آخرین اخبار:
کد خبر:۱۸۷۱۹۸
نشست دبيران استاني مجمع اسلامي رشد و ارتقاي دانشگاهيان -4

کعبی: تحول در علوم انساني نقطه آغازين در ماموريت جهادي حوزه و دانشگاه است

عضو شوراي خبرگان رهبري با بيان اينكه تحول در دانشگاه‌ها نقطه آغازين تحول فكري در انقلاب است، گفت: اين تحول نقطه آغازين و ماموريت جهادي حوزه و دانشگاه است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» از مشهد، آيت‌الله كعبي ظهر امروز در اولين نشست دبيران استاني مجمع اسلامي رشد و ارتقاي دانشگاهيان در هتل پرديسان مشهد با بيان اينكه در دانشگاه‌ها بدون هم‌افزايي، همكاري، هماهنگي و حركت به سمت جلو در حوزه و دانشگاه در قالب يك حركت بسيجي امكان‌پذير نيست، تصریح کرد: فرهيختگان حوزه و دانشگاه مي‌توانند در قالب سازمان بسيج اساتيد و به كارگيري ظرفيت نخبگي دانشگاه يك اقدام جدي و ماندگار در اين عرصه داشته باشند كه اين امر قابل تحقق است.

وي افزود: اگر چهار مطلب در كنار هم محقق شود، مي‌توانيم با تصميم‌گيري شاهد يك تحول بايسته در جامعه باشيم كه اين مطالب را مي‌توان تحول در علوم انساني، تحول در نظام آموزشي حوزه و پيشبرد اجتهاد در حوزه فقه نظام‌ساز و پالايش دستاوردهاي علمي عنوان كرد.
 
عضو شوراي خبرگان رهبري با بيان اينكه امروز شاهد تحقق جامعه اسلامي و به تبع آن تمدن اسلامي هستيم، بيان داشت: اصلاح جامعه منوط به اصلاح دانشگاه است خانواده، مدرسه، مسجد و رسانه بايد در كنار هم متحول شود كه نقطه آغازين اين تحول فكري در انقلاب اسلامي دانشگاه است.

كعبي ادامه داد: تحول در علوم انساني نقطه آغازين و ماموريت جهادي حوزه و دانشگاه است و ما به دنبال اين نيستيم كه با علوم انساني دشمني كنيم؛ بلكه اين علوم بايد بر پايه قواعد، آموزه‌هاي اسلام، كتاب و سنت اتفاق بيفتد كه اين مهم بدون همكاري حوزويان محقق نمي‌شود.

وی در ادامه تحول در نظام آموزش حوزه و پيشبرد اجتهاد در حوزه فقه نظام‌ساز را مهم دانست و گفت: فقه حكومتي پيش‌نياز دارد كه فلسفه متناسب با آن است و حوزه بايد بتواند پاسخگوي نيازها باشد.
 
عضو شوراي خبرگان رهبري با مهم دانستن پالايش دستاوردهاي علمي قابل ارائه توسط حوزه و دانشگاه تاكيد كرد: علم توليد شده در حوزه و دانشگاه كم نداريم اين علم بايد به درد كرسي‌هاي آزادانديشي بخورد و باز تدوين شود كه در این راستا به مجمع كارشناسان جهت پالايش نياز داريم.

تحول در علوم انساني صرفا تحول در آموزش و پژوهش نيست

كعبي با اشاره به اينكه در طرح و لوايح با عقبه كارهاي كارشناسي متكي به علوم انساني سكولار است، بيان داشت: در اين راستا پيشنهاد مي‌كنم مراكز الگوي پيشرفت ايراني -اسلامي تشكيل شود.

وي با بيان اينكه اجتهاد بايد وارد عرصه تصميم‌گيري نظام شود، تحول در علوم انساني را صرفا تحول در حوزه آموزش و پژوهش ندانست و افزود: اين تحول در شاكله نظام است كه اين امر به معناي اجتهاد حكومتي است و رسالت بسيج اساتيد و حوزه نیز اين امر می باشد.

عضو شوراي خبرگان رهبري در خصوص حلقه صالحين ادامه داد: تدوين و تبيين آموزه‌هاي اسلام و معارف اهل بيت با شرايط روز اجتهاد و تحقق و پويايي علمي است.
 
کعبی ساماندهي معارف ناب اسلامي را خواستار شد و افزود: ساماندهي معارف ناب اسلامي و تدوين آن توسط اساتيد فرهيخته براي دانشگاهيان بيان شود.

وي روحانيت را مرزبان انديشه‌هاي فكري دانست و با اشاره به رهبري مقام معظم انقلاب گفت:‌ ايشان چند نقش مانند رهبري انقلاب، اسلام‌شناس، رهبري فكري نهضت‌هاي بيداري، پرچمداري پيشرفت‌هاي علم و ايمان، انسجام‌بخشي در بسيج ظرفيت كشور و مرجع تقليدي را عهده‌دار است كه اين امر نشان الطاف الهي است كه اين ظرفيت‌ها را در ايشان قرار داده است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار