رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از پیشبینی ۳ سناریو برای اجرای طرح سنجش سلامت کلاس اولیها در سال تحصیلی آینده، خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست شورای سیاستگذاری «طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی» با بیان اینکه طرح سنجش فراگیرترین طرح در آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار کرد: شرایط کشور و آموزش و پرورش با وجود ویروس کرونا تغییر کرده است و با توجه به این شرایط برای طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو سه سناریوی مختلف طراحی شده است.
وی افزود: در صورتی که شرایط جامعه به شرایط عادی برگردد و فعالیت مدارس بهزودی آغاز شود، طرح سنجش نیز مطابق با سالهای گذشته انجام خواهد شد؛ سناریوی دوم بر اساس وجود بحران در حد متوسط برنامهریزی شده است و اگر بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تجمعات تا اواخر شهریور ممنوع باشد و یا زمان پایان سال تحصیلی جاری تغییر کند میتوان با تغییر زمان برگزاری آزمونهای سنجش و همچنین افزایش تعداد مراکز طرح سنجش در کشور، کار را به انجام رساند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بدترین حالت این است که در سال جاری نتوانیم به صورت فیزیکی، مراکز سنجش را راه اندازی کنیم که در این صورت باید دنبال شرایط دیگری برای طرح سنجش باشیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته پوشش طرح سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان ۹۷ درصد بود، گفت: برنامهریزی برای پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان از طریق همکاری و هماهنگی با معاونت آموزش ابتدایی جهت شناسایی بازماندهها و مداخلات موثر در دستور کار قرار دارد.
حسینی افزود: پوشش طرح برای پیشدبستانیها در سال گذشته ۵۰ درصد بود که امیدواریم با برنامهریزی صورت گرفته شده، این پوشش در سال جاری به ۷۰ درصد برسد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از نتایج طرح سنجش تاکنون آموزش و پرورش بیبهره بوده و استفاده مناسبی نشده است، اظهار کرد: داده کاوی و تحلیل آماری دادههای به دست آمده از طرح سنجش و ارائه تحلیلها به سایر بخشهای آموزش و پرورش و دستگاههای مرتبط با آموزش و پرورش از جمله برنامههای سال جاری است.
وی افزود: پایگاه جامع فیزیکی و مجازی آزمونها برای افزایش روایی و اعتبار آزمون سنجش از دیگر برنامههای در دست انجام سازمان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خواهان ارتباط قویتر و انعقاد تفاهمنامه با دستگاههای برون سازمانی شد و گفت: اگر غربالگری کودکان که توسط دستگاههای نظیر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی انجام میگیرد هماهنگ با آموزش و پرورش باشد، میشود برای مداخله بههنگام نیز برنامهریزی مناسب داشت.
وی تأکید کرد: سنجش رایگان دانشآموزان مناطق محروم، دانشآموزان عشایر و دانشآموزانی که به طریقی درگیر کرونا شدهاند در سال جاری نیز انجام خواهد شد.