پروژه ۴ بانده کردن جاده چادگان به اصفهان بیش از ۱۵ سال است که روی زمین مانده و منتظر تمام شدن کاغذبازیهای مسئولان است.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * حوادث جادهای چادگان به اصفهان، چند سالی است که جان مردم را میگیرد و خانوادههای بسیاری را داغدار میکند یا خسارتهای جبران ناپذیری را به مردم میزند. آخرین حادثه مربوط به اوایل مهر امسال بود که در آن سه نفر از شهروندان اصفهانی جان خود را از دست دادند و ۲ نفر نیز مصدوم شدند.
راه مواصلاتی چادگان به اصفهان، مسیری حدود ۱۳۰ کیلومتری است که حدود ۱۵ سال است در حال چهار بانده شدن است. پروژه چهار بانده کردن این جاده، در پنج فاز تعریف شده که تا سال ۹۲ فازهای اول و دوم آن به بهره برداری رسید، اما ادامه عملیات آن متوقف شد.
اوایل آبان امسال بود که ۲ و نیم کیلومتر دیگر از این جاده به بهره برداری رسید و پروژه وارد فاز پنجم شد؛ یعنی حدود ۴ و نیم کیلومتر دیگر که با اتمام آن، در واقع مأموریت چندین ساله استانداری و اداره کل راه و شهرسازی اصفهان به پایان میرسد. اما مسئولان استانی معتقدند که تکمیل ادامه این پروژه، هزینه زیادی دربرخواهد داشت.
چه مقدار از محور پرخطر چادگان باقی مانده؟
علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در خصوص جاده چادگان به اصفهان بیان کرده که ۱۱ کیلومتر از این جاده ۳۲ کیلومتری، در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده و ۲ و نیم کیلومتر دیگر آن نیز به تازگی افتتاح شده است. ۵ کیلومتر دیگر هم در مرحله اجرای سابگرید و تکمیل ابنیه فنی آن است.
به گفته قاری قرآن، تکمیل این ۵ کیلومتر باقی مانده نیازمند هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه است؛ هرچند او خبر داده است که با همکاری سازمان راهداری، اعتبارات لازم برای احداث این بخش از جاده اخذ شده است.
براساس توضیحات مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، برای تکمیل این جاده از حاشیه آن تا گردنه سرخ بعد از روستای گلاب، طراحی جاده صورت گرفته است، اما برآورد هزینه آن به ۲۳ میلیارد تومان میرسد و اعتباری هم برای آن از سوی وزارت راه و شهرسازی یا استانداری اصفهان در نظر گرفته نشده است. پنج کیلومتر دیگر هم قرار است به صورت ۴ بانده طراحی شود که برآورد هزینههای آن با قیمت اکنون دلار، چیزی حدود ۳۵ میلیارد تومان خواهد بود، اما هنوز اعتباری ندارد.
مناقصه بدون پیمانکار
با این حال او در سوم آبان، وقتی خبر از افتتاح ۲ و نیم کیلومتر از این مسیر را میداد، اعلام کرد که فاز بعدی به طول ۵ کیلومتر از سوی سازمان راهداری ابلاغ شده، اما پس از انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی آن آغاز میشود. در واقع هنوز فرآیند مناقصه برای جذب پیمانکار انجام نشده برای تکمیل این بخش از پروژه، هنوز انجام نشده و حدود ۲ ماه دیگر هم مردم برای تردد در این مسیر، خودشان باید مراقب سلامتی خودشان باشند.
از سویی صالحی، نماینده مردم چادگان در مجلس شورای اسلامی به عملکرد اداره کل راه و شهرسازی اصفهان انتقاد کرده و این اداره کل را مسئول طولانی شدن شروع احداث ۵ کیلومتر دانست.
انتقادات نماینده مجلس به راه و شهرسازی اصفهان
براساس اظهارات صالحی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان حاضر نیست مبلغ اعتبار برای برگزاری مناقصه را کمتر اعلام کند تا پیمانکار وارد مناقصه شود. به گفته او قبلا مناقصه برگزار شده، اما در این مناقصه به دلیل مبلغ بالای پیشنهادی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان، پیمانکای در مناقصه شرکت نکرده است.
به گفته نماینده مردم چادگان در مجلس شورای اسلامی، اعتباری که سازمان راهسازی برای این پروژه اختصاص داده، با افزایش عجیب قیمت ها، برای تکمیل این پروژه پاسخگو نخواهد بود.
او تأکید میکند که برای حل این مشکل باید وزارتخانه به مساله ورود کند چراکه با اعتبارات استانی این پروژه به اتمام نمیرسد و باید از طرحهای ملی به آن اعتبار داده شود.
نکته قابل تأمل این است که مسیر باقیمانده از جاده حدود ۵ و نیم کیلومتر است و مسئولان استانی، به ویژه نماینده این شهرستان، به دنبال استفاده از اعتبارات ملی هستند!
با این تفاسیر به نظر میرسد جان مردم چادگان و همه افرادی که از این جاده پرخطر عبور میکنند، در گیرودار مناقصهها و قیمت گذاری ها، بی اهمیت تلقی شده است. پاسکاریهای مسئولان استانی به یکدیگر برای حل این مشکل، در نهایت باعث جان باختن تعداد بیشتری از هموطنانمان در این جاده مرگبار خواهد شد.