به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امتحانات نهایی دانش آموزان و تاثیر آن بر کنکور موضوعی است که -سهشنبه ۹ تیرماه- در برنامه تهران۲۰ با حضور محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و سید جلال موسوی، معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.
زارعی در ابتدا درباره اینکه تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از بروز تقلب در امتحانات نهایی گفت: وظیفه ما پیشگیری از تقلب است و فرایند برگزاری از طراحی تا اعلام نتیجه صیانت بشود. برای اجرای این امانتی که به ما سپرده شده تمهیدات لازم انجام شده است، ولی هیچ کس نمیتواند ادعا کند در آزمون تقلبی اتفاق نمیافتد. اگر تقلبی اتفاق نمیافتاد چرا قانون رسیدگی به تخلفات تصویب شده است؟ ضمن اینکه ما در جامعه حضور پلیس را داریم مگر پلیس میتواند تضمین کند که در جامعه هیچگونه تخلفی صورت نمیگیرد. پلیس وجود دارد و قوانین پیشگیرانه هم وجود دارد. وقتی تخلفی در جامعه صورت بگیرد برابر قانون با متخلف برخورد میشود. در آزمونها هم به همین شکل است. آنچه وظیفه ماست پیشگیری از تقلب است تا در فرایند ما خللی ایجاد نشود. وقتی فرایند ما صحت داشته باشد یعنی تقلب فراگیر و سراسری اتفاق نمیافتد. اما اینکه تقلب موردی اتفاق میافتد برابر قانون با آن برخورد میشود.
وی با بیان اینکه آزمونها در نهایت صحت برگزار میشود و به هیچ عنوان سوال ما لو نمیرود، اظهار کرد: یعنی قبل از ورود شرکت کنندگان به جلسه آزمون، چه عوامل چه شرکت کنندگان دسترسی به سوال نخواهند داشت. سوالات در یک فضای امن و قرنطینه طراحی میشود. طراحان تا پایان آزمون هم در این فضا هستند. در همان فضا سوالات رمزنگاری میشود و برای روسای حوزههای اجرا ارسال میشود. فایل به صورت رمزنگاری شده به حوزه اجرا فرستاده میشود و دقایقی قبل از برگزاری آزمون رمز را به روسای حوزهها ارسال میکنیم.
عزیزی افزود: برای مدیریت همان دقایق در تمام حوزهها یک اتاق قرنطینه وجود دارد. یک فرد از همکاران در آنجا مستقر میشود. به محض دریافت رمز، همکار فایل سوال را دریافت و نسبت به تکثیر پاکت گذاری اقدام میکند و در نهایت در بین شرکت کنندگان توزیع میشود. این فرایند تنها در امتحانات نهایی اتفاق میافتد.
موسوی نیز در مقابل این سوال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چگونه بدون لحاظ سازوکاری برای جلوگیری از تقلب اعمال میشود، گفت: ما ۱۲ کشور جهان را بررسی کردیم و عموما کشورهای پیشرو در حوزه آموزش از آزمون تستی استفاده نمیکنند و مبتنی بر سوابق تحصیلی تصمیم میگیرند. حدود ۴۰ سال است که میگوییم که آموزش و پرورش نمیتواند آزمون مناسب با امنیت مناسب برگزار کند. جهان به این نتیجه رسیده است که میتواند آزمون نهایی مناسب برگزار کند و ما همچنان یک آزمون تستی که نه به درد دنیای دانش آموز میخورد نه به درد آخرت او را معیار قرار میدهیم.
معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از زیرساختهای امتحانات نهایی استاندار بودن سوالات است، خاطرنشان کرد: امسال به گفته دانش آموزان سوالات استانداردتر است نسبت به دو سال پیش. دومین زیرساخت امنیت آزمون است که امسال باز قابل مقایسه با سال گذشته نیست. اینکه تقلب نمیشود ممکن نیست. در کنکور هم که امنیت بسیار بالایی دارد، تقلب اتفاق میافتد. سال قبل بیش از ۱۰۰۰ پرونده تقلب در کنکور سراسری داشتیم.
وی در جواب این سوال که با وجود حتمی بودن بروز تقلب چرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید به تاثیر قطعی معدل در نتیجه کنکور دارد، افزود: در کنکور تقلب بیش از ۱۰۰۰ مرتبه بوده است. چون در کنکور تقلب رخ میدهد باید کنکور را کنار بگذاریم؟ ما آزمونی را نداریم که تقلب صورت نگیرد. زیرساخت سوم نظام تصحیح است که قبلا به گونهای دیگر بود و الان به عدالت نزدیکتر است. کسی که تصحیح میکند صرفا پاسخنامه میبیند و هیچ اطلاعاتی از دانش آموز در سایت نیست. نکته جالب اینجاست که اگر نمره مصحح اول و دوم متفاوت باشد، پاسخنامه به مصحح سوم سپرده میشود.
موسوی گفت: یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که یکی از بی عدالتیهای آزمون نهایی این است مدارس غیر انتفاعی به معلم نمره بهتری میدهد در صورتی که آزمون مدرسهای برگزار نمیشود و مدرسه در طراحی، نظام برگزاری و تصحیح نقشی ندارد. آزمونها کشوری است و حتی نمیدانند پاسخنامه برای کدام استان است؛ حتی نمیدانند مصحح دوم از کدام استان است. داریم تلاش میکنیم که تربیت شکل بگیرد و استعدادها شناسایی بشود. در زمانی که کنکور تاثیر ۱۰۰ درصدی داشت، ۸۰ درصد از دانش آموزانی که رتبه زیر ۳ هزار آوردند از دهک ۸ تا ۱۰ بودند.
وی بیان کرد: سابقه تحصیلی استان به استان را بررسی کردیم و شهرستانهایی مثل سیستان اگر با سابقه تحصیلی انتخاب رشته کنند، اگر سهمشان بر اساس آزمون سراسری بود ۱۶ صدم و اگر بر اساس سابقه تحصیلی بود ۸۸ صدم بود. چون اینها به کلاس معمولی دسترسی دارند. اینها پول کتاب تست ندارند و یک کتاب آموزش و پرورش را به صورت تشریحی میخوانند.
زارعی در توضیح تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از بروز تقلب در کنکور خاطرنشان کرد: ما برای تامین امنیت حوزهها، آنها را ملزم به مجهز شدن دوربین مدار بسته کردهایم همین باعث ثبت تخلفات شده است. در بدو ورود همه شرکت کنندگان بازرسی فیزیکی توسط راکتهای فلزیاب انجام میشود و همه حوزهها به این راکت هستند.
وی با بیان اینکه ممکن است که فرد غیر از وسایل الکترونیکی وسایل دیگری را با خودش به جلسه بیاورد و امکان خطا در سنجش راکتها وجود دارد، بیان کرد: به این وسایل ابزار جاسوسی میکویند. دانش آموزان وارد این وادی نمیشوند. موردی داشتیم چند روز پیش خودش موسسه داشته و به نام ایحاد سابقه تحصیلی صرفا برای انتشار عکس از آزمون در جلسه شرکت کرده است. در بدو ورود این جلوگیری اتفاق میافتد و احیانا اگر فردی بتواند با خودش وسیلهای داخل حوزه ببرد حوزههای مجهز به سیگنال یاب با این دستگاه حفاظت حوزه موظف به تردد در سالن را دارند. اگر هم حوزههایی که دستگاه دارند باید حوزههای همجوار یکدیگر را پوشش بدهند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر فرد متقلب، کارش را انجام داد و شناسایی هم نشد، بررسی فنی کرده و مدلها را دریافت و افراد مشکوک را بررسی مجدد میکنیم. افراد مشکوک کسانی هستند که نمراتشان با سابقه تحصیلشان تفاوت بسیار دارد. در اینجا تیمی نتیجه را بررسی میکنند. تعدادش تا به الان محدود است و اینکه میگویند تقلب گسترده است درست نیست و انگشت شمار است. کسانی که شناسایی شدند بر اساس بررسیهای فنی شناسایی شدند.
در ادامه محمدحسین جدیدی نژاد، کارشناس حوزه تعلیم و تربیت روی خط تهران۲۰ آمد و: آزمون قرنطینه است، اما وقتی سوالات بیرون میآید یعنی کسی در آنجا موبایل و اینترنت دارد. همه حوزهها سیگنالیاب ندارند. در امتحان نهایی منابع کم است و بسیاری از دانش آموزان میگفتند در هنگام امتحان نهایی ادبیات فارسی وقتی که سوال به شعر حفظی رسید خیلیها به دستشویی میرفتند.
عزیزی در جواب گفت: تقلب شامل بردن جزوه و یادداشت هم میشود و همراه داشتن هر وسیلهای سر جلسه آموزان طبق قانون به معنای محرومیت از آزمون و در صورت استفاده محرومیت از تمام آزمونهای آن سال تا ۱۰ سال است. حتما مراقبین ما همه این موارد را بررسی میکنند. به فرض اینکه تعداد محدودی موبایل با خود به داخل جلسه ببرند، آزمون ما تشریحی است و فرد باید در زمان کوتاهی پاسخها را بدهد. فرد نمیتواند در طول زمان آزمون مرتب این تماس را حفظ کند. فرض کنیم تعدادی این دسترسی را داشته باشند، اما بررسی فنی ما مانع میشود که این افراد از راه نامشروع نمره خوب کسب کنند. قول میدهم که این دغدغه را نداشتنه باشند. مبنای ما پیشگیری از این رفتارهاست و حتما طبق قانون با آن را برخورد میکنیم.
وی با بیان اینکه در امتحانات خرداد ماه پرسشنامه راس ساعت ۸:۳۰ در سایت منتشر میشود، گفت: به این جهت که فضای اغواگرانه کانالها و کلاهبرداریها از بین برود. اینها سوالات فیک را در کانال میگذارند. خواهش میکنم کسانی که این سوالات را دیدهاند مقتیسه کنند که چند درصد از سوالاتشان در آزمونهای نهایی وجود دارد. چون تمام نمپنهعای سوالات در قرنطینه وجود دارد. هیچ کدام از نمونه سوالات در امتحان ما نیست.
در ادامه عزیزی درباره ترمیم معدل گفت: ما چیزی تحت عنوان ترمیم معدل نداریم، ترمیم نمره داریم. هرکس یکیار میتواند برای این کار اقدام کند. چالش اصلی نظام آموزشی این بود که دانش آموز در نظام آموزش عمومی عمرش را سپری میکرد و سنجش او جای دیگری انجام میشد؛ لذا تمرکزی روی کتاب درسی نبود. الان توجه دانش آموزان به نمره نهایی و کتاب برگشته است. این موفقیت بزرگ برای نظام آموزشی است. نکته دیکر این که به این دلیل یکبار برای ترمیم نمره فرصت داده شده است که کسانی که مکنت مالی بالایی دارند میتوانند برای دریافت نمره بهتر اقدام کنند. ضمن اینکه این ۴۹ درصد بین دروس توزیع شده است. در آزمون سراسری فرد در یک آزمون سه تا چهار ساعته یک سال را از دست میدهد.
اما در این آزمون اینگونه نیست.
موسوی در جواب این سوال که آیل در متد تصحیح برگههای نهایی در صورت مغایرت نمره مصحح اول و دوم بین اعداد میانگین گرفته میشود، گفت: مصحح اول تصحیح میکند، مصحح دوم هم تصحیح میکند، اگر اختلاف بیشتر از یک نمره باشد برگه برای مصحح سوم میرود؛ بنابراین میانگین گرفتن نیست.