رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به آسیبهای پژوهشهای دانشآموزی، گفت: بعضی موضوعات مطرح در پژوهشها فانتزی هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجتالسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مراسم هفته پژوهش که در دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ منطقه دو شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که به خلاءها توجه نکنیم پیشرفت نخواهیمکرد، در برخی از پژوهشهای دانشآموزی شاهد فعالیت والدین هستیم یعنی والدین کارهای پژوهشی دانشآموز را انجام میدهند و البته دانشآموزان نقشی ندارند و از والدین میخواهیم این کار نکنند و اجازه دهند دانشآموزان خودشان کار پژوهشی انجام دهند.
وی افزود: اگر دبیران و معلمان بیش از آنچه که باید به دانشآموزان کمک کنند مانع خلاقیت دانشآموزان میشوند، اصل پژوهش مبتنی بر خلاقیت است و کمکهای زیاد از حد مانع ظهور خلاقیت میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: گاهی ما فراتر از برنامه درسی انتظار انجام کارهای پژوهشی از دانشآموزان داریم و در همین زمینه گاهی موضوعاتی مطرح میشود که موضوعات فانتزی هستند برخی از این کارهای پژوهشی فراتر از دغدغههای ذهنی دانشآموزان است.
ذوعلم بیانکرد: یکسری فعالیتها به مسئله رقابتزدگی رسیده است و هدف این رقابتها حتی آموزش و تعلیم و تربیت نیست از این رو چنین اقداماتی حتی میتواند آسیبزننده باشد، اما در انتها باید تاکید کنم که اگر کنکور بگذارد پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.