کد خبر:۱۸۴۴۷۵
گزارش//
تربيت مدرس؛ دانشگاهي كه تربيت استاد را از ياد برده است
تربيت مدرس، دانشگاهي كه 31 سال گذشته در حوزه تحصيلات تكميلي با هدف تربيت استاد و اعضاي هيئت علمي در كشور راهاندازي شد، طي سالهاي گذشته اين هدف خود را از ياد برده است.
گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»؛ دانشگاه تربیت مدرس به منظور تحقق اهداف تبیین شده در اساسنامه دانشگاه خود از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان شجره طیبه و مولود انقلاب اسلامی و دانشگاهی پیشرو در آموزش و پژوهش با هدف تولید علم نافع، گسترش مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و انقلابی و به ویژه تربیت اعضای هیئت علمی و محققان مومن و متعهد به انقلاب اسلامی در رشته های علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و به منظور گسترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آموزش عالی کشور و توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی با تأکید بر مبانی اسلامی و نیازهای ملی و فناوری های نوین و کاربردی با تعامل مراکز علمی، منطقه ای و بین المللی در سال 1360تأسیس شد كه اساتيد فعال در اين در اين دانشگاه معتقدند كه فعاليت دانشگاه طي سال هاي اخير به درستي پيش رفته است، اما دانشجويان معتقدند كه دانشگاه تربيت مدرس از هدف خود كه تربيت استاد و اعضاي هيئت علمي براي ديگر دانشگاه ها است فاصله گرفته است.
هدف اصلي دانشگاه تربيت مدرس كه از نام آن نيز بر مي آيد تربيت استاد و اعضاي هيئت علمي براي ديگر دانشگاه ها است، اما دانشجويان فارغ التحصيل اين دانشگاه معتقدند كه طي سال هاي اخير اين وظيفه مهم دانشگاه كم رنگ شده و فعاليت اين دانشگاه مانند ديگر دانشگاه هاي كشور است.
دانشگاه تربيت مدرس به بخشي از اهداف خود رسيده است
حسين نادري منش، معاون آموزشي وزير علوم در اين خصوص مي گويد: دانشگاه تربيت مدرس در سال 60 كه بيشتر دانشگاه هاي كشور رشته هاي تحصيلات تكميلي را نداشتند به منظور تامين نيروهاي مورد نياز كشور راه اندازي شد كه اين دانشگاه براساس تجربيات خود به موفقت هاي تربيت استاد و علم و فناوري رسيده است.
وي مي افزايد: طي سال هاي اخير به دليل اينكه مسئولين ستادي وزارت عوم نگاه ويژه و حمايت هاي لازم را به دانشگاه تربيت مدرس نداشته اند و مي توان گفت كه نگاهشان به اين دانشگاه تغيير كرده است.
معاون آموزشي وزير علوم بيان داشت: دانشگاه تربيت مدرس با دارا بودن حدود 8000 دانشجوي تحصيلات تكميلي توانسته است، بخشي از خواستگاه خود را عملي كند، اما اينكه بتوان گفت به تمام اهدافش رسيده است قطعا جواب منفي است.
نادري منش با بيان اينكه دانشگاه تربيت مدرس در زمينه علمي رشد بسيار موفق و بالايي داشته است، مي گويد: درحال حاضر بسياري از اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي كشور فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت مدرس هستند كه اين امر نشان دهنده بخشي از موفقيت دانشگاه در تربيت نيروهاي متعهد و علمي براي كشور بوده است.
دانشگاه تربيت مدرس نقش خود را به خوبي ايفا نكرده است
يكي از فارغ التحصيلات كارشناسي ارشد رشته جامعه شناسي دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: در شرايط فعلي فعاليت دانشگاه مانند ديگر دانشگاه ها است و دانشگاه تربيت مدرس نقش خود را كه تربيت استاد و مدرس است به خوبي ايفا نمي كند.
وي معتقد است: تنها 14 واحد اختياري به عنوان دروس مدرسي به دانشجويان اين دانشگاه ارائه مي شود كه به نظر نمي رسد با اين تعداد واحد اختياري بتوان روند صحيح تربيت استادي را پيش گرفت.
اين فارغ التحصيل دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: اين درحالي است كه بسياري از فارغ التحصيلان اين دانشگاه دروس صلاحيت مدرسي را نيز گذرانده اند، اما جذب هيچ دانشگاهي نشده اند و به نظر مي رسد تربيت استاد در اين دانشگاه با مشكل روشي و بينشي مواجه است.
وي اضافه مي كند: دانشگاهي كه براي تربيت استاد راه اندازي شده است، بايد دروسش نيز با همين سياست تعريف شود.
در حال حاضر فعالیت های علمی دانشگاه تربيت مدرس با طیفی گسترده از حوزه های علوم مختلف در 148 رشته کارشناسی ارشد و 110 رشته دکتری، در قالب 13 دانشکده علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت، فنی و مهندسی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی عمران و محیط زیست، علوم پزشکی، هنر و معماری، علوم پایه، علوم زیستی، علوم ریاضی، کشاورزی، منابع طبیعی و علوم دریایی و 14 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی كه متشكل از پژوهشکده فرهنگ و اندیشه دینی، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، مرکز مطالعات آفریقا، مرکز بین المللی تحقیقات زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شبکه های قدرت، مرکز مطالعات مدیریت و تأمین و نگهداری و روسازی، مرکز مطالعات چابهار، پژوهشکده مهندسی آب، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشکده آلودگی محیط زیست، پژوهشکده اقتصاد، مرکز تحقیقات توسعه زیست فناوری ، مرکز کارآفرینی و مرکز رشد و همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه، واحد بین الملل نور و دانشگاه ایرانی- سوری فارابی (در حال راه اندازی در کشور سوریه) تمرکز یافته است.
95 درصد فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت مدرس در دانشگاهها فعاليت ميكنند
شجاع ساداتي، رئيس دانشكده شيمي دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: اين دانشگاه توانسته طي سال هاي اخير هدف خود كه تربيت استاد و اعضاي هيئت علمي است را به درستي انجام دهد و طبق بررسي هاي صورت گرفته 95 درصد فارغ التحصيلان اين دانشگاه در دانشگاه هاي مختلف از جمله دانشگاه هاي دولتي جذب شده اند و امر تدريس و تحقيق را به خوبي انجام مي دهند.
وي مي افزايد: با توجه به اينكه دانشگاه تربيت مدرس طي سال هاي گذشته از جمله دانشگاه هاي كشور بود كه مقطع دكتري را راه اندازي كرده بود، فارغ التحصيلان اين دانشگاه بسيار موفق هستند و در بسياري از دانشگاه هاي كشور فعاليت آموزشي و پژوهشي انجام مي دهند.
رئيس دانشكده شيمي دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: هدف اين دانشگاه تربيت دانشجوي دكتري و ارشد به منظور تامين نيازهاي اعضاي هيئت علمي است كه توانسته به درستي اين هدف را دنبال كند.
دانشگاه تربیت مدرس در سه سال گذشته با تمرکز بر کیفیت آموزش، کیفیت پژوهش و کیفیت امور دانشجویی و فرهنگی و ارتباطات علمی بین المللی، با چندین پله صعود جزو سه دانشگاه برتر کشور و جزو دانشگاههای برتر کشور موضوع بند«ز» ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه و جزء 10 دانشگاه برتر جهان اسلام و خاورمیانه قرار گرفته است.
سرفصلهاي درسي دانشگاه تربيت مدرس براساس تربيت استاد تغيير كند
فارغ التحصيل كارشناسي ارشد روانشناسي عمومي دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: دانشگاه تربيت مدرس از نظر علمي به سطوح مطلوبي رسيده، اما در رستاي هدف اصلي خود كه تربيت استاد و مربي است نتوانسته به جايگاه مطلوبي برسد كه اين امر به دليل جو فرهنگي جامعه و سياستگذاري هاي متفاوت از سوي مسئولين بوده است.
وي مي افزايد: به نظر مي رسد طي يكي دو سال اخير وضعيت بهتر شده است، اما همچنان اين دانشگاه در رسيدن به هدف خود زمان بيشتري را مي خواهد.
اين فارغ التحصيل دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: براي رسيدن به تربيت استاد و عضو هيئت علمي در اين دانشگاه بايد سياستگذاري هايي كه از سطوح بالاتر براي اين دانشگاه گرفته مي شود تغيير رويه دهد.
وي تصريح مي كند: همچنين براي رسيدن به هدف دانشگاه تربيت مدرس بايد سرفصل ها و هدف گذاري هاي آموزشي اين دانشگاه نيز بر مبناي تربيت استاد تغيير كند.
طبق اساسنامه دانشگاه تربيت مدرس، تربیت اعضای هیئت علمی و محققان مؤمن و متعهد به انقلاب اسلامی در رشتههای علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی و تحقیقاتی كشور به منظور ارتقای كیفیت علمی و آموزشی و پژوهشی و كمك به گسترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آن از اهداف اين دانشگاه است.
محسن پارسا مقدم، رئيس دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تربيت مدرس نيز مي گويد: فارغ التحصيلان اين دانشگاه كه در حال حاضر در دانشگاه هاي مختلف كشور مشغول به فعاليت آموزشي و پژوهشي هستند، نمونه بارز دستيابي اين دانشگاه به هدف خود است.
وي مي افزايد: براي گسترش و توسعه تربيت استاد در دانشگاه تربيت مدرس لازم است ديگر دانشگاه هاي كشور اولويت پذيرش اعضاي هيئت علمي خود را از فارغ التحصيلان اين دانشگاه بگذارند.
دانشگاه تربيت مدرس با بنيه علمي خود همواره پيش رو در دانشگاه هاي كشور بوده است، اما هدف اصلي اين دانشگاه تربيت استاد و اعضاي هيئت علمي است كه طي سال هاي گذشته اين هدف كم رنگ شده و فعاليت اين دانشگاه نيز مانند ديگر دانشگاه هاي كشور پيش مي رود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.