به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع روابط عمومی براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.
روابط عمومی در سازمانها و شرکتها بهعنوان بخش جداییناپذیر از تیم مدیریت تبدیل شده که میتواند منجربه دستیابی به اهداف سازمانی شود. بهدلیل اینکه روابط عمومی به منزله یک پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبان است، میتواند سیاستها، برنامهها و عملکردهای سازمان را برای استفاده مخاطبان فراهم کرده و نیازها و خواستههای مخاطبان را نیز به سازمان منتقل کند.
هدف روابط عمومی این است که به عموم مشتریان، سرمایهگذاران و کارمندان اطلاعرسانیهای لازم را انجام دهد. همچنین روابط عمومی میتواند روی مخاطب تأثیر گذاشته و بر بهبود عملکرد سازمان نیز تأثیر گذارد. روابط عمومی نقش تعیین کنندهای در روندهای رقابت، تضادها و توسعه روحیهگرایی دارد.
ارتباطات علمی کاربردی است و یک رشته مدیریت محسوب میشود. براساس نظریه دهکده جهانی، دهکدههای امروزی بهدلیل محیط رسانهای جدید باهم مرتبط شدهاند. رشد سریع فناوریهای ارتباطی باعث ایجاد ارتباط سریعتر بین افراد شده است. بههمین دلیل توسعه هر روز بر اهمیت و فعالیتهای ارتباطی و اطلاعاتی افزوده شده تا امروزه روابط عمومیها نقشی تعیین کننده در روندهای رقابتی و توسعه همگرایی و تفاهم داشته باشند.
۲۷ اردیبهشت بهنام روز «ارتباطات و روابط عمومی» نامگذاری شده است. به همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع روابط عمومی در حوزههای موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.
معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع روابط عمومی
جدول ۱، مقالات فارسی با موضوع روابط عمومی که بیشترین بازدید را داشتهاند، نشان میدهد.
براین اساس، مقالات «نقش ارتباطات الکترونیک بر فرآیند ارتباطات سازمانی»، «نقش اعمال مدیریت موثر بازاریابی بانکها در جذب و حفظ مشتری» و «تاثیر شخصیت نام تجاری بر وفاداری مشتریان» به ترتیب پربازدیدترین مقالات فارسی مرتبط با روابط عمومی هستند.
مقاله «نقش ارتباطات الکترونیک بر فرآیند ارتباطات سازمانی» در سال ۱۳۹۱ و در مجله مطالعات رسانهای منتشر شده است. مقالهی مذکور با همکاری نازنین ملکیان و رضا علیپور نگارش شده و به موضوع تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات پرداخته است.
هدف این مقاله تعیین نقش ارتباطات الکترونیک بر ارتباطات سازمانی بوده که جامعه آماری این پژوهش سیصد نفر از کارمندان سازمان بازرسی شهرداری تهران بودند. در نهایت این مقاله به این نتیجه میرسد که ارتباطات الکترونیک بر ابعاد ارتباطات سازمانی تأثیرگذار است.
تأثیر این ارتباط بر سازمان، افزایش بهرهوری کارکنان، کاهش تنش در محیط کار، تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر، کاهش بوروکراسی اداری و سلسله مراتب سازمانی قابل رؤیت است.
علاوهبر این، استفاده از ارتباطات الکترونیک منجر به کاهش زمان تبادل اطلاعات و دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی شده و در ایجاد کانالهای جدید ارتباطی موفق عمل خواهد کرد. جلوگیری از برخی ارتباطات غیرضروری در کار منجر به کاهش تنش در محیط کار خواهد شد که یکی از فواید بکارگیری ارتباطات الکترونیک در سازمانها است.
جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع روابط عمومی به پیوست ۱ در انتهای گزارش مراجعه شود.
جدول ۱. مقالات فارسی پربازدید با موضوع روابط عمومی
بیشتر مقالات فارسی مرتبط با روابط عمومی در حوزههای موضوعی «مدیریت»، «علوم سیاسی» و «علوم اجتماعی» منتشر شدهاند.
معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع روابط عمومی
مجلات «مطالعات رسانه ای»، «مدیریت بازاریابی» و «مطالعات فرهنگ – ارتباطات» بهترتیب مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع روابط عمومی را منتشر کردهاند.
معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع روابط عمومی
افسانه مظفری (دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی واحد علوم تحقیقات) و محمدرضا حقیقی (دکترای ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال) بهترتیب نویسندگانی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی مرتبط با روابط عمومی را منتشر کردهاند.
کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع روابط عمومی
کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان میدهد.
شکل ۱، کلمات کلیدی بهکار رفته در مقالات فارسی با موضوع روابط عمومی را نشان میدهد.
براین اساس «روابط عمومی الکترونیک»، «سرمایه اجتماعی سازمانی»، «بازاریابی»، «رسانههای اجتماعی» و «جامعه اطلاعاتی» کلماتی هستند که بیشترین بسامد را در مقالات فارسی مرتبط با روابط عمومی داشتهاند.