آخرین اخبار:
کد خبر:۸۷۳۰۶۵
در بیست و پنجمین دوره طرح ولایت؛

سعیدی: تمدن غرب هنوز نسبت به حق و حقیقت شکاک است

عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: تمدن غرب در فلسفه از آن جهت شکست خورد که هنوز شکاکیت خود نسبت به حق و حقیقت را برطرف نساخته است و چون به حقیقت ثابتی معتقد نیست به دموکراسی روی می‌آورد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سعیدی، عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در بیست و پنجمین دوره طرح ولایت دانشجویی در نشست زنده تصویری با موضوع مبانی اندیشه اسلامی در جامعه سازی، گفت: اسلام از آن جهت که کامل‌ترین دین و آخرین دین الهی است، لاجرم در تمام شئون زندگی اعم از زندگی فردی و اجتماعی برنامه ارائه کرده؛ لذا با اندکی توجه و تدقیق، می‌توان رد مبانی اسلامی را در شئون مختلف اجتماع یافت؛ چه معرفت شناسی و چه فلسفه سیاست که بروز نمود آن در عرصه اجتماع واضح است.

وی افزود: تمدن غرب در فلسفه از آن جهت شکست خورده است که هنوز شکاکیت خود نسبت به حق و حقیقت را برطرف نساخته است. لذا، چون به حقیقت ثابتی معتقد نیست تا آن را پیاده کند، به دموکراسی روی می‌آورد تا زمانی مردم یک فکر را حاکم کنند و صباحی دیگر مخالف آن تفکر را!، ولی مبانی اسلامی هرگز چنین چیزی را قبول ندارد. از آنجایی که حقیقت مطلق ثابت و یقینی را اثبات کرده و  پذیرفته است، همواره می‌کوشد آن را حاکم کند. اگر هم به علت کثرت مخالفین آن حکومت دلخواه اسلام برپا نشد، مسلمانان نه تنها آن حکومت را قبول ندارند بلکه آشکارا آن را طاغوت می‌خوانند و اطاعت از آن را حرام؛ بنابراین مهم‌ترین تفاوت جامعه‌اسلامی و غیر اسلامی از جهت تفاوت در مبانی عمیق معرفت‌شناختی است.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: مسلمانان معتقدند خداوند برای تمامی شئون زندگی آن‌ها برنامه دارد به همین دلیل حاکم جامعه خود را فردی می‌گمارند که هم مسلط به احکام اسلام باشد یعنی فقیه باشد و هم توانایی استنباط احکام شرعی در شرایط جدید را داشته باشد یعنی مجتهد باشد. در این صورت، تا حد زیادی معیار‌های حاکم جامعه اسلامی روشن است. مردم نیز در جامعه‌اسلامی نقش عمده دارند.

سعیدی اظهار کرد: تفاوت مردم سالاری دینی و دموکراسی در آن است که در مردم‌سالاری، مردم تا وقتی سالارند که اسلام بگوید. به عبارت ادّق، اسلام حیطه‌ی نقش مردم را تعیین کرده است، اما در دموکراسی، همه چیز را مردم و نمایندگان مردم در مجلس تعیین می‌کنند. مثلاً مجلس نمایندگان است که مشخص می‌کند سقط جنین مجاز باشد یا نه. سقط جنین «قانونی» باشد یا نه. از این عبارت برمی‌آید که «حقوق و قانون» در جامعه اسلامی نیز ساختاری با حقوق جامعه غیراسلامی متفاوت است.

وی گفت: از این گفتار بر می‌آید که مبانی اسلامی مطرح شده، به طور عمده و قابل توجه در جامعه‌پردازی نقش دارند و برای ساخت و پرداخت جامعه اسلامی، باید نقش مبانی اسلامی را به صورت جدی مورد توجه قرار داد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار