به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان، قائم مقام دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جلسه ۱۶۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر امروز در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: در ابتدای جلسه امروز گزارش علم و فناوری داشتیم که موضوع بسیار مهم نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی تیمز و پلز مطرح است و عمدتا در دو حوزه ریاضیات و خواندن و نوشتن به زبان ملی همان کشور است که باید به آن دو توجه شود.
وی افزود: این دو آزمون همه ساله برگزار می شود و طبق آمار و داده ها این موضوع بسیار نگران کننده است؛ چرا که افت شدیدی را نشان می داد و مطابق آمار ۲۰۱۹ شاید آموزش و پرورش کشور در این دو حوزه جزو چند کشور آخر بودیم. البته این آمار در کلاس چهارم ابتدایی، هشتم دبیرستان و سال های مختلف گرفته شده است.
کبگانیان تصریح کرد: قرار شده که از وزارت آموزش و پرورش توضیح مفصلی درخواست شود تا ببینیم که در دولت جدید چه طرح جدیدی برای رفع این موضوع ارائه داده اند.
قائم مقام دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: آینده بخش مهمی از کشور در گروی همین ۲ مورد است، البته موارد دیگر هم قطعا مهم هستند و مباحث فقط ریاضیات و خواندن و نوشتن نیست، اما تاثیر رشته ریاضی حداقل در علوم پایه و مهندسی را می بینیم و دستاوردهای کلیدی در کشور طی دوره ای مانند پهپادها، موشک های نقطه ظن و ... ثمره مهندسان برجسته هستند.
کبگانیان افزود: اگر از هم اکنون در دبستان و دبیرستان این اشکال مهم حل نشود ضربه آن را ۱۰ تا ۱۵ سال آینده خواهیم دید؛ بنابراین وزارت آموزش و پرورش هر چه سریع تر در این زمینه باید توضیح دهد و راهکارهای اصلاح موضوع را ارائه دهد.
۴۰ درصد مباحث کنکور تستی اصلاح شده است
وی بیان کرد: اصلاح بحث کنکور موضوع دیگر جلسه امروز بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن ورود کرد؛ چرا که یکی از عوامل سطحی شدن دانش آموزان همین کنکورهای تستی است که حداقل ۴۰ درصد آن امسال اصلاح شده و به صورت پلکانی آن را افزایش می دهیم تا به صورت تشریحی دانش آموزان درس بخوانند و به محتوای علم ورود پیدا کنند.
غفلت سازمان سنجش از هشدار کاهش رتبه های بین المللی دانش آموزان
قائم مقام دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: ورود به وظایف سازمان سنجش از دیگر تصمیمات جلسه امروز بود که بر آن تاکید شد تا طبق وظیفه اصلی این سازمان نظارت بر کیفیت آموزش در آموزش و پرورش و آموزش عالی و سایر علوم انجام شود، چرا که این موضوع مغفول مانده و سازمان سنجش به شدت درگیر مباحث کنکور بوده است و این نگرانی را ما به عنوان مجموعه سیاست گذار هستیم و دستگاه های اجرایی نیستیم، اگر این موضوع در اساسنامه سازمان سنجش وجود ندارد حتما آن را باید اصلاح کند و در این مورد با سازمان سنجش مذاکراتی خواهیم کرد؛ چرا که سازمان سنجش افت رتبه دانش آموزان و خطر کم عمق شدن علوم را باید زودتر از ستاد نقشه جامع علمی کشور هشدار می داد.
کبگانیان ادامه داد: روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور مسئله دیگری بود که مطرح شد و این نقشه بیش از ۱۰ سالگذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که دستاوردهای مهمی داشت، اگر هم اکنون آسیب هایی در حوزه اقتصاد و فرهنگ داریم اما در حوزه های علم و فناوری کمتر هستند که این موضوع مرهون سند جامع نقشه علمی کشور است که مورد تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.
وی تاکید کرد: طبق خود مواد نقشه جامع علمی به تناسب تحولات جهانی علم و فناوری و به تناسب نیازهای جدید کشور باید این نقشه روزآمد شود و ما اولویت هایی در آن زمان داشتیم که به صورت اولویت های علوم پایه، انسانی در نقشه درج شده اما هم اکنون می بینیم که بحث هوش مصنوعی و کوانتوم مطرح است.
کبگانیان افزود: برخی شاخص هایی در نقشه جامع علمی کشور درج شده و از آنجایی که رشد سرعت علم ایران مناسب بوده باید شاخص ها را مقداری تغییر دهیم و قطعا باید این روزامدی انجام شود و در نقشه جامع علمی کشور هم پیش بینی شده و باید پس از آماده شدن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
وی افزود: این روزآمد سازی دو بخش دارد که دو الزامات را نیازمند است، یکی فرایندی است که باید کارهایی را انجام دهیم و آینده پژوهی شود تا در ۱۰ سال آینده جهان به کدام سمت در حال رفتن است و کشور ما با اهدافی که دارد به کدام سمت باید برود. در عین حال، آمایش سرزمینی کشور را هم مدنظر داشته باشیم. در علم و فناوری در هر استان توانایی هایی داریم که باید از آن خوب استفاده شود.
قائم مقام دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: الزامات نگارشی هم مدنظر است که باید قالب کنونی آن حفظ شود؛ چرا که موفق بوده و زمان بندی ها و برنامه های اجرا و پیوست مالی باید باشد تا باعث اجرای روزآمد سازی شود.
کبگانیان افزود: زمان بندی تا آنجایی که ممکن است باید فشرده تر شود؛ چرا که نگرانی این بود که پروسه طولانی شود؛ بنابراین زمان ۶ تا ۹ ماه مورد نظر بود که روی آن کار می کنیم تا فشرده تر شود. به خصوص اینکه قوه ای که هم اکنون هماهنگ با رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به جلو می رویم احساسمان این است که شتاب بهتر و موانع کمتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: آسیب شناسی در نقشه جامع علمی کشور باید انجام شود تا در کجاها نقشه جامع علمی کشور خوب پیش نرفته در کجاها موفق بوده است. این موضوع باعث می شود تا در روزآمد سازی این نقشه که بالاخره یک تغییر است اصلاح شود.
کبگانیان افزود: محور دوم توجه به بیانیه رهبری تحت عنوان گام دوم است که در این گام حدس می زنیم منظور ۴۰ سال آینده کشور است نقشه جامع می تواند یک چهارم آن را حداقل معمولا ۱۰ سال را ببینیم و روح و الزاماتی که در گام دوم است در روزآمد سازی نقشه علمی کشور دیده شود؛ چرا که در آن زمان که نقشه جامع علمی کشور نوشته می شد گام دوم ابلاغ نشده بود.
وی اضافه کرد: محور بعدی ورود نقشه جامع به برنامه های ۵ ساله است و با توجه اینکه برنامه هفتم توسعه در دستور کار است حتما کاری کنیم تا این ورود انجام شود.
کبگانیان گفت: محمور بعدی که مهم ترین محور است استفاده از نخبگان کشور است و همانطور که در نسخه اول نقشه جامع علمی کشور از چندهزار دانشمند استفاده شد و تعداد زیادی از دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استفاده کردیم، هم اکنون با توجه به فناوری اطلاعات و امکانات فضای مجازی تاکید شده تا حتما چندین همایش برای این کار گذاشته شود و از همین الان اعلام می کنيم تا دانشگاه و دانشمندان کشور به درخواست های ما پاسخ مثبت دهند و ورود پیدا کنند به صورت کنفرانس هایی که گذاشته خواهد شد مقالات خود را در ارتباط با روزآمد سازی نقشه جامع علمی کشور ارائه دهند.
وی ادامه داد: در چند سالگذشته شاهد بوده ایم که بسیاری از افراد علاقه مند برای ورود به این موضوع بوده اند؛ بنابراین از هم اکنون اعلام می کنیم که به سراغ تمام دانشمندان خواهیم رفت و دوستان باید نقشه را کامل بخوانند و روی آن کار کنند؛ چرا که پس از دریافت پیشنهادات برخی اوقات احساس می کنم نویسندگان حتی یک بار هم نقشه را مطالعه نکرده اند، اما بعضی ها هم مطالعاتی داشته اند. این کار باعث می شود که روند سرعت یابد.