دبیر شورای صنفی دانشجویان کلان مناطق ۸ و ۹ کشور گفت: وزارت علوم از چه شیوهای برای جمع آوری آمار مرتبط با کلاسهای مجازی استفاده میکند؟ مسئولان دانشگاهها آمار را مثبت جلوه میدهند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا حسینی محراب، در جلسه مجازی دبیران شورای صنفی کلان مناطق شرق کشور با وزارت علوم، مشکلات دانشجویان در حوزههای مختلف مطرح کرد.
حسینی محراب در این جلسه مجازی بیان کرد: مهمترین مساله دانشجویان موضوع آموزش مجازی یا حضوری است که از سوی وزارت بهداشت هم اظهارات ضدونقیضی درباره امکان حضور دانشجویان در دانشگاهها مطرح میشود.
دبیر شورای صنفی دانشجویان کلان مناطق ۸ و ۹ کشور ادامه داد: وزارت بهداشت گاهی صحبت از ادامه کرونا در پاییز میکند و گاهی هم اعلام میکند که پس از ماه مبارک رمضان امکان بازگشایی دانشگاهها وجود دارد.
وی با بیان اینکه وزارت علوم باید برگزاری آموزش و امتحانات به صورت مجازی را مشخصا اعلام کند که امکان پذیر است یا نه، ادامه داد: معلوم نیست که وزارتخانه این تصمیم را به دانشگاهها سپرده یا قرار است تصمیم نهایی از سوی وزارت علوم به دانشگاهها ابلاغ شود.
حسینی محراب به وضعیت اینترنت در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات آمار اشتباه از دسترسی دانشجویان به اینترنت رایگان ارائه میدهد. براساس آنچه از سوی مسئولان این وزارتخانه مطرح شده، ۹۰ درصد دانشجویان از اینترنت رایگان برخوردار بودند، اما براساس استعلامی که از دانشگاههای شرق کشور دارم، این آمار کذب است.
وی تصریح کرد: نکته مهمتر این است که دانشگاهها و استادان فقط در بستر آموزش مجازی که از سوی دانشگاه معرفی شده، کلاسها را برگزار نمیکنند. اکثر کلاسهای مجازی در پیام رسانهای واتساپ، تلگرام یا اسکایپ برگزار میشود و ارائه خدمات اینترنت رایگان در این سه پیام رسان صورت نمیگیرد.
دبیر شورای صنفی دانشجویان کلان مناطق ۸ و ۹ کشوری به ضرورت جمع آوری آمار دقیق از وضعیت استفاده دانشجویان از اینترنت اشاره کرد و گفت: آیا امکان پذیر است که از دانشگاهها برآوردی شود که بودجههایی که برای حضور دانشجویان به دانشگاهها پرداخت شده، اکنون که امکان حضور آنان در دانشگاه وجود ندارد، چگونه هزینه میشود؟
وی گفت: آیا امکان ندارد که یارانه دولت به دانشگاه ها، اکنون که حضور دانشجویان در سطح دانشگاه منتفی است، بین دنشجویان توزیع شود؟
حسینی محراب به امار ارائه شده از سوی وزارت علوم درخصوص آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم مطرح کند که چگونه آمار را به دست آورده است؟ اگر این آمار از مسئولان دانشگاه جمع آوری شده باشد، اشتباه است، چون دانشگاه آمار را مثبت نشان میدهد.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید علاوه بر دانشجویان جدید، گروهی از دانشجویان که ترم گذشته خود را حذف کرده اند، به دانشگاه میآیند، گفت: برای این حجم از دانشجو آیا تدبیری اندیشیده شده است؟ آیا تلاشهایی صورت گرفته که دانشجویان کمتر به حذف ترم روی آورند؟ یعنی خدمات مناسب ارائه شود و اوضاع ترم مشخص باشد. چراکه دانشجویان برای خلاص شدن از سردرگمی ترم خود را حذف میکنند.
دبیر شورای صنفی دانشجویان کلان مناطق ۸ و ۹ کشوری به ضرورت شفافیت مالی در دانشگاهها نیز اشاره کرد و گفت: شفافیت مالی به منظور مچ گیری نیست، صداقت را نشان میدهد و مشخص میکند که هر دانشگاه چه اولویتهایی را برای دانشجویان قرار میدهد و اکثر بودجه را در کدام بخشها هزینه میکند تا این هزینه کردها برای دانشجویان اولویت باشد. آیا وزارت علوم هم این شفافیتها را میخواهد یا نه؟
وی به اجاره بهای خوابگاهها نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان پیش از سررسید مهلت اجاره بهای خوابگاه را پرداخت کرده اند، آیا دانشگاهها این مبالغ را به دانشجویان بازمی گرداند یا امکان ذخیره شدن این مبالغ برای ترمهای آینده دانشجویان وجود دارد؟
حسینی محراب با بیان اینکه وضعیت سربازی دانشجویان پسر نیز با حذف ترم نامعلوم است، گفت: در ابلاغیه وزارت علوم درخصوص حذف ترم قید شده که امکانات رفاهی و نظام وظیفه مشمول سنوات نمیشود و اگر دانشجویان ترم را حذف کنند، این امکانات را هم از دست داده اند. حالا وضعیت دانشجویانی که با حذف این ترم، سرباز هم تلقی میشوند چگونه خواهد بود؟
وی تصریح کرد: این موضوع مانند وضعیت اینترنت از حوزه پیگیری شورای صنفی خارج است و از سوی وزارت علوم این موضوعات باید پیگیری شود.