معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تدوین و ارائه بودجه به تنهایی پاسخگوی نیازهای کشور نیست و ما باید در شرایط سخت راه حلهای مناسب ارائه دهیم و این امر مستلزم همکاریهای اساتید و صاحب نظران با یکدیگر است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسعود برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست هم اندیشی که با حضور وزیر علوم و استادان، صاحب نظران دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری صبح امروز در محل وزارت عتف برگزار شد، در خصوص لزوم برگزاری چنین نشستهایی اظهار کرد: اولین نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که ماموریت دانشگاه در شرایط امروز کشور چیست و دوم اینکه تغییرات دانشگاهها در سطح جامعه چگونه میتواند باشد.
برومند ادامه داد: آنچه که امروز مهم است تاثیری است که جامعه از دانشگاه میگیرد و به دانشگاه میدهد ما در این حوزه راه طولانی را پشت سر گذاشته ایم و توانسته ایم به مرور به دانش خود افزوده و دستاوردهای خوبی به دست آوریم.
معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: با نگاهی به گذشته آموزشی درمی یابیم که با چه سختی توانسته ایم ساختارهای ساده را به ساختارهای پیچیده برسانیم ما امروز در حوزههای مختلف پیشرفتهای چشمگیری داشته ایم، پیشرفتهایی که ۴۰ سال پیش حتی فکرش را هم نمیکردیم.
وی گفت: امروز در حوزههای مختلفی مثل هنر، مهندسی یا پزشکی حرفهای بسیاری برای گفتن داریم و بنا به ادعای مراکز مهم ثبت علمی دنیا با وجود اینکه یک درصد از جمعیت کل دنیا در ایران است، اما ۱.۹ درصد مقالات معتبر جهان و حدود ۳ درصد از مقالات برتر جهان توسط دانشگاهیان ما تولید شده است.
برومند ادامه داد: به اذعان همین مراکز علمی معتبر در دنیا، ایران در بین کشورهای اسلامی رتبه اول در تولید علم را دارد؛ به طوری که در ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۳ مرکز رشد کشور بیش از ۴۲ هزار نفر مشغول به کار هستند و بیش از ۶۰۰۰ واحد فن آور فعال در کشور داریم که بیش از ۱۲۰۰ واحد آن مربوط به شرکتهای دانش بنیان است و تقریبا ۸۰۰۰ میلیارد فروش و ۲۳۰ میلیون دلار صادرات از سوی این مراکز انجام شده است.
معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: خانواده وزارت علوم به دنبال این است که دانش آنها پلی باشد برای ساختن جامعه با توجه به نیازهای امروز مثل مشکل بی آبی، ریزگردها، بیکاری، آلودگی شهری و محیط زیست و مرگ و میرهایی که در اثر تصادفات جادهای رخ میدهد.
وی اظهار داشت: کار ما امروز سختتر شده است، زیرا مشکلات جامعه نیز نسبت به گذشته پیچیدهتر شده اند و اگر تیمهای ما رهبران خوبی داشته باشند میتوانیم مسائل و مشکلات را به بهترین نحو حل نماییم.
برومند تصریح کرد: شاید اشتغال پذیری فارغ التحصیلان یکی از مشکلات و چالشهای اساسی و جدی ما باشد و وظیفه داریم راهی برای آن پیدا کنیم.
معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه برای حل مشکلات نیاز به راه حلهای جدید است، گفت: باید به کمک تیمهای تحقیقاتی و از طریق راه حلهای فناورانه ایدههای خود را به محصول و خدمت تبدیل کنیم و یکی از اهداف مهم وزارت عتف توسعه فناوریهای جدید است.
وی گفت: فارغ از اینکه دانشگاهیان ما در چه رشتهای تحصیل میکنند باید کارآفرین شوند و در همین راستا باید اکوسیستم مناسبی ایجاد شود و مشکلات پیچیده از طریق ایده به محصول نهایی برسد.
برومند با اشاره به اینکه هنوز شرایط مناسبی برای همکاری دانشگاه و پژوهشکدهها به وجود نیامده گفت: متاسفانه هر دو نهاد یکدیگر را رقیب میدانند و این امر باعث میشود تا نتوانیم یک نظام واحد و منسجم بسازیم.
معاون پژوهشی وزارت علوم در تعریف ایجاد یک اکوسیستم مناسب گفت: برای تشکیل یک اکوسیستم نوآوری اول باید نگاه خود را تغییر دهیم، زیرا توسعه علم و فناوری باید سد راه توسعه ناهمگون برنامهها شود.
وی تصریح کرد: روز گذشته در مناطق سیل زده خوزستان شاهد اقدامات خوب دانشگاهیان و اعضای هیئت علمی بودم.
برومند در همین راستا افزود: تیمهای دانشگاهی ما در دو بخش تحقیقاتی و امدادرسانی در شهرهای سیل زده مشغول فعالیت بودند و این امر برای من جالب بود که اعضای هیئت علمی به دنبال علل بروز این مشکلات و یافتن راه حلهای جدید بودند و بارها همراه با دستگاههای مختلف اجرایی بر فراز مناطق سیل زده با هلی کوپتر پرواز میکردند تا بتوانند مطالعات دقیق تری داشته باشند.
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: ما به دنبال آن هستیم که مسئله اشتغال جوانان را مورد رصد قرار دهیم و میخواهیم که در بحث تقاضا محور کردن رسالهها طرحهایی تدوین شود و به دانشگاهها یک گرنت کامل ارائه کنیم.
وی گفت: تدوین و ارائه بودجه به تنهایی پاسخگوی نیازهای کشور نیست و ما باید در شرایط سخت راه حلهای مناسب ارائه دهیم و این امر مستلزم همکاریهای مستمر اساتید و صاحب نظران با یکدیگر است البته در این حوزه دستاوردهای خوبی نیز کسب کرده ایم.
برومند گفت: اگر قرار است ماموریتی داشته باشیم تا تغییری ایجاد شود باید در ابتدا نگاه خودمان را تغییر دهیم و به گروهی پاسخگو بوده و از گروهی پاسخ بخواهیم.