کد خبر:۱۲۴۱۶۰۴
ماهروزاده در گفت‌وگو با دانشجو مطرح کرد

ضرورت مهارت‌آموزی در نظام آموزشی/ آموزش و جلب مشارکت خانواده‌ها بسیار مهم است

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مهارت‌آموزی نه‌تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کند، بلکه دانش‌آموزان را برای زندگی در جامعه‌ای پویا و پرچالش آماده می‌سازد.

طیبه ماهروزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و شورای عالی آموزش و پرورش، در گفت‌وگوی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به طرح‌واره سازمان پژوهش در زمینه آموزش مهارت‌ها به‌علاوه کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: سازمان پژوهش طرحی ارائه کرده است که هدف آن آموزش مهارت‌ها به دانش‌آموزان علاوه بر کتاب‌های درسی است. این طرح سه هدف اصلی را دنبال می‌کند: نخست، ارائه محتوای آموزشی فراتر از کتاب‌های درسی و متناسب با نیاز‌های دانش‌آموزان؛ دوم، پاسخ‌گویی به نیاز‌های واقعی آنان؛ و سوم، آموزش مهارت‌هایی (به‌ویژه در دوره دبیرستان) کسب کنند که برای اشتغال آینده دانش‌آموزان مفید باشد.

ماهروزاده با اشاره به تلاش‌های آموزش‌وپرورش برای دیجیتالی کردن محتوای آموزشی گفت: آموزش‌وپرورش در حال برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی محتوای آموزشی و دیجیتالی کردن آن مطابق با روش‌های جهانی است. این فعالیت‌ها در حال انجام است و برخی مؤسسات خیریه نیز از آموزش آنلاین در مناطق مختلف استفاده می‌کنند که اقدامی بسیار مفید است.

وی افزود: آموزش مجازی برای دانش‌آموزانی که انگیزه کافی برای یادگیری دارند، مفید است، اما برای مقطع دبستان و حتی متوسطه اول، آموزش آنلاین به‌تنهایی کافی نیست. تجربه نشان داده است که آموزش حضوری معمولاً بازدهی بیشتری دارد، هرچند آموزش آنلاین در برخی مواقع می‌تواند کاستی‌های آموزش حضوری را جبران کند.

ماهروزاده همچنین به اهمیت آموزش مهارت‌ها در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: مهارت‌آموزی یکی از ارکان اصلی آموزش است که دانش‌آموزان را برای زندگی در جامعه‌ای پویا و پرچالش آماده می‌کند. برای تحقق این هدف، نیازمند نگاهی جامع و چندجانبه هستیم.

وی به ضرورت مشارکت معلمان، مدیران مدارس و خانواده‌ها در فرآیند مهارت‌آموزی تأکید کرد و افزود: برنامه‌های مهارت‌آموزی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که علاوه بر دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و خانواده‌ها نیز درگیر این فرآیند شوند. معلمان باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا بتوانند مهارت‌ها را به‌طور مؤثر به دانش‌آموزان منتقل کنند.

ماهروزاده همچنین پیشنهاد کرد که برنامه‌های مهارت‌آموزی ابتدا در چند مدرسه به‌صورت آزمایشی اجرا شود. وی گفت: برای اطمینان از موفقیت این برنامه‌ها، ابتدا در یک منطقه، چند مدرسه به‌عنوان نمونه انتخاب شوند. در این مدارس، معلمان و مدیران آموزش‌های لازم را دریافت کنند، امکانات مورد نیاز فراهم شود و خانواده‌ها نیز در جریان این برنامه قرار گیرند.

وی افزود: اجرای آزمایشی طرح‌ها این امکان را به ما می‌دهد که چالش‌ها و نقاط ضعف برنامه را شناسایی کنیم و قبل از گسترش آن، اصلاحات لازم را انجام دهیم.

ماهروزاده همچنین به چالش‌های پیش روی مهارت‌آموزی در مدارس اشاره کرد و گفت: نبود امکانات و تجهیزات لازم در برخی مدارس، به‌ویژه در مناطق محروم، یکی از چالش‌های اصلی است. همچنین برخی خانواده‌ها ممکن است از اهمیت مهارت‌آموزی آگاه نباشند و همکاری کافی نداشته باشند. بنابراین، آموزش خانواده‌ها و جلب مشارکت آنها بسیار مهم است.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تدوین برنامه‌های جامع و اجرای آزمایشی آنها در مناطق نمونه، گام‌های مؤثری برای توسعه مهارت‌آموزی در مدارس برداشته شود. مهارت‌آموزی نه‌تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کند، بلکه دانش‌آموزان را برای زندگی در جامعه‌ای پویا و پرچالش آماده می‌سازد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار