گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز؛ در پی ازدحام شدید جمعیت در ایستگاه مرکزی راهآهن دهلی نو در شب شنبه، دستکم ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند. این حادثه هنگامی رخ داد که شمار زیادی از زائران در انتظار قطارهای ویژه جشن مذهبی مها کومب بودند.
طبق گزارش شبکه خبری NDTV، این رویداد ناگوار حوالی ساعت ۲۰:۰۰ به وقت محلی (۱۴:۳۰ به وقت گرینویچ) در دو سکوی اصلی ایستگاه اتفاق افتاد. ازدحام زمانی شدت گرفت که مسافران برای سوار شدن به قطارهای شهر پرایاگراج، محل برگزاری این جشنواره، هجوم آوردند.
بر اساس گزارش رسانههای محلی، از میان قربانیان، ۱۰ نفر زن و ۳ نفر کودک بودند.
یکی از شاهدان عینی به خبرگزاری ANI گفت:«ازدحام شدیدی در ایستگاه ایجاد شد و مسافران سراسیمه از یک سکو به سکوی دیگر میرفتند. در این هرجومرج، برخی افراد تعادل خود را از دست داده و زیر دست و پا ماندند.»
آتیشی، وزیر ارشد دهلی که تنها با یک نام شناخته میشود، در گفتوگو با خبرنگاران شمار کشتهشدگان را ۱۵ نفر اعلام کرد، در حالی که شبکه NDTV این عدد را ۱۸ نفر گزارش داده است. او در پلتفرم اجتماعی X (توئیتر سابق) اعلام کرد که بسیاری از قربانیان، زائرانی بودند که برای شرکت در این جشنواره مذهبی سفر میکردند.
نارندرا مودی، نخستوزیر هند، نیز در واکنش به این سانحه در X نوشت:«از حادثه غمانگیز ازدحام جمعیت در ایستگاه راهآهن دهلی نو بسیار متأثر شدم. همدردی من با خانوادههایی است که عزیزانشان را از دست دادهاند.»
مسئولان دولتی دستور تحقیقات فوری درباره علت این حادثه را صادر کردهاند و اعلام شده که در حال حاضر شرایط در ایستگاه تحت کنترل است.
این نخستین حادثه مرتبط با جشنواره مها کومب در هفتههای اخیر نیست. ماه گذشته نیز، دهها نفر در ازدحام جمعیت این جشنواره جان باختند. این حادثه در ساعات اولیه صبح رخ داد، زمانی که میلیونها هندو برای مراسم آیینی در آبهای مقدس رودخانه گرد آمده بودند.
طبق برآورد مقامهای رسمی، این جشنواره مذهبی در مجموع ۴۰۰ میلیون نفر زائر را به خود جذب خواهد کرد. برای مقایسه، تعداد شرکتکنندگان در مراسم حج در عربستان سعودی در سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون نفر بوده است.
هند در دو سال اخیر شاهد چندین سانحه ریلی مرگبار بوده است. یکی از مرگبارترین حوادث ریلی این کشور، تصادف قطار در سال ۲۰۲۳ بود که منجر به کشته شدن دستکم ۲۸۸ نفر شد.
شبکه راهآهن هند، که چهارمین سامانه ریلی بزرگ جهان محسوب میشود، هماکنون در چارچوب یک برنامه نوسازی ۳۰ میلیارد دلاری قرار دارد. این طرح بخشی از استراتژی دولت نارندرا مودی برای بهبود زیرساختهای حملونقل و افزایش ایمنی شبکه ریلی است.