به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدجواد نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در دیدار با دبیران اعتلای بسیج دانشجویی استان ها گفت: ما مبتنی بر ادبیات بومی خودمان که امام ما فرمود: «هسته‌های مقاومت را در سراسر جهان ایجاد کنید»، باید بتوانیم طراحی مفهومی دقیقی داشته باشیم و این الگو را از طریق هسته‌های خودجوش و مردمی که پیشرو آن باید دانشجویان باشند، بسط دهیم.

 

نیک‌روش همچنین ویژگی برجسته طرح اعتلاء را بلوغ‌محوری بجای ابلاغ‌محوری عنوان کرد و به همین دلیل نقش دبیران اعتلاء در این طرح را مهم دانست.

 

گفتنی است دوره تخصصی فرآیند تشکیل و حرفه‌ای‌سازی هسته‌های خودجوش دانشجویی حل مسائل کشور به مدت دو روز به همت دبیرخانه طرح اعتلاء سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد. 

 

مخاطبان این دوره دبیران طرح اعتلاء از نواحی بسیج دانشجویی سراسر کشور بودند و طی دو روز در کارگاه‌ها و جلسات این دوره تخصصی حاضر شدند.

 

این دوره در قالب کارگاهی و جلسات چندسویه برگزار شد و شرکت کنندگان در گروه‌های چهار نفره تقسیم شدند و روند مساله‌شناسی تا حل یکی از این مسائل در بستر یکی از مناطق جغرافیایی، با توجه به فرصت‌ها و تهدید‌های آن و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف خود پرداختند.

 

در کارگاه های دوره از حضور اساتیدی همچون نیک‌منش و لطفی استفاده شد. در روز ابتدائی دوره ایرانمنش از پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف حضور یافت و به ارائه تجربیات خود از تشکیل و حرفه‌ای‌سازی پژوهشکده و شرکت‌های وابسته آن پرداخت.

 

وی ضمن اشاره به تحولات پژوهشکده از سال 1380 تاکنون، از موانع و اقتضائات کار علمی و پژوهشی گفت و با ذکر مثال‌هایی از پروژه‌های پژوهشکده بر لزوم حضور دانشجویان بسیجی در این حوزه تاکید کرد.

 

در روز دوم در کنار کارگاه، جلسه‌ای با حضور حسین اصغری مدیر مجموعه فحاد(فعالان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان) برگزار شد.

 

در این جلسه اصغری به تبیین مفهوم زیست بومِ فناوری پرداخت و ضمن بیان روند تکمیل چرخه علم، تجربیات خود در این زمینه را تشریح کرد.

وی خلاء این حوزه را نبود شناسایی و رصد دقیق دانست و وجود امثال شهید حسن باقری را عامل موفقیت در این عرصه عنوان داشت.

 

در بخش دیگری از این دوره فعالان کانون تفکر زبرالحدید رشت حضور یافتند و تجربیات خود را در حل مسائل استان و شهر خود در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیان کردند و نمونه فعالیت‌های خود در حوزه مطالبه‌گری تخصصی را برای دبیران طرح اعتلاء به نمایش گذاشتند.

 

در ادامه این دوره به معرفی پورتال «کندو» به عنوان سامانه تجمیع مسائل جاری کشور پرداخته شد.

 

«ایداتون» نیز که از دیگر قسمت‌های پورتال بود معرفی شد؛ این قسمت به برگزاری چالش‌هایی برای جمع‌آوری ایده‌های دانشجویی در حوزه مسائل کشور می‌پردازد.