دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز در دنیای غرب توجه به دین پرمخاطبترین موضوع است. در دانشگاههای ما وقتی از دین حرف زده میشود میگویند این علم است و با دین فرق دارد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد» که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: موضوع تعلیم و تربیت موضوعی است که انبیا برای آن مبعوث شده اند و تزکیه نفوس و تعلیم تعالیم الهی. اگر به گام دومی که رهبری فرمودند: توجه کنیم به همین موضوع تعلیم و تربیت باز میگردد. رهبری در مقدمه میفرمایند که در گام اول هم این سه هدف مورد نظر ما بود منتها به دلیل شرایطی که موجب شکل گیری انقلاب شد سه گام بعدی را باید طی میکردیم تا منجر به شکل گیری حکومت اسلامی شود.
وی افزود: این کتاب ده فصل دارد و فصول کتاب ناظر بر موضوع رشد در تعلیم و تربیت است و رویکرد فلسفی هم دارد. موضوعاتی که در بحث تعلیم و تربیت رشد وجود دارد مثل عاطفه و استعداد در فصول کتاب مبسوط پرداخته شده است و این کتاب بنیان فلسفی قویای است برای اینکه از آن استفاده کنیم.
عاملی اضافه کرد: در بحث جامعه شناسی و علوم انسانی تحت تاثیر غرب هستیم. اینکه بگوییم از این علوم استفاده نکنیم غلط است، ولی اینکه منابع اصلی تعلیم و تربیت را نادیده بگیریم و به سراغ منابعی برویم که نگاه الهی ندارد و یا سکولار است درست نیست. وقتی انسان از اصل خود دور میشود تعلیم و تربیت شکل کاریکاتوری میگیرد.
وی ادامه داد: یک جامعهای مثل آمریکا چهارصدو ده میلیارد دلار خرج آسیبهای اجتماعی کرده است و این به دلیل همان سبک تعلیم و تربیت است. امروز حرف از برابری جنسی میشود که درواقع به نوعی سوء استفاده از موضوعات حقوق بشر است و یا وقتی بحث خانواده را در دنیا مطرح میکنند میگویند بودن دونفر باهم. انسان با انسان یا انسان با حیوان فرقی نمیکند.
عاملی خاطرنشان کرد: علوم انسانی به سمت روشهای تجربی رفته و این روشها ابطال پذیر است و به قضیه قطعی در آن نمیشود رسید. به سمت شبیه سازی هستی رفته اند و میگویند که تکوین به ما دروغ نمیگوید. آنچه خداوند خلق کرده و قانون زیست محیطی شبیه سازیای در خودش دارد که نقصی در فهم پدیدهها دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز در دنیای غرب توجه به دین پرمخاطبترین موضوع است. در دانشگاههای ما امروز از دین وقتی حرف زده میشود میگویند این علم است و با دین فرق دارد در حالی که دین خودش علم است.
وی یادآور شد: تعلیم و تربیت یک بخش مهم اش انسان و فرد است، ولی وقتی به سمت اجتماع میآید روابط بین افراد و جامعه و قومیتها اهمیت پیدا میکند. برای مثال مزاحمتهای اجتماعی مسئله ملموس جامعه ما است که میبینیم جوانان برای دختران مزاحمت ایجاد میکنند. ما ساز و کار قضایی برای این موضوع نداریم درحالی که برخی کشورها زندانی برای این موضوع دارند. اینها جنبههایی هستند که نیاز به تعلیم و تربیت اجتماعی دارد. تعلیم و تربیت وقتی به حوزه اجتماعی میآید پیامدهای خیلی ملموسی برای جامعه دارد. برای مثال دستگیری از نیازمندان بازخورد ملموسی در جامعه دارد.
عاملی افزود: این کتاب، اثر فاخری است و جای توسعه دارد و شاید اگر به دست جمیله علم الهدی در حوزه اجتماعی هم ادامه دار شود میتواند موجب سیاستگذاری و مصوباتی شود. البته فقط با مصوبات نمیشود جامعه را پیش برد، بلکه خودانگیختگی است که در پیشبرد جامعه تاثیر دارد . خصوصا امروز که عوامل در تعلیم و تربیت اثرگذارشده است.