گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، از مساحت ۲۲ هزار هکتاری شهر شیراز، ۱۸۰۰ هکتار در بافت فرسوده واقع شده است که برابر با ۸.۲ درصد از مساحت این شهر است. پهنههای واقع در بافت فرسوده شهر شیراز مجموعا ۶۴ محله را شامل میشود که به ترتیب بیشترین تعداد در محدوده منطقه ۲ شهرداری شیراز با مجموع پانزده محله و در مرتبه بعدی منطقه ۷ شهرداری شیراز با مجموع ۱۱ محله واقع شده اند. پنج منطقه شهری با بیشترین مساحت بافتهای فرسوده به لحاظ مساحت در مناطق هشت، دو، یازده، هفت و سه شهرداری شیراز واقع شده اند.
یکی از بزرگترین مانع نوسازی بافتهای فرسوده عوامل اقتصادی هستند، مساحت بافت فرسوده کلانشهر شیراز تقریباً هزار و ۸۰۰ هکتار است، در این محلات حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار نفر سکونت دارند.
به اعتقاد کارشناسان ساکنین محلات بافتهای فرسوده شیراز به دلیل مشکلات اقتصادی تمایل چندانی به نوسازی مسکن خود ندارند این در حالی است که افزایش تسهیلات مانند وام مسکن نیز آنچنان برای تشویق ساکنان این محلات اثرگذار نیست چراکه عمدتا شاهد هستیم مردم این محلات پسانداز کافی برای اجرای عملیات نوسازی مسکن خود ندارند. این در حالی است که زمانی که بیش از ۵۰ درصد بلوکهای یک محله از فرسودگی خارج میشود، شهرداری باید نوسازی کند.
جعفر زاهدی، مدیر کل راه و شهرسازی فارس از امکان استفاده ساکنان بافت فرسوده شهری استان از تسهیلات ۲ میلیارد ریالی نوسازی این بافتها خبر میدهد.این تسهیلات بر اساس پیشرفت فیزیکی پرداخت میشود و کسانی میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند که واحد مورد درخواست آنها در محدوده مصوب بافت فرسوده واقع شده باشد. با توجه به امکان افزایش هزینه ساخت این احتمال نیز وجود دارد که مبلغ وام مذکور افزایش یابد.
وی بیان میکند: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات با بهره ۹ درصد و ۵۰ میلیون تومان آن نیز با بهره ۱۶ درصد و ۳۰ میلیون تومان باقی مانده هم با بهره ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده قرار خواهد گرفت.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس در خصوص اقدامات و فعالیتهای این اداره کل در بافت بافت فرسوده شهری استان هم میگوید: از ابتدای امسال تاکنون قیر رایگان به ارزش ۹۸ میلیارد ریال در اختیار شهرداریها قرار گرفت تا نسبت به آسفالت معابر بافتهای فرسوده اقدام کنند.
زاهدی میافزاید: علاوه بر این طی سالهای اخیر شاهد مرمت برخی آثار تاریخی و اجرای پروژههای بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری در بافتهای فرسوده شهری استان از جمله تعداد قابل توجهی خانه محله، مجتمع فرهنگی و مجتمع ورزشی توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس بودهایم.
گاهی عملکرد شهرداریها را با ساخت پروژههای عظیم مثل احداث مترو، بزرگراه و تقاطع چند سطحی ارزیابی میکنند و گاهی نیز اجرای برخی پروژههای خاص مثل پیاده راه سازی، ساخت پردیسها و فرهنگسراها و پروژههای سرمایهگذاری مورد ارزیابی ناظران قرار میگیرد، غافل از اینکه در گوشهای از شهر محرومین به سادهترین لوازم زندگی شهری هم دسترسی ندارند. سرمایهگذاری شهرداری شیراز برای ارتقا کیفیت محلهها و معابر بافت فرسوده و مناطق محروم، ضرورتی جدی است. مناطق محروم و بازسازی بافتهای فرسوده نیازمند نگاه ویژهای است.
در این راستا، مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز در نامهای به طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خواستار شفافیت هزینههای خدمات اداری شهرداری و تقسیم بندی بودجه شد.
در قسمتی از این نامه آمده است: لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ شیراز، سهم مناسب، در خور شأن و عادلانهای را برای مناطق محروم در نظر نگرفته است؛ مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز، ضمن افسوس و تحیر بابت این اقدام نابخردانه و خلاف آرمانهای انقلاب، از مقام مسئولتان خواستار است، بدون فوت وقت لایحه بودجه سال آینده را همچون لایحه بودجه کشوری که پیش از تصویب نهایی، جهت احترام به افکار عمومی و رعایت قانون، در اختیار مردم و کارشناسان و متخصصین قرار میگیرد، شورای نیز چنین کرده تا ضمن شفاف سازی، در صورت خلافِ واقع بودن این مطلب و رعایت پیوست عدالت در بودجه مذکور، حقیقت روشن گردد.
علی اکبر سلطانی، عضو شورای شهر شیراز درباره عدالت توسعه شهری میگوید: یکی از رویههای جدی شورا بحث عدالت توسعه شهری است، نگاه جامع اعضای شورای شهر و اینجانب بر مبنای عدالت شهری است، عدالت شهری در تمامی ابعاد، اما امروز شاهد کمبود برخی امکانات و خدمات در مناطق مختلف شهر هستیم که نتیجه سالها بی توجهی شهرداران به مناطق شرقی و جنوبی شهر شیراز است. امروز در بودجه پیشنهادی شهردای نزدیک به ۵۰% بودجه به مناطق مرکزی و غربی اختصاص دارد و متوجه دو منطقه شهرداری است.
وی با اشاره به اعلام نهضت آسفالت، گفت: با وجود این نهضت، اما هنوز کوچههای خاکی زیادی در سطح شهر و منطقه شرقی و جنوبی یافت میشود، پیادهراههای خاکی و نامناسب نمایان است؛ این در حالی است که سنگفرش خیابان ارم و میدان شهرداری با صرف بودجه چند ملیاردی اجرا شده و درحال تکمیل است، اگر همین بودجه به یک منطقه شهرداری با جمعیت چند صد هزار نفری تخصیص یافته بود، دیگر شاهد کوچه خاکی یا پیادهراه خاکی نبودیم، متاسفانه در بودجه ارائه شده توسط شهردار رویکردها تغییری نکرده و بجز منطقه هفت بقیه مناطق مستعد پیشرفت، اعتبار مطلوبی ندارند.
وی افزود: در این بودجه توجه مناسبی به مناطق مستعد ۲، ۳، ۴، ۵ و ۹ نشده است و با این بودجه پیشنهادی و تناقض رویکرد شهردار با اعضائ شورا کار به سرنجام خوبی نخواهد رسید.
مردمی که به هر دلیلی در مناطق محروم و استانهای کمبرخوردار سکونت دارند یکی از دغدغههای مهم حوزه اجتماعی کشور هستند. بیتوجهی به مناطق محروم چند اتفاق را رقم میزند، شرایط منطقهای ممکن است افراد را وادار به مهاجرت کند. نباید فراموش کرد که این روند میتواند بر امنیت اثر بگذارد. این مناطق باید مورد حمایت ویژه مجلس و دولت قرار بگیرند، اگر بودجه مورد نیاز مناطق محروم را تأمین نشود باید منتظر افزایش آسیبهای اجتماعی باشیم.