به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری واقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه یکی از چالشهای پیشروی شرکتهای دانش بنیان وفعالان عرصه تولید کشور، شناخت بازار و بازارسازی برای فروش محصولات قابل عرضه ازسوی این شرکتها است گفت: جهاد دانشگاهی برای ایجاد بازارهای داخلی و حتی خارجی برای شرکتهای دانش بنیان تلاش کرده است با واگذاری اراضی مطابق با قانون جهش دانشبنیان درپارکهای فناوری خود وتسهیل شرایط استقرارشرکتهای دانش بنیان در این مجموعهها هزینههای تولید محصولات دانش بنیان را کاهش دهد. با این اقدام محصولات تولیدی این مجموعهها ازنظرقیمتی در بازار رقابتی و دارای مزیت شده است و بازار به سمت خرید این محصولات تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد.
مسعود ابراهیمی با بیان این مطلب افزود: علاوه براین خدمت، جهاد دانشگاهی با کمک معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری قرارداد تولید را در شرکتهای دانش بنیان درحال انجام دارد. مهمترین مزیت این قراردادها این است که شرکتهای دانش بنیان تولید را بدون کارخانه پیگیری میکنند به این معنا که شرکتهای دانشبنیانی که محصولاتی را در اندازه آزمایشگاهی تولید کردهاند بدون اینکه نیاز به خط خط تولید داشته باشند بتوانند ازظرفیت خالی تولید درکارخانجات و شرکتهای موجود برای تولید محصولات خود استفاده کنند.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی نگاه صرف به تولید برای مصرف محصول در داخل کشور را نگاهی غیرقابل قبول دانست و با تاکید بر اینکه تولید محصولات دانشبنیان ومخاطبان مصرف آن نباید تنها درمحدوده جغرافیای داخل کشورتعریف شوند، ازنگاه به تولید صادرات محوردرمحصولات دانش بنیان خبرداد و گفت: درحوزه بینالملل، کارگزاران و بازارهای خوبی شناسایی شده اند که شرکتهای دانش بنیان میتوانند محصولات خود را در این بازارها عرضه و برای کشور ارزآوری کنند.
ابراهیمی از انجام مجموعه اقداماتی برای بازارسازی وصادرات محصولات دانشبنیان در آیندهای نزدیک خبر داد و افزود: در حوزه صادرات محصولات دانشبنیان بزودی اقدامات ارزنده وموثری انجام و اخبار آن به اطلاع شرکتهای دانش بنیان خواهد رسید.
ایجاد شبکه دانش بنیان اقتصاد کشاورزی در روستاها
معاون رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه نیازمند بسیاری ازتولید کنندگان در روستا توانمندی بالایی برای تولید حصول دارند، اما قادر به عرضه ان به بازار نیستند و به این لیل نمیتوانند ازتولید خود منافع اقتصادی کسب کنند از اقدام جهاد دانشگاهی برای برطرف کردن خلا زنجیره تولید تا عرضه به بازار خبر داد و گفت: با مشارکت بخش خصوصی، بزرگترین پورتال اقتصاد کشاورزی کشور در این مجموعه راهاندازی و فعالیت خود را آغاز کرده است. در این زنجیره هرگونه نیازمندی برای تامین محصول اعلام و کشاورزان با اطلاع از نیازهای بازار قادر خواهند بود با تولید خود به این نیازها پاسخ داده و برای خود بازارسازی کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه استفاده ازفناوری دربرطرف کردن نیازهای بازار ونیز تامین این نیاز ازسوی تولید کنندگان در روستا گام نخست برای رونق وجهش تولید با مشارکت مردم است، ادامه داد: آنچه درنمایشگاه آبادیران شاهد آن بودیم بخشی از مجموعه فناوریهای حوزه روستایی بود که اکنون قابل عرضه در پرتال شبکه اقتصاد کشاورزی است. در این پورتال اکنون قادریم علاوه بر ارایه خدمات مشاوره، به گونهای عمل کنیم که سطح عملکرد کشاورزان با استفاده ازفناوریهای نوین و ارایه آموزش به آنان برای استفاده از این فناوریها به گونهای ارتقا یابد که زمینه برای صادرات محور شدن فعالیت کشاورزی در برخی تولیدات فراهم شود.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه پورتال شبکه اقتصاد کشاورزی برای تحقق اهداف خود نیازمند همکاری دستگاههای متولی درحوزه روستا است، افزود: انتظار میرود وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را برای ارایه اطلاعات مورد نیاز به این سامانه را صادر کند تا این پلتفرم دانش بنیان بتواند به اقتصاد کشاورزی کشور با ایجاد بازار و پیوند میان نیازبازاروتامین کننده نیاز اقدام کند. موضوعی که میتواند به افزایش تولید و افزایش درآمد برای کشاورزان و نیز کاهش هزینه تمام شده برای خریدار نهایی منجر شود.
تاسیس کاوشکده برندینگ رسانه و تجاریسازی
معاون رئیس جهاد دانشگاهی ورئیس سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برای کمک به کاهش فاصله میان تولید تا بازار ور فع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کاوشکده رسانه، برندینگ وبازارسازی در