یک استاد دانشگاه واحد علوم تحقیقات تهران جهان بینی توحیدی، تقید به اخلاق اسلامی و وجود ارتباطات اسلامی در همه عرصه ها را از ارکان شهر اسلامی دانست و گفت: وضعیت موجود شهرهای ایران با مقوله شهر اسلامی به طور کامل در تضاد است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، محمد نقی زاده روز گذشته در سومین جلسه از سلسله نشست های «شهر اسلامی» که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: اکثر متون مربوط به موضوع شهر اسلامی متشکل از آراء و نظرات غربیان راجع به این مسأله است که در بیش تر موارد نیز تنها به مصادیق تاریخی و سبک معماری شهر اسلامی از قبیل مسجد، بازار، کوچه ها، محلات و غیره می پردازد.
وی با بیان اینکه هر آن چه در عالم پدید می آید در پرتو ارتباطات انسانی و به بیانی در شهر رخ می دهد، ادامه داد: زمینه ایجاد تمدن اسلامی به عنوان نماد واقعی حضور اسلام در تمامی روابط انسانی در جامعه در شهر وجود دارد.
این استاد دانشگاه واحد علوم تحقیقات تهران بیان داشت: آرمان شهر از دیدگاه اسلام همان حیات طیبه انسانی است و گفت: این عبارت تنها یک بار و در آیه 97 سوره نحل به کار رفته است که با توجه به تفاسیر موجود این حیات طیبه در دنیا به وقوع می پیوندد.
این پژوهشگر عرصه هنر و معماری تصریح کرد: در آیات قرآن کریم و در روایات معصومین به گونه های مختلف به موضوع شهر اسلامی اشاره شده است.
این استاد دانشگاه واحد علوم تحقیقات تهران با بیان این که کلمه «ام القراء» تنها دو بار در قرآن کریم به کار رفته است اضافه کرد: اهمیت الگوی شهر اسلامی تا بدان جایی است که در قرآن از ام القراء به شهر مکه تعبیر شده است.
وی عامل اهمیت شهر مکه از دیدگاه قرآن را دحو الارض و گسترش زمین از این منطقه و ادعیه حضرت ابراهیم (ع) در مورد این شهر برشمرد.
این پژوهشگر عرصه هنر و معماری با اشاره به آیه 126 سوره بقره و 35 سوره ابراهیم اذعان داشت: حضرت ابراهیم (ع) در نیایش های خود درباره امن قرار دادن مکه توسط خداوند، قرار دادن روزی فراوان برای اهل آن و عدم بت پرستی و رواج یکتا پرستی در این شهر دعا فرموده اند.
نقی زاده گفت: قلمرو وجودی انسان در سه حیطه جسمی- فیزیولوژی، نفسانی- روانی و روحانی- معنوی قابل تقسیم است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به ادعیه حضرت ابراهیم (ع) پیرامون شهر مکه؛ وفور رزق و روزی در حیطه ساحت مادی، امنیت در حوزه روانی و یکتا پرستی در قلمرو معنوی انسان قابل تقسیم بندی است.
این پژوهشگر عرصه هنر و معماری عنوان داشت: با توجه به مسائل یاد شده آرمان شهر اسلامی دارای سه ویژگی وفور رزق و روزی، تأمین امنیت و یکتا پرستی مردمان آن می باشد که در بطن خود دیگر نیازهای انسان را نیز پاسخگو است.
این استاد دانشگاه واحد علوم تحقیقات تهران یادآور شد: شهر اسلامی بر پایه سه رکن؛ انسانی با جهان بینی توحیدی، مقید به اخلاق اسلامی و در کالبد جامعه نیز وجود ارتباطات اسلامی در همه عرصه ها استوار است و در تمامی دوران و در هر شرایطی قابل اجرایی شدن است.
نقی زاده روش بهره گیری از متون دینی پیرامون شهر اسلامی را منوط به بررسی دقیق و استخراج همه عناصر مربوط به ایجاد شهری اسلامی از قبیل جهان بینی توحیدی، اصول روابط اجتماعی، بایدها و نبایدها در عرصه خانوادگی و اجتماع و عناصر شهری و معماری برشمرد.
این پژوهشگر عرصه هنر و معماری تصریح کرد: وضعیت موجود شهرهای ایران به دلیل گسترش زیاد تبلیغات کالاهای مصرفی خصوصأ به سبک زندگی غربی و استفاده از آن، بی توجهی به ساخت ساختمان های مرتفع در کنار مساجد و به نوعی تحقیر مسجد، استفاده از سبک معماری غربی و عدم توجه به دستورات اسلام در روابط خانوادگی و اجتماعی با دیدگاه های اسلام پیرامون شهر اسلامی کاملاً در تضاد است.