هاشمی گفت: در حالی که همه دنیا از سوخت مالیات میگیرند و به حمل و نقل عمومی پرداخت میکنند، ما به سوخت یارانه میدهیم و کمکی هم به حمل نقل عمومی نمیشود، لذا این موضوع باید این موضوع ساماندهی شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی در صد و بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره جلسه روز گذشته که با معاون اول رئیس جمهور داشت، افزود : روز گذشته با اقای جهانگیری جلسهای داشتیم که بنده فکر میکردم در خصوص انتقال پایتخت است، ولی چنین چیزی مطرح نشد و در خصوص ساماندهی تهران صحبت کردیم.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی حمل و نقل عمومی با توجه به حمل و نقل ریلی موضوع اصلی بود، گفت: روزانه ۱۳۰۰ خودرو از حومه شهرهای اقماری به تهران سفر میکنند و مشکلات حمل و نقل در غرب و شرق تهران وجود دارد.
هاشمی به ساماندهی خودروهای تکسرنشین که روزانه تعداد زیادی در تهران سفر میکنند، اضافه کرد: ما باید به درستی از حمل و نقل ریلپایه و انبوه مانند مترو کرج ـ. تهران استفاده کنیم.
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: اخیرا بنده نامهای به رئیس جمهور نوشتم و در آن به موضوع مترو اشاره کردم. تهران ۵۰۰ کیلومتر ریل آماده دارد و میتوان از این ریلها برای بهرهوری بیشتر استفاده کرد.
وی با تأکید بر اینکه تهران به ۱۰ میلیون سفر در روز نیاز دارد، گفت: البته برای افزایش ظرفیت از ناوگان اتوبوسرانی میتوان به عنوان مکمل استفاده کرد.
هاشمی خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی در اطراف تهران بسیار مورد نیاز است و دولت نیز باید حمایتهای لازم را داشته باشد.
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: مترو برای دولت و شهرداری به صورت غیرمستقیم سودآور است و در حال حاضر تعداد کسانی که از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، از تعداد کسانی که در تصادفات میمیرند، بیشتر شده است و این در حالی است که در همه جای دنیا از سوخت مالیات میگیرند و ما در ایران به سوخت یارانه میدهیم و به حمل و نقل عمومی نیز پرداختی نداریم.
وی ادامه داد: این درحالی است که برای توسعه حمل و نقل عمومی نیاز به حمایتهای دولت داریم که این حمایتها در قانون نیز پیشبینی شده است.
هاشمی اظهار داشت: بر اساس قانون باید یک سوم بلیت مترو را دولت پرداخت کند که در حال حاضر چنین اتفاقی نمیافتد و ما این موضوع را به بدهیهایشان منظور کردیم و در تهاترها از آن استفاده میکنیم.