرداری منطقه ۲ هم در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ نسبت به تنظیم صورت جلسه شورای معماری در خصوص تثبیت دو واحد تجاری در همکف مشروط به اخذ تعهد محضری از مالکین مشاعی و پاسخگویی به شاکیان احتمالی و تعهد تامین پارکینگ اقدام کرده است.
اواخر اردیبهشت امسال یکی از مالکین مشاعی نسبت به تغییر کاربری اعتراض کرده و شهرداری منطقه برابر مقررات برای ایشان اخطاریه¬ای مبنی بر ارایه رضایت نامه محضری از سایر ساکنین مشاعی صادر کرده است.
اوایل شهریور ماه معاونت شهرسازی منطقه به شهردار ناحیه اعلام می‌کند، چون ذینفعان ملک، اجازه نامه سایر مالکین برای بهره برداری از پارکینگ را به شهرداری ارائه نکرده اند، هرگونه استفاده تجاری از پارکینگ غیرمجاز است و ناحیه مربوطه هم صرفا نسبت به صدور اخطار اقدام می‌کند. در نهایت هم هیچگونه اقدامی در خصوص پلمپ یا جلوگیری از فعالیت ملک موردنظر صورت نمی¬پذیرد و صرفا اخطار قانونی به فرد موردنظر ابلاغ می¬شود. ایشان هم متأسفانه به اتفاق فرزندانش به روبروی شهرداری مرکز مراجعه می‌کند و قصد دارد که خودش و فرزندش را به آتش بکشاند که یکی از همکاران یگان حفاظت موفق می‌شود فرزندش را جدا کند که در نهایت با کمال تأسف ایشان با بنزین خودش را آتش می‌زند و چند روز پیش هم بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان فوت می‌کند. فرماندار محترم تهران هم در روز‌های گذشته با خانواده متوفی دیداری داشتند و ضمن اعلام آمادگی برای کمک به آنان و حل مشکلشان در صورت اخذ رضایت همسایگان، هیچگونه قصوری را متوجه شهرداری نمی¬دانند.

 
تبدیل «پهنه رودکی» به پلازای فرهنگی شهر تهران/ با ایجاد کارگروه‌های تخصصی کیفیت شورایاری‌ها را افزایش دادیم/ برخورد خشن و نامناسب با دستفروشان به هیچ وجه پذیرفته نیست
 

دانشجو: برخورد خشن و نامناسب بعضی از مامورین سد معبر شهرداری با دستفروشان همواره خاطر مردم را مکدر می‌کند و نارضایتی عمومی بدنبال دارد، تا کی باید شاهد چنین معضلی باشیم؟
همانطور که می‌دانید شهرداری مسئول تامین نظم و ساماندهی فضا‌های عمومی شهر است. ما در تهران از یک سو با پدیده نگران کننده¬ای به نام دستفروشی مواجه هستیم که بخش اعظمی از کسانی که از طریق دستفروشی امرار معاش می‌کنند اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند؛ از سوی دیگر شاهد تقاضای شهروندان برای برطرف کردن مشکلات جدی که در این رابطه فراهم شده است و امنیت پیاده رو‌ها را به مخاطره انداخته است، هستیم.
شورا در حال بررسی طرحی است که در صورت تصویب امیدواریم شاهد ساماندهی این پدیده به عنوان یکی از معضلات جدی شهر باشیم و علاوه بر تامین مسائل امنیتی، اقتصادی، درآمد برای شهرداری و جلوگیری از تخلف، این نوع فعالیت‌ها قاعده‌مند و منظم شود.
با این وجود برخورد خشن و نامناسب با دستفروشان به هیچ وجه پذیرفته نیست. همکاران ما در شرکت شهربان و مأموران سدمعبر باید آیینه تمام نمای صبر، شکیبایی و مردم داری در مدیریت شهری باشند و با تعامل نظم اجتماعی شهر را برقرار کنند.

دانشجو: به گفته منتقدان شهرداری تهران در نمایشگاه "زنان و تولید ملی" بوستان گفتگو در اقدامی عجیب با زدن علامت ضربدر روی رنگ سیاه از زنان خواسته با رنگ‌های سبز و نارنحی و قرمز چهره شهر را تغییر دهند! این تبلیغ سوء علیه چادر و حجاب آن هم در آستانه ایام محرم چه توجیهی دارد؟
در بنر‌هایی که در این نمایشگاه نصب شده پنج رنگ (سبز، آبی، قرمز، نارنجی و خاکستری) به کار رفته و اساساً رنگ مشکی در بنر‌ها استفاده نشده است. در این بنر روی رنگ خاکستری یک علامت ضربدر کشیده شده است. رنگ خاکستری، رنگی کاملاً خنثی است و در روانشناسی رنگ ها، این رنگ نشانه ترس و فقدان احساس است و حس بی تفاوتی، عدم مشارکت و همکاری را به ذهن متبادر می‌کند.
برخی اعتقاد دارند تهران شهرى خاکستری است و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در این دو بنر که صرفاً در داخل سالن‌های نمایشگاه نصب شده، با شعار "زنان چهره شهر را تغییر می‌دهند" ایده زدودن غبار از چهره خاکستری شهر را دنبال می‌کرده و قصد داشته با این شعار موضوع نشاط و شادابی در خانواده و اجتماع را ترویج کند و از زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه بخواهد در برنامه‌های مدیریت شهری همکاری و مشارکت فعالانه‌ای داشته باشند.
ضمن اینکه اسلام با رنگ شاد مخالف نیست. پوشیدن چادر‌های رنگی از قدیم الایام در برخی از مناطق کشور از جمله کرمان، یزد، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان متداول بوده و هست و در حال حاضر هم زنان جنوب کشور، اقوام ترکمن و کرد از چادر‌های رنگی استفاده می‌کنند که بخشی از فرهنگ و سنت مردم این مناطق است. شورای اجتماعی کشور هم تأکید کرده بانوان ایرانی می‌توانند در کنار استفاده از چادر‌های مشکی از چادر‌های رنگی نیز استفاده کنند. در نتیجه به جای طرح این مباحث که جز تشویش اذهان عمومی نتیجه دیگری ندارد، باید تلاش کنیم تا جامعه به سمت تنوع در مدل‌های لباس در چارچوب فرهنگ ایرانى اسلامى پیش برود تا هر چه بهتر و بیشتر فرهنگ پوشش اسلامی ایرانی را تقویت و نهادینه کنیم.
خوب است اشاره کنم خانم دکتر راکعی که مشاور شهردار تهران و مدیرکل امور بانوان شهرداری هستند از بانوان اهل فضل و ادب و از محبان اهل بیت علیهم السلام هستند و خود ایشان که بانویی محجبه و متدین هستند، به روشنی گفته اند که از گرافیک بنر نمایشگاه برداشت اشتباهی شده است و منظورشان حذف چادر نبوده است.
حال برخی عزیزان از طرح پوستر برداشت متفاوتی داشتند و شبهه‌ای در ذهنشان ایجاد شده، طبیعتاً با توضیحاتی که ایشان و سایر مدیران حوزه شهری بیان کردند، بایستی شبهه‌شان برطرف شده باشد و از دامن زدن به این موضوع پرهیز کنند. ما از انتقاد استقبال مى‌کنیم، اما بعضى‌ها از انتقاد به عنوان ابزار افتراق استفاده مى کنند و نشانه آن دامن زدن به شبهات است.
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار