مسئله هیئتهای دانشجویی، نوظهور و تازه وارد نیست؛ اما امروز با وجود مخاطبان گستردهای که هیئات دانشجویی در جامعه به خود تعلق دادهاند، باید به بررسی عملکرد و چالشهای فعلی و آینده آنها پرداخت.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نیلوفر هوشمند_ مسئله هیئت های دانشجویی، نوظهور و تازه وارد نیست؛ اما امروز با وجود مخاطبان گسترده ای که هیئات دانشجویی در جامعه به خود تعلق داده اند، باید صحه ای بر تاثیرگذاری آنها گذاشت و به بررسی عملکرد و چالش های فعلی و آینده آن ها پرداخت.
در همین راستا، خبرگزاری دانشجو میزگردی با عنوان هیئت های دانشجویی«آسیب ها و چالش ها با حضور مسئولان و فعالان هیئات دانشجویی» برگزار کرد که بخش اول آن را می توانید مطالعه کنید.
هیئات دانشجویی باید در جریان سازی ورود پیدا کنند مجتبی شریفی، مسئول هیئت دانشجویی میثاق با شهدا در میزگرد آسیب شناسی هیئات دانشجویی گفت: هیئتهای دانشجویی با توجه به اینکه در بستر دانشگاه قرار دارد، میتواند با استفاده از ظرفیت دانشجویان و نگاه به ماموریت اصلی یک دانشگاه که تحقق مرجعیت علمی است، توسعه عاطفی و عقلانی ولایت حقه اهل بیت را در محور فرهنگی و علمی و سیاسی تسهیل و تسریع بخشد.
وی افزود: همچنین هیئت دانشجویی با استفاده از پتانسیل دوران جوانی به عنوان موتور محرکه در رسیدن به این اهداف عمل و علم دین و مذهب را بلند میکند. هیئتهای دانشجویی با توجه جنس مخاطبی که دارد، میتوان گفت که صرفا سنتی نیست و اغلب مخاطب نخبگانی خود را دارد و میتواند به تشریح آرمانهای نهضت عاشورا بپردازد.
مسئول هیئت دانشجویی میثاق با شهدا در ادامه گفت: در فضای فعلی کشور، بحث جریان سازی اهمیت دارد. از هیئتهای دانشجویی انتظار میرود که در این زمینه ورود کنند. این جریان سازی با توجه به ظرفیتهای موجود در هیئتها و بستر دانشجویی و توانایی دانشجویان میتواند محقق شود و هیئتهایی دانشجویی در عرصه هیئتهای تراز انقلاب میتوانند پیشرو باشند. لازم به ذکر است هیئت تراز انقلاب، هیئتی است که به دنبال تربیت انسان تراز انقلابی و معرفت افزاست.
وی افزود: هیئت تراز انقلابی، هیئتی است که در فضای فعلی کشور بتواند مسائل کشور و جهان اسلام را با مکتب اهل بیت پیوند بزند. این یک هیئت تراز انقلاب اسلامی است و این تحقق هیئت تراز انقلاب در راستای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی است.
هیئتهای دانشجویی سطح کشور در حال تبادل نظر و تعامل جهت ایجاد یک وحدت رویه برای هم سویی و اثر گذاری بیشتر موقق باشد.
هیات های دانشجویی مرز مشخصی از جبهه حق و باطل داشته باشد طالبی، فعال هیئت دانشگاه تربیت مدرس گفت: هیئت باید تفکیک کننده جبهه حق از باطل باشد آنچه که یکی از مهمترین آرمان هیئت انقلاب است. طبق صحبت حضرت آقا هیئت نباید سکولار باشد و حتما باید سیاسی باشد و مرز مشخصی از جبهه حق و باطل داشته باشد.
وی ادامه داد: هیئت دانشجویی با توجه در قرار گرفتن در فضای علمی و تولید میتواند در تولید محتوایی که به ترویج آرمانهای انقلاب اسلامی هستند، کمک کنند.
دهستانی، فعال هیئت دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: هیئت مکانی است که مهمترین تشکل جامعه آنجا قرار دارد و باید به خانوادهها به عنوان مخاطب خوراک بدهد. هیئتهای دانشجویی در کار تعلیم و تربیت پیشرو هستند و باید جوری برنامه ریزی کنند که بتواند بیشترین اثر را بر مخاطبین بگذارد.
اصابتی، مسئول هیئت دانشجویی انصارالحسین دانشگاه تهران درباره هیئت تراز انقلابی اظهار داشت: بناست هیئت دانشجویی هیئت انقلابی باشد؛ بنابراین باید به اصالتش برگردد و برای اینکه به اصالت خودش برگردد، باید به بازخوانی تاریخی هیئات بعد از انقلاب به خصوص هیئتهای شهر تهران پرداخته شود. اگر از جنبه تاریخ به هیئتها نگاه کنیم، مهد هیئتهای انقلابی، تهران بوده است، نه شهر قم.
وی افزود: در واقع پیش درآمد وقوع انقلاب اسلامی هیئتهایی جدیدی بودند که در زمان وقوع انقلاب شکل گرفتند وهمین هیئتها انقلاب اسلامی را پدید آوردند و این نکته جذابی است.
منبر روشنگرانه عامه فهم ضرورت جامعه است مسئول هیئت انصارالحسین گفت: به نظرم هیئتهای انقلابی امروز با هیئتهای قبل از انقلاب فرق دارد و باید به آنها بازگردیم. هیئت دارای دو رکن است: سخنران و مداح. یکی از آسیبهایی که امروز درگیر آن هستیم، مسئله سلبریتی پروری مداح است، در حالی که در هیئت اصیل که همان هیئت انقلابی است منبر و تولید محتوا و هیئت جایگاه منبر روشنگرانه است که من سراغ ندارم الان هیئتی منبر روشنگرانه عامه فهم داشته باشد. منظورم از منبر عامه فهم منبر آقای بهشتی و آقای مطهری و ... است.
وی ادامه داد: در حال حاضر منبر روشنگرانه عامه فهم ضرورت جامعه است و هیئت دانشجویی هیئت خواص نیست؛ چون انقلاب، انقلاب خواص نیست و باید بتواند تمام اقشار متفاوت را در خودش جا بدهد. این مسئله یه کار جدی و دقیق میخواهد تا بتوانیم با بازطراحی مجدد و دقیق، درست عمل کنیم.
فعال هیئت دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس درباره جذب عام به هیئات دانشجویی گفت: نقش هیئت دانشجویی به عنوان خط مقدم حساسیت نسبت به مسائل روز جامعه باید باشند و همچنین مخاطبهای هیئت دانشجویی شاید عمدتا عامه مردم نباشد؛ اما با رساندن محتوا به سخنرانها و مداحهای در هیئتهای سطح شهر میتواند از این طریق به صورت غیر مستقیم اثر بگذارد.
وی اضافه کرد: ما نباید نقش محتواساز هیئتهای دانشجویی را فراموش کنیم و این محتواسازی که وظیفه هییئت است، خواه ناخواه میتواند افزایش و در سطح هیئتهای کشور رشد کند و اثرگذار باشد و در این زمینه رسانهها نقش مهمی دارند.
شریفی ادامه داد: وظیفه اصلی هیئت، تعظیم شعائر حسینی و آرمان نهضت عاشورایی است که در هیئتهای حسینی و در اغلب هیئتها در حد سخنرانی و روضه خوانی آن را میبینیم؛ اما از هیئتهای دانشجویی به واسطه فضایی که در اختیار دارند چنین انتظاری نمیرود و میبایست با ورود به عرصههای دیگر اهداف دیگر را محقق کنند و به خاطر فضای دانشگاهی و علمی و جو دانشجویی نیز باید به مباحث علمی و فرهنگی ورود کنند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهایی که هیئتهای دانشجویی میتواند انجام دهند، بحث ایجاد خط دهی و تولید محتوا و جریان سازی به دلیل نخبگانی بودن بدنه هیئت است. مخاطب هیئت دانشجویی به خاطر جنس مخاطبی که دارد میتواند به صورت علمی به این عرصه ورود کند.
مسئول هیئت دانشجویی میثاق با شهدا گقت: از هیئت دانشجویی انتظار نمیرود که خنثی و سکولار باشد. هیئت دانشجویی هیئتی است که باید پویا، جریان ساز، گفتمان ساز و دارای محتوا و توانایی ایجاد خط مشی با توجه به خاصیتی که دارد باشد و این وجه تمایز هیئت دانشجویی با هیئتهای دیگر است.
شریفی در پاسخ به دانشجو درباره راهکار کاهش فاصله بین فضای هیئت دانشجویی و عامه جامعه گفت: ورود به این مسئله یقینا ترک یک سری مخاطب و بازخوردهای منفی بیرونی را به دنبال دارد و بعضا این رویه را بدعت و سنت شکنی میدانند. برای مثال بحث در آوردن پیراهن در هیئت که مطرح شد، مورد هجمه هیئتهای و مداحها معروف قرار گرفت؛ اما این هزینههایی است که برای ورود به این مسائل باید متحمل شد. ولی یک سری ظرایف وجود دارد که این هزینهها را حداقل میکند تا مخاطب زده نشود و این ظرافتها باید در انتخاب موضوع و و نحوه انتقال و قالبی که برای انتقال محتوا در نظر گرفته شود، مورد توجه قرار بگیرد.
اصابتی در ادامه گفت: ما یک نوع هیئت داریم به عنوان هیئت سنتی قاجاری که میگوید که میگوید جز امام حسین(ع) هیچ نباید گفت. یک نوع دیگر هم داریم که سکولار است، ولی هیئت انقلابی دانشجویی نه هیات سنتی است، نه هیئت مدرن سکولار و یک چیز بینابین است و باید این هیئت را در بیاوریم و به نظر من نقطه این هیئتها اوایل انقلاب است.
هیات دانشجویی نباید هیات خواص باشد وی افزود: اینکه ما می گوییم هیات دانشجویی نباید هیات خواص باشد یعنی اینکه انقلاب، انقلاب خواص نبود انقلاب عام بود یعنی اینکه خواص بودند. که خواص را با خودشون همراه کردند؛ هیات دانشجویی هم باید اینجور عمل کند یعنی اینکه وقتی وارد هیات شدیم بیینم عامه مردم حضور دارد و این هم در شعار و مختوا در جذب مخاطب اثرگذار است و این وابسته به مخاطب فرق میکند و در قالبهای تفاوت ارائه بدهد.
آسیب دیگری که هیاتهای دانشجویی دارند ادعا و نخبه گرایی است. یک اشکالی که در فضای دانشجویی وجود دارد، بحث خود نخبه پنداری است که خطرناک است و نباید اتفاق بیفتد.
شریفی: به نظر بنده نباید یک دسته بندی در مخاطب صورت بگیرد؛ چرا که محتوا عامه فهم دارد همه جا ارائه میشود، ولی اینکه بتوانید محتوایی را ویژهتر و غنیتر در اختیار مخاطبان قرار دهید، این اتفاق لزوما بد نیست، چون این ظرفیت در سطح کشور است و و اگر اثرگزاری بر روی ۲۰ درصد از صد در صد جامعه باشد، منافاتی ندارد و اگر محتوایی غنی در اختیار آن ۲۰ درصد قرار بدهید، خودش میتواند محل اثر برای دیگران باشند.
اصابتی: اگر گفتیم هیات انقلابی یعنی چی؟ اول باید انقلاب را بفهمیم تا بتوانیم هیاتی متناسب با آن تولید کنیم.انقلابی یعنی اینکه توانسته مخاطب عام را با خودش همراه بکند و یکی از مسائلی که ما داریم، این است لایه نخبه ما حتی حزب الهی هایش نمیتواند حرف هایش را به مردم انتقال بدهد و تازه در زمان انتخابات سمت مردم میرویم جایگاه این مسئله هیات است؛ هیاتی است که مردم را با خودش همراه کرد و انقلاب رخ داد.
منظورم این است که مدل جدید ارائه بدهیم و خط کش را عوام و خواص قرار ندهیم، خط کش را انقلابی مستکبر قرار بدهیم این نوع خط کشی مهم است و نباید طوری باشد که مردم را از این فضا دور کند، باید در مداحی منبر المانهای هنری هیات لحاظ شود حتی نوع تبلیغ باید مشخص باشد.