به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دکتر سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتگویی بیان داشت: عطر و رایحه تأثیر به سزایی در ثبت خاطرات و روایت های گذشته فرد دارد. علاوه بر یافته های علمی، حافظه خود ما نیز این گزاره را تأیید میکند؛ در واقع این گزاره نشان از یک واقعیت علمی دارد که کمتر مورد توجه ما انسان قرار دارد و آن این است که قدرت حس بویایی ما چندین برابر حواس بینایی و شنوایی است؛ لذا اثر عطر و رایحهای استشمام میکنیم، در ثبت خاطرات و وقایع روزمره در ذهن ما شگفت انگیز است.
وی افزود: از همین رو مانایی عطر و رایحه در شکل گیری هویت هر فرد نیز نقش به سزایی دارد چرا که بخش بزرگی از هویت شخصی افراد نشات گرفته از تجربیات و روایتهای گذشته زندگیاش است؛ لذا عطر و رایحه نیز مانند سایر نمادهای دیداری و شنیداری میتوانند نقش فرهنگی داشته باشند و در افق کلان یک جامعه بخشی از هویت ملی آحاد مردم را تشکیل دهد.
امامی ادامه داد: با چنین دیدگاهی میتوان عطر و رایحه ایرانی را به عنوان بخشی از هویت ملی و آن چیزی که باعث تعلق خاطر فرد به میهن و فرهنگ زیستش تصور نمود و در راستای تقویت آن برنامه ریزی نمود. رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی این هدف را دنبال میکند و تقویت همبستگی اجتماعی را از دریچه خاطرات و هویت فردی آحاد جامعه دنبال میکند و در تلاش است تا صورتبندی جدیدی از جایگاه عطر و رایحه در هویت ملی افراد را معرفی نماید.
وی خاطرنشان کرد: گستره جغرافیایی و شرایط آب و هوایی کشورمان به گونهای است که تنوع بالایی از گیاهان معطر در آن رشد میکنند. با این حال تا قبل از این عمده مصارف این گیاهان در جهات دارویی، سلامت و پزشکی بوده است و متاسفانه صنعت عطرسازی توجه کمی به ظرفیتهای بومی و داخلی به منظور برندسازی از عطر و رایحه ایرانی داشته است. گیاهانی مانند گل محمدی و زعفران و حتی چای ایرانی ظرفیت معرفی به صنعت عطرسازی داشته اند، اما همیشه به سراغ رایحههای دیگر تولیدشده در سایر کشورها و فرهنگها رفته ایم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مقصود ما در این رویداد این است که بگوییم ایران هم میتواند رایحه به خصوص خودش را داشته باشد و به نظر میرسد در این مسیر، گردهم آمدن فعالان و تولیدکنندگان صنعت عطر، چهرههای شاخص حوزه گیاهشناسی، مسئولان و عموم مردم به عنوان اصلیترین مصرف کننده این صنعت و کسی که باید ذائقه مصرف فرهنگی در این حوزه داشته باشد، راهگشای گسترش این گفتمان خواهد بود. گل محمدی که مظهری از رایحه نبوی در حافظه تاریخی و فرهنگ عمومی ایرانیان است مثال روشنی از ماهیت فرهنگی عطر و رایحه است و این امر را بر ما ضروری مینماید که در این زمینه به صورت فعالانه تولید محصول و ادبیات کنیم.
لازم به ذکر است «اولین رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی» با مشارکت فعالان بخش خصوصی، مسئولان و نهادهای موثر و مشارکتآفرینی عموم مردم برگزار خواهد شد و قرارگاه نوآوری فرهنگی و نشاط اجتماعی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور راهبری این رویداد را برعهده خواهد داشت. اطلاعات تکمیلی از زمان برگزاری این رویداد نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.