تحقیقات جدید نشان میدهد که بیش از یک چهارم دانشجویان بریتانیا که بخاطر شرایط کرونا خانهنشین شدهاند برای آموزشهای مجازی اصلا دسترسی به اینترنت ندارند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، براساس گزارش اخیر انجمن ملی دانشجویان بریتانیا (NUS)، حدود ۲۷ درصد دانشجویان بریتانیا به دلیل عدم دسترسی به اینترنت، موفق به یادگیری درسهای خود به صورت آنلاین نمیشوند. این گزارش میگوید که بیشتر این افراد را معلولان و کسانی تشکیل میدهند که در خانوادههای فقیرتر زندگی میکنند و درواقع بیشترین آسیب را در این شرایط میبینند.
این مطالعه نشان میدهد که کمبود تجهیزات IT و نرمافزارهای مرتبط و مواد درسی ناکافی و اتصالات اینترنتی ضعیف موجب شده که این دانشجویان به آموزش مجازی دسترسی نداشته باشند.
۴ هزار و ۱۷۸ نفر مورد مطالعه اظهار کردند که از پشتیبانی لازم نیز همانند مشاوره یا کمک مالی برای مقابله با کووید ۱۹ برخوردار نیستند. در همین راستا نیز دانشجویان معلول و افرادی که مسئولیتهای مراقبتی انجام میدهند، به احتمال زیاد این خدمات را دریافت نکردهاند. بر همین اساس نیز متخصصان خواستار کمک بیشتر به منظور بهبود سلامت روان و جسمی دانشجویان و همچنین آموزشهای شخصی و هدفمندتر شدهاند.
یکی از افرادی که با مشکلات مجازی شدن آموزش دست و پنجه نرم میکنند، دانشجوی مامایی دانشگاه میدلکس است. وی در این مورد میگوید: یادگیری از راه دور بسیار کار سختی است. احساس میکنم که عدم ارتباط از سوی دانشگاه وجود دارد و تجهیزات آنها نمیتواند پاسخگوی این روش یادگیری باشد.
وی میافزاید: همکلاسیهایم نیز اغلب دچار مشکلات فنی میشوند و کنار آمدن با این مشکلات سخت است. دولت باید کمکهای مالی بیشتری را در سال جاری انجام دهد یا مالیاتها را کاهش دهد؛ به ویژه برای دانشجویان رشتههای مرتبط با مراقبتهای بهداشتی مانند من که در زمینه ویروس کرونا کار میکنند.
این گزارش، تاثیر فقر دیجتال روی دانشجویان را مهمترین عامل برای عمر دسترسی به آموزش از راه دور شمرده است. بیش از نیمی از دانشجویانی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند گفتهاند که در طول پاندمی کرونا نتوانستهاند به مواد درسی دورههای آنلاین دسترسی پیدا کنند.
کارشناسان در این مورد میگویند: یافتههای این نظرسنجی نشان میدهد که تعداد قابل توجهی از دانشجویان به دلیل فقر دیجیتال موفق نشدهاند دورههای آموزشی از راه دور را به طور مناسب دریافت کنند. این در حالی است که از ابتدای شیوع این ویروس، دانشگاهها به سختی توانستهاند آموزش کاملی را ارائه دهند. البته با شروع ترم جدید پاییز، دانشگاهها باید اطمینان حاصل کنند که دروس آنلاین آنها برای همه دانشجویان قابل دسترس است و هیچ دانشجویی حتی محرومترین آنها از این دورهها عقب نمانند.
هفته گذشته نیز، کارشناسان اعلام کرده بودند که سعی دارند نحوه آموزش و یادگیری را در آموزش عالی کشورهای بریتانیا را مورد ارزیابی قرار دهند تا چارهای برای حل این مشکل پیدا کنند. آنها میخواهند از این چالشها در عصر دیجیتال به عنوان فرصتی برای آینده استفاده کنند.
رئیس انجمن ملی دانشجویان بریتانیا نیز اعلام کرد: مطالعات به خوبی حاکی از آن است که تقاضا برای حمایت تحصیلی از سوی دانشجویان حتی بیشتر از حال حاضر خواهد شد و بسیاری از آنها به اتحادیههای دانشجویی اعلام کردهاند که به دلیل شیوع کرونا و ادامه آن، از نظر اقتصادی در مذیقه هستند. این در حالی است که با آغاز ترم جدید، بیش از نیمی از دانشجویان (۵۶ درصد) تحت نظر این انجمن اظهار کردهاند که نگران ابتلا به ویروس کرونا در دانشگاهها هستند.