به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست هم اندیشی «روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی» با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی این نهاد و روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی امروز، ۱۱ خردادماه برگزار شد.
* توجه به آموزشهای مهارتی در جهاد دانشگاهی
دکتر مسلمی نائینی در این نشست اظهار کرد: برگزاری این گونه نشستهای هم اندیشی برای ارتقای موسسات و مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی بسیار خوب بوده و یک تصمیم گیری برای آینده است.
وی با اشاره به توجه به موضوعات فرهنگی در مراکز آموشی این نهاد اظهار کرد: جامعه از جهاد دانشگاهی انتظار دارد و باید در این زمینه کارهایی در این مراکز انجام شود.
رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در این مراکز باید به آموزشهای مهارتی، تخصصی و رشتههایی که دارای استقبال است توجه کرد که این موضوع نیز نیاز به همفکری بیشتری دارد.
* ورود مراکز آموزشی به حوزههای مهارتی
در ادامه دکتر غفوریان به ارایه گزارشی از دانشگاه و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: آموزش عالی جهاد دانشگاهی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند در تولید علم و فناوری با رویکرد آموزش پژوهش محور و فناور محور از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغار کرد و در حال حاضر نیز دارای ۲ دانشگاه، ۶ موسسه آمورش عالی و ۱ دانشکده در سطح کشور است.
وی افزود: آموزش عالی (غیرانتفاعی-غیردولتی) جهاد دانشگاهی در حال حاضر دارای ۳۳۶ کد رشته، ۱۵۴ هیات علمی تمام وقت، ۱۶۵ هیات علمی نیمه وقت، ۸۰ هزار و ۷۶ دانش آموخته و ۲۲ هزار و ۲۵۶ دانشجوی در حال تحصیل است.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که آموزش عالی علمی – کاربردی این نهاد دارای ۳۷ مرکز فعال در کشور است، بیان کرد: ۷۳۷ کد رشته، ۱۷۱ هزار و ۳۷۹ دانش آموخته، ۲ هزار و ۹۵۸ مدرس و ۲۱ هزار و ۳۷ دانشجو است.
وی در ادامه به ارایه گزارشی از عملکرد فعالیت آموزشی مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی پرداخت و بر ورود این مراکز به حوزههای مهارتی تاکید کرد.
در ادامه این نشست روسای دانشگاه و موسسات آموزشی عالی جهادددانشگاهی به بحث و بررسی موضوعاتی همچون نیاز کشور به نیروی مهارتی و توسعه آموزشهای مهارت محور، توجه به مراکز آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی، پرهیز از تفکر جزیره ای، سیاست گذاری واحد و دوری از پراکنده کاری، توجه به دانشگاه کنشگر، آسیب شناسی در حوزه آموزش، توجه به موضوعات اولویت دار جامعه، معرفی یک الگو در آموزش عالی توسط جهاد دانشگاهی با برنامه ریزی، ایجاد هم افزایی در استانها، توجه به تبلیغ رشتههای آموزشی مرکز در استان، تعریف مزیت رقابتی برای مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی، توجه به پروژههای جدید، جذب دانشجوی خارجی، تغییر در رویکرد با توجه به فضای آموزشی کشور، ایجاد مشوق برای اساتید، تولید محتوا، توانمندسازی اعضای هیات علمی، اولویت دادن به بحث اشتغال فارغ التحصیلان، استفاده از ظرفیتهای علمی وابسته داخل جهاد دانشگاهی، توجه به الگوهای جدید، تدوین نقشه راه، توجه به ارتباط معنادار با واحد، توانمند کردن مدیران با دانش و توجه به فرصتهای جدید پرداختند.