تازهترین آلبوم شروین مهاجر آهنگساز موسیقی ایرانی و نوازنده کمانچه با عنوان «چهل سالگی» طی روزهای اخیر در دسترس مخاطبان قرار داد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آلبوم «چهل سالگی» عنوان تازهترین پروژه شروین مهاجر نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان است که به تازگی در قالبی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
شروین مهاجر نوازنده و مدرس کمانچه درباره این اثر گفت: آلبوم «چهل سالگی» که با تدوین و کمک معین هاشمی نسب تهیه شده، شامل فعالیتهای خاص هنری من بوده که بخشی از آن به روایت برخی سفرها و زندگی شخصیام پرداخته است. بر همین اساس تصمیم داشتم این آلبوم در زادروز چهل سالگی ام منتشر شود، ولی به دلیل حجیم بودن کار و آماده نشدن پروژه این اثر را در چهل و یک سالگی منتشر کردم. به اعتقاد من اصولاً چهل سالگی نوعی پوست انداختن است چراکه این سن همیشه با بحرانهای خاصی همراه بوده که تغییرات ناشی از آن به دلیل رسیدن به دوره میانسالی و تجربیات و پختگی خاص این دوره است. در این سن خیلیها تصمیمهای مهم میگیرند، البته این بحران و تغییر نگرش در سن ۳۲ سالگی و زودتر برای من اتفاق افتاد و تصمیم گرفتم عنوان این اثر «چهل سالگی» باشد.
این نوازنده با اشاره به اینکه جمعآوری و تدوین این آثار از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، توضیح داد: افرادی که از نزدیک با من در ارتباط هستند میدانند که من از قدیم علاقه خاصی به نظم و آرشیو هنری دارم و از همان ابتدای فعالیتها و حتی از زمانی که در هنرستان موسیقی بودم تمامی مجلات، کاستها، سی دیها و جراید هنری از جمله «سالنامه شیدا» و مواردی از این دست را با علاقه و وسواس خاصی جمعآوری میکردم. زمانی که وارد سن ۳۵ سالگی شدم به ذهنم رسید تا قسمت اعظم آرشیوم را که شامل مصاحبهها، کنسرتها، جوایز، پشت صحنه و خاطرات سفرهایم بوده به صورت یک مجموعه خاطرهانگیز منتشر کنم. چرا که دوست داشتم یک بیوگرافی کاملی از من به یادگار بماند. این در حالی است که متاسفانه بیشتر هنرمندان ابعاد متفاوت شخصیتی خود را کمتر نشان میدهند و به نوعی دچار خود سانسوری میشوند؛ در نتیجه دوست داشتم مخاطبان و علاقهمندان به کار و هنر من بیشتر با زندگی هنری و کارهای گذشته من آشنا شوند.
وی ادامه داد: من معتقدم مخاطبان در کنسرتها، نشستهای پژوهشی و رونمایی آلبومها همواره بعد خاصی از هنرمند را میبینند. در نتیجه در این اثر صحنههایی از زندگی خودم را هم نشان دادم. خیلیها میگویند من جدی هستم. البته در کار واقعاً همین طور است، اما نه در زندگی شخصیام؛ ولی بخشی از آن به زندگی هنری و مشکلات کاری ما مرتبط بوده است. ما نسلی بودیم که به سختی توانستیم موسیقی را ادامه دهیم و آسیبهای زیاد را با مشکلات اقتصادی فراوان پشت سر گذاشتیم. در این چارچوب آنچه روی داد مبتنی بر این نگاه بود که بر خلاف دید جامعه، هنر را تبدیل به شغل خود کنیم و همیشه با کمک و رهنمونهای استادان به درهای بسته زدیم تا راهی برای ارائه هنر موسیقی جدی و فاخر باز شود به همین دلیل در حوزه کاری خودمان بر سر اصول فکریمان معامله نکردیم و با عشق و پشتکار ساز زدیم. من بارها فرصت رفتن داشتم، اما باز نتوانستم دوری وطن را تحمل کنم و برگشتم که در کشورم مفید باشم. منتی نیست و هر چه کردم عشق خودم بوده و هست، اما ناگفتههای بسیار دارم از رنجهایی که برای موسیقی کشیدهام.
این هنرمند با اشاره به دیگر ویژگیهای آلبوم «چهل سالگی» تصریح کرد: این مجموعه شامل ۱۰ ساعت فایلهای تصویری است که به صورت مجزا نام گذاری شده است. این آلبوم مانند یک مستند هنری جامع است که از بین بیش از ٢٥٠ ویدئو انتخاب شده است. من از همان ابتدا میخواستم کار جدیدی ارائه دهم و اگر این اثر را به صورت دی وی دی منتشر میکردم شامل ۱۰ دی وی دی میشد که تولید آن برای خودم و مخاطب توجیه اقتصادی نداشت. پس تصمیم گرفتم این مجموعه را به صورت فلش در پکیجی خاص که در کشورمان برای اولین بار اتفاق افتاده ا منتشر کنم. البته خیلیها میگفتند این امکان وجود ندارد و با شکست مواجه میشود، ولی من ریسک کردم چراکه شکست برایم معنایی ندارد. در این چارچوب دوست عزیزم معین هاشمی نسب این مجموعه پرحجم را بدون کاهش کیفیت، کم حجم کرده و در قالب یک فلش مموری پیش روی مخاطبان قرار داده است.
آهنگساز آلبوم «کهن کمان» افزود: آنچه در انتشار این اثر موسیقایی برایم مهم بود، همسفر شدن مخاطبان با ظرایف و اتفاقاتی بود که در این چند سال گذشته در موسیقی کشورمان روی داده که در چارچوب کنسرت، کلیپ، عکس، مستند، مصاحبه، بیوگرافی، پشت صحنه، فعالیتهای استودیویی و آثاری که با آهنگسازان و گروههای مختلف از جمله «فراق» «فوژان»، «مولوی»، «راز و نیاز»، «عارف»، «اشتیاق»، «کامکارها» داشتهام، ارائه شده است.
مهاجر در پایان گفت:، چون برای اولین بار یک اثر به صورت به مخاطب در صندوقچهای کوچک و مهر و موم شده منتشر میشود زمان میبرد تا میان مخاطب و حتی هنرمندان جای خود را باز کند چرا که محتویات آن را باید دید. زیرا معتقدم با کلمات نمیشود آن روزهای طلایی گذشته را بیان کرد. من انتظار ندارم که مخاطب ١٠ ساعت بدون وقفه نظاره گر این مجموعه باشد، اما میتوان همانند یک فیلم یا سریال در چند قسمت بخشهای متفاوت آن را دید. اکثر آثاری که در آلبوم «چهل سالگی» دیده و شنیده میشود در ایران منتشر و تولید شده که دارای مجوز هستند.