به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از دبیران شورای صنفی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی در نامهای تاکید کردند: شورای عالی انقلاب فرهنگی با رفع ایرادات طرح ساماندهی پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی زمینه ایجاد تحول در شیوه جذب و تربیت پزشکانی متحد و متبهر را فراهم سازد.
متن نامه به شرح زیر است:
از؛ جمعی از نمایندگان دانشجویان علوم پزشکی کشور
به؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی
احتراما پیرو طرح ساماندهی پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی و به ویژه بخشی از این طرح که شامل اختصاص درصدی از ظرفیت پزشکی کشور از طریق آزمون کارشناسی به پزشکی است ما جمعی از دبیران کل شورای صنفی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به این موضوع را اعلام میداریم:
۱-این آزمون در ایران از سال ۱۳٨٦ تا به امروز صرفا در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار میگردد، در سال ١٣٩٨ شورای عالی گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ستاد نقشه جامع علمی کشور در جلسهی ۱۴۷ خود و بر اساس تجربه موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران تصمیم گرفت در سال ١٣٩٩ پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور (شهید بهشتی، ایران، مشهد، اصفهان و کرمان) در کنار دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به جذب دانشجو از این طریق نمایند و به مرور و طی یک بازه زمانی٥ ساله این ظرفیت به معادل ٢٠٪ ظرفیت پزشکی کشور برسد، که متاسفانه این مصوبه در سال ٩٩ اجرایی نگردید، که این بدان معناست که این طرح سابقه چندین ساله و کار کارشناسی شده دارد که آیین نامههای آن نیز تدوین گردیده است. اگر اجرای این آزمون صرفا به دانشگاههای علوم پزشکی تفویض اختیار گردد، بیم آن میرود که دانشگاههای علوم پزشکی علی رقم مصوبه شورای عالی گسترش دانشگاههای علوم پزشکی همچون سال ۹۹ از برگزاری این آزمون امتناع ورزند یا هر یک از دانشگاهها شروطی جداگانه و بعضا شروطی غیر لازم را شرط ورود به این آزمون قرار دهند.
٢- این آزمون معادل آزمون جهانی MCAT (medical college admission test) طراحی میشود که یک آزمون استاندارد و ابزاری برای سنجش ورود به پزشکی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشگام در علوم پزشکی برگزار میگردد، که به طور مثال در آمریکا ۸۰ درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب میشود.
٣- دائما از غلط بودن شیوه ارزیابی دانش آموزان در کنکور صحبت به عمل میآید که یک آزمون ۴ ساعته نمیتواند ملاک و معیارخوبی برای محک سواد و استعداد دانش آموزان باشد و باید سوابق تحصیلی دانش آموزان جایگزین آزمون کنکور گردد و با همین استدلالها تاثیر معدل در کنکور افزایش یافت، این طرح دقیقا با همین تفکر هم راستاست و ایجاد راههای متفاوت برای رسیدن دانش آموزان به رشته پزشکی میباشد، اینکه دانشجوی کارشناسی بعد از ۴ سال سابقه دانشجویی در آزمون کارشناسی به پزشکی شرکت میکند و پس از پذیرش، قطعا از سطح سواد قابل توجهی برخوردار بوده همانند دانشجویان بهیاری که با سهمیه ٥٪ ویژه خود در رشته پرستاری پذیرش میشوند و چنین دانشجویانی بیشتر از کسی که صرفا برای کنکور سراسری مطالعه کرده است میتواند موفق باشد و در مجموع چنین آزمونی، باعث میشود دانشجوی کارشناسی نسبت به سطح سواد و معدل خودش حساستر شود و امید به قبولی در این آزمون میتواند در افزایش سطح سواد دانشجویان کارشناسی موثر واقع شود.
- این طرح یکی از راههای کاهش بار جمعیتی دانش آموزان پشت سد کنکور سراسری خواهد بود. سدی که بعضا شاهد آنیم که دانش آموزان چندین سال برای رسیدن به رشته پزشکی در پشت سد کنکور سراسری قرار میگیرند، سالهای که با فشار روحی و روانی بسیاری نابود کننده بهترین سالهای زندگی یک جوان است، سالهای که میتوان از آن به بهترین وجه در دانشگاه بهره جست.
۵- دانشجوی کارشناسی در طول دوران تحصیل به واسطه افزایش سن و حضور در محیطهای آکادمیک و کاری به درک و بینشی بالاتر از یک دانش آموز رسیده و قطعا انتخابی آگاهانهتر خواهد داشت و این انتخاب آگاهانه قطعا در انگیزه و تلاش فرد در زمان تحصیل و دوران خدمت به جامعه تأثیر به سزایی خواهد گذاشت.
۶- در سالیان گذشته همواره شاهد هستیم که اکثر ظرفیت پذیرش رشته پزشکی توسط دانش آموزانی از مدارس خاص تکمیل میگردد که منافی اصل عدالت آموزشی است، آزمون کارشناسی به پزشکی میتواند شانس مجددی در اختیار دانشجویان مستعد، علاقهمند قرار دهد.
- نیک میدانیم ایجاد نشاط و انگیزه بخش لاینفک اهداف سیستم آموزش عالی کشوری است، هدفی که باعث میشود دانشگاههای علوم پزشکی سالانه هزینههای بسیاری را صرف ایجاد شور و نشاط و امید آفرینی در بین دانشجویان کنند، تا دانشجویان دچار بی انگیزگی، یاس و نا امیدی که خود سر منشا بسیاری از بحرانهای فرهنگی و اخلاقی در محیط دانشگاه است نگردند، حال که به راحتی میتوان با اختصاص بخشی از ظرفیت پزشکی کشور به جامعه چندین هزاران نفره پیراپزشکان امید و انگیزه را به آینده و تلاش برای کسب علم را دو چندان کرد چرا از این مهم امتناع نماییم؟
اما این ازمون به شیوهای که امروز دانشگاه علوم پزشکی تهران آن را برگزار میکند دارای اشکالاتی است که امید است با تصویب این موضوع و ایجاد تغییراتی در شرایط برگزاری آن بذر امیدی در دل افرادی بکاریم که سعی در تغییر مسیر زندگی خویش دارند.
۱- اینکه دانشگاهها در زمینه پذیرش دانشجو به این روش، صاحب اختیار باشند، قطعا سبب بروز تخلفات و ناعدالتیهایی خواهد شد و لازمه آن این است که آزمون تحت چارچوبهای مشخص و به صورت سالانه و منظم در تقویم آزمونهای وزارت بهداشت گنجانده شود و برای افزایش ضریب ایمنی و سلامتی آزمون، آزمون زیر نظر مستقیم سازمان سنجش پزشکی برگزار گردد.
۲- بحث محدویت شرایط سنی تحت هیچ شرایطی منطقی نبوده و نیست! اگر کنکور سراسری و یا قبولی در رشته پزشکی در حالت عادی دارای شرایط سنی بود، این شرط قابل پذیرش بود. واقعا به چه دلیل ۲۵ سال؟ اگر پرستار جوانی با ٢٧ سال سن تصمیم به ادامه تحصیل بگیرد چرا مجددا باید دروس دبیرستان را مطالعه نماید و در دام موسسات کنکوری قرار گیرد؟ آیا منطقی نیست دروس دوران کارشناسی خود که بسیار مرتبطتر هستند را مطالعه نمایند که حتی در صورت عدم قبولی هم باعث افزایش و به روزرسانی دانستههای او خواهد شد.
٣- برداشته شدن شرط مصاحبه همانند آزمون دکتری تا محلی برای اعمال سلایق و خواستهای شخصی افراد نگردد.
٤- حذف شرط نمره زبان انگلیسی به عنوان پیش شرط همانند حذف شرط نمره زبان از آزمون کارشناسی ارشد و دکتری.
٥- برای جلوگیری از افزایش بیش از حد متقاضیان، حق شرکت در این آزمون همچون ازمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت و دکتری باید صرفا در اختیار کسانی قرار گیرد که سازمان سنجش پزشکی رشته کارشناسی آنان را مرتبط با پزشکی تشخصیش میدهد.
٦- آزمون کارشناسی به پزشکی بایستی معادل آزمون کشوری علوم پایه دانشجویان پزشکی قلم داد شود تا پذیرفته شدگان آن برای عدم طولانیتر شدن مدت زمان تحصیل خود و همچنین گذراندن مجدد دروس و واحدهای گذرانده شده در مقطع کارشناسی و دروسی که از آنان در این ازمون پرسش به میان آمده، وارد مقطع فیزیوپاتولوژی گردند.
در آخر، امروز که همه کارشناسان به اشتباه و غلط بودن و تاثیرات منفی بسیار برگزاری کنکور سراسری دارند اذعان دارند، یکی از روشهای کاهش این مشکلات، ایجاد مسیرهای گوناگون و مختلف برای دانش آموزان و دانشجویان است، ما امضا کنندگان ایننامه امید داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب و رفع ایرادات این آزمون زمینه ساز تحولی در شیوه جذب و تربیت پزشکانی متحد و متبهر را فراهم سازد.