آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۴۷۷۴۹

قضاوت در دین/منابع قضایی رسیدگی‌ در ادیان ابراهیمی

تنوع در منابع قضایی ادیان مختلف، بیانگر پیچیدگی و تاثیر عمیق ادیان در نظام‌های حقوقی بشری است. درک این تفاوت‌ها و اشتراکات می‌تواند به تقویت گفت‌و‌گو و تفاهم بین پیروان ادیان کمک کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سجاد محمدی کشکولی؛ ادیان یهودیت مسیحیت و اسلام به عنوان سه دین ابراهیمی هر کدام نظام‌های قضایی و حقوقی خاص خود را دارند که در شکل‌گیری آنها به منابع مقدس، سنت‌ها و تفاسیر دینی اشاره می‌شود. در این نوشتار به بررسی اجمالی این منابع قضایی در سه دین یهودیت مسیحیت و اسلام پرداخته می‌شود و اشتراکات و تفاوت‌های آنها مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

یهودیت تکیه بر تورات و تلمود

نظام قضایی یهود بر پایه منابع دینی و فقهی خاصی استوار است که مهمترین آنها تورات، پنج کتاب اول (عهد عتیق و تلمود) مجموعه تفاسیر و قوانین شفاهی می‌باشد. تورات به عنوان اولین منبع حقوقی در یهودیت اصول حقوق جزا و ادله اثبات در آن ذکر شده است. تلمود مجموعه‌های از میشنا و گمارا است که تفسیر‌ها و قوانین شفاهی یهود را شامل می‌شود.

هلاحا به عنوان مجموعه‌هایی از قوانین شریعت یهود تعیین کننده احکام قضایی و رویه‌های قانونی است. رویه قضایی دادگاه‌های یهودی به ویژه سنهدرین کبیر و کوچک در حل و فصل مسائل قضایی به ویژه در زمینه‌های جنایی و مدنی نقش داشتند. عقل و رویه نظریات عالمان هلاخا و رویه قضایی در حقوق یهود به عنوان منابع معتبر قانونی شناخته میشوند.

معنویت، اساس مسیحیت

نظام قضایی مسیحیت به طور عمده بر پایه اصول اخلاقی و معنوی استوار است که در متون مقدس مسیحی آمده است. کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید به ویژه در مسائل اخلاقی و معنوی برای مسیحیان اهمیت دارند، اما نظام قضایی مسیحی به طور مستقیم از آنها نشأت نمی‌گیرد.

 سنت‌های کلیسایی و آموزه‌های دینی در شکل گیری نظام قضایی مسیحیت تاثیرگذار بوده است. رویه قضایی در کلیسای کاتولیک، قوانین کلیسایی و قانون شریعت نقشی اساسی در نظام قضایی ایفا می‌کند در حالی که در کلیسا‌های پروتستان تفسیر کتاب مقدسی و اصول اخلاقی اهمیت دارد. عقل و قانون قوانین وضعی و عقل در بسیاری از کشور‌های مسیحی به ویژه در مسائل مدنی و حقوقی نقش دارند.

قرآن، سنت و اجتهاد، بنای قضاوت در اسلام

نظام قضایی اسلام بر اساس منابع معتبر اسلامی یعنی قرآن و سنت و اجتهاد شکل می‌گیرد. قرآن به عنوان منبع اصلی حقوق و شریعت اسلامی قوانین بسیاری در آن آمده است که در راستای عدالت و انصاف در قضاوت است. سنت پیامبر اسلام (ص) به ویژه احادیث و سیرۀ او منبع دوم حقوقی در اسلام است. عقل و قیاس به عنوان ابزار‌های استنباط احکام از قرآن و سنت استفاده می‌شود.

فقه اسلامی  از طریق اجتهاد به فتاوای فقها و استنباط احکام از منابع اسلامی توجه می‌کند. رویه قضایی دادگاه‌های اسلامی به مسائل مختلف از جمله اختلافات خانوادگی، معاملات و جرایم رسیدگی می‌کنند. همچنین شهادت دو شاهد عادل یا اقرار متهم در برخی موارد از الزامات قضایی است.

 اشتراکات تمامی این ادیان بر اهمیت عدالت و انصاف در رسیدگی‌های قضایی تأکید دارند. همچنین شهادت و اقرار به عنوان ابزار‌های اثبات دعوا در همه این ادیان مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

منابع اصلی قوانین قضایی و نحوه رسیدگی به مسائل در هر دین، متفاوت است. به عنوان مثال در یهودیت تلمود و هلاخا نقش اصلی را دارند در حالی که در اسلام قرآن و سنت به عنوان منابع اصلی شناخته می‌شوند. همچنین در مسیحیت منابع قضایی بیشتر مبتنی بر اصول اخلاقی و کلیسایی است. بررسی منابع قضایی در ادیان یهودیت مسیحیت و اسلام نشان دهنده تنوع و پیچیدگی این نظام‌ها و تأثیرات عمیق آنها بر جوامع بشری است. هر دین با استفاده از منابع خاص خود به ارتقاء عدالت و انصاف در میان پیروانش پرداخته است. درک این تفاوت‌ها و اشتراکات می‌تواند به تقویت گفت‌و‌گو و تفاهم بین پیروان این ادیان کمک کند.

 

*انتشار یادداشت‌ها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار