رییس دانشگاه خوارزمی با اشاره به لزوم بازنگری آییننامه ارتقای اساتید گفت: اساتید و دانشمندان کشور پتانسیلهای مختلفی دارند که باید از آنها بهره گرفته شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آییننامه ارتقا با هدف هدایت فعالیتهای اعضای هیئت علمی به سمت رفع نیازهای بنیادین کشور، تدوین و از سوی محمد فرهادی، وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری، ابلاغ شد؛ همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تیر ماه سال ۹۵، در قالب نامهای به فرهادی عنوان کرد که این آییننامه از مهرماه سال ۹۵ اجرا شود.
با توجه به آنکه پس از ابلاغ، نقدهای بسیاری به این آییننامه وارد آمد و همه نسبت به مقالهمحوری آن گلایه داشتند؛ ماده ۱۶ برنامه پنجم توسعه، بر تغییر آیین نامه ارتقا اساتید ملزم گشت، تا ۵۰ درصد امتیازات پژوهشی اعضای هیئت علمی معطوف به رفع مشکلات کشور باشد؛ تا اینکه سرانجام در اواخر سال ۹۷، بر روی این آیین نامه تغییراتی صورت گرفت.
طبق گفته منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ارتقا اساتید در گذشته وابسته به مقاله نویسی بوده است و ۲۵ امتیاز برای ارتقا در آیین نامه مذکور، از طریق مقاله به دست میآمده؛ با اصلاحات انجام شده، ۵۰ درصد از امتیاز ماده ۳ این آیین نامه، از طریق طرحها و همکاریهای استاد با صنعت به دست میآید.
عزیزاله حبیبی، رییس دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره تغییر و اصلاح آییننامه ارتقا اساتید بیان کرد: به نظر من با آییننامه ارتقای فعلی برخی اساتید به طور کامل مقاله محور شدهاند یا صرفا به کارهای عملیاتی میپردازند.
رییس دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: با توجه به چندبعدی بودن شخصیت انسان، اساتید و دانشمندان ما پتانسیل و تواناییهای زیادی دارند که باید از آنها بهره گرفته شود.
حبیبی ادامه داد: بنابراین فکر میکنم که آییننامه ارتقای اساتید باید بازنگری و اصلاح مجدد شود.