به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا نقیزاده در پنجاه و نهمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها، پژوهشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور که امروز به صورت حضوری و مجازی در محل پردیس دخترانه نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: روندهای موثر بر آینده دانشگاهها با تمرکز بر حوزههای مهارتی و فناوری، مطالعاتی را آغاز کردهاند که به جریانی که در دانشگاه آینده اثر میگذارد، میپردازد.
وی تامل در مفهوم دانشگاه آینده را ضروری دانست و گفت: در نظریه دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز، توجه مستمر به روندها و آینده دانشگاه یکی از محورهای خردورزی است.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی در ادامه به مرور کلان روندها پرداخت و تصریح کرد: در کلان روند نخست؛ مسیر یادگیری در دانشگاهها به سمت انعطاف پذیری، شخصی سازی و مستمر بودن در حرکت است و هدف کاهش مشکل ارتباط میان آموزش و بازار کار است. در این راستا پیوست مهارتی، پیوست آمایش ماموریت گرایی و تعریف دورههای کارشناسی و ارشد حرفهای مدنظر است.
به گفته وی، در کلان روند ۲؛ فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی، گستردگی و دسترسی پذیری آموزش دانشگاهی را متحول میکند و در کلان روند ۳؛ رقابت جهانی در آموزش عالی به علت کاهش دانشجو در حالت تشدید است.
نقیزاده افزود: در کلان روند ۴؛ دانشگاهها نسبت به نتایج خود در بازار کار و حل مسائل جامعه مسئولیت پذیر میشوند. همچنین در کلان روند ۵؛ مشاغل در دنیای کار در تغییر ماهیت به سمت مشاغل نوین هستند و در کلان روند ۶؛ مرزهای صنایع در حال از بین رفتن هستند و حوزههای میان رشتهای توسعه جدی مییابند.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: ما باید از رویکرد منفعلانه، به سمت رویکرد فعالانه در جهت روند کلانها تغییر موضع دهیم.
وی برخی از مصادق رویکرد فعالانه را نظام جامع پذیرش دانشجو، نظام جامع تخصیص رشته و اصلاح آیین نامه پذیرش بدون کنکور استعدادهای درخشان دانست.
نقی زاده در پایان سخنان خود تاکید کرد: دانشگاهها باید وارد نظام جامع تخصیص رشته شوند.