به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانههای فعال در کشور است که با مهمترین گروههای سنی جامعه سر و کار دارد.
کودکان، نوجوانان و جوانان مخاطبان وزارت آموزش و پرورش هستند و هر یک به نوعی از این وزارتخانه خدمات آموزشی و پرورشی را دریافت میکنند.
آموزش و پرورش با وجود بیش از یک میلیون پرسنل و همچنین وجود بیش از ۱۵ میلیون نفر مخاطب در حال حاضر، عریضترین وزارتخانه فعلی دولت به شمار میرود.
رقم فعلی دانش آموزانی که به طور مستقیم مخاطب وزارتخانه مهم آموزش و پرورش هستند از ۱۵ میلیون تن هم عبور میکند و برنامههای این مجموعه باید کاملا کاربردی و متناسب با نیاز گروههای مختلف دانش آموزی در مقاطع مختلف تحصیلی باشد.
از عمدهترین مواردی که هم اکنون با توجه به شرایط فعلی جامعه پیش روی وزیر آینده این وزارتخانه قرار دارد، موضوع چگونگی ادامه روند آموزش دانش آموزان با وجود بیماری کرونا و شرایط سخت حاکم است.
برخی از اخبار خبرگزاری های رسمی در انتهای سال آموزشی که به تازگی به پایان رسیده است، از ترک تحصیل ۳ میلیون نفر از دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف خبر دادند و حتی اگر نیمی از این آمار هم صحت داشته باشد، فاجعهای بزرگ و مهم رخ داده است.
وزیر آموزش و پرورش دولت آینده باید در جهت رفع موانع مختلفی که به عدم ادامه تحصیل دانش آموزان میانجامد، برنامهای کاربردی و البته حمایتگرانه ارائه دهد و موضوع بازماندگی دانش آموزان از تحصیل را با دقت نظر بیشتری مورد تحقیق قرار بدهد.
تعیین تکلیف وضعیت معلمان حقالتدریسی و پرداخت معوقات حقوقی آنها و همچنین تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی سایر معلمان در پایههای مختلف نیز از جمله مواردی است که باید در لیست اولویتهای وزیر آینده آموزش و پرورش قرار بگیرد.
انتخاب و معرفی حسین باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از طرف سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، با وجود تجربه وی در فعالیت در حوزههای مختلف آموزشی و فرهنگی اتفاقی است که طی روز گذشته رخ داده است.
باغگلی سوابق متعدد فرهنگی و آموزشی را در کارنامه کاری خود دارد و اینکه آیا میتواند از اهالی خانه ملت حد نصاب رای اعتماد حضور در کابینه دولت سیزدهم را بگیرد یا خیر، منوط به برنامههای کاربردی است که به به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد کرد.
دانش آموزان بازمانده از تحصیل، تعیین تکلیف وضعیت معلمان حقالتدریسی، استخدام و به کارگیری نیروهای جدید و همچنین تعیین تکلیف وضعیت مربیان پیش دبستانی هم از اهمیت خاصی برخوردار است و وزیر احتمالی وزارت آموزش و پرورش باید به طور ویژه به موارد اخیر رسیدگی کند.