به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شب گذشته در جلسه پرسش و پاسخ فعالان فرهنگی مشهد که در حسینیه قرآن و عترت این شهر برگزار شد، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از ابتدای مبارزات یک نظام مردمی بوده است، در خصوص مسئله نظارت مردم بر نظام تصریح کرد: قبل از آنکه امام (ره) از نجف به پاریس بروند، خدمت ایشان رفتم و اجازه حرکتی مسلحانه را خواستم.
وی افزود: در آن زمان در تهران مشغول به مبارزه بودیم و گروهی را آماده داشتیم که اسلحه نیز تهیه کرده بودند تا با حمله به عوامل حکومت نظامی بر کم شدن کشتار مردم توسط حکومت، اثر بگذارند؛ قبل از هرکاری به ویژه قیام مسلحانه باید از امام(ره) اجازه میگرفتیم، هرچند همه مقدمات فراهم شده بود.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه خدمت امام (ره) رسیدم و اعلام کردم که مسائل روشن و همه افراد آشنا هستند و خطر نفوذ گروهکها و مجاهدین خلق نیست، بیان داشت: امام(ره) پاسخ داد که فعلا مبارزات باید مردمی باشد نه بر اساس تجهیزات؛ باید با مردم کار کرد، نه تجهیزات.
آیت الله علم الهدی با تاکید بر این مهم که اگر در مبارزات وارد عرصه های دیگری می شدیم، از جنبه مردمی مبارزه کم می شد، ادامه داد: امام(ره) فرمودند اگر لازم باشد خودم دستور می دهم، البته امکانات را داشته باشید.
بنیه مردمی عامل نگه داری نظام در برابر استکبار است، نه تجهیزات
وی با اشاره به این مطلب که در آن زمان با دولت تا دندان مسلح نمیشد مقابله مسلحانه کرد، تصریح کرد: امروز هم در مقابل دنیا با تجهیزاتمان رو بهرو نیستیم، آنچه ما را در مقابل استکبار نگه داشته است، بنیه مردمی نظام جمهوری اسلامی است.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه هم نظام باید مورد علاقه مردم باشد و هم مردم در عرصه نظام حاضر باشند، گفت: مردم زمانی در عرصه حاضر می شوند که نسبت به آنچه در نظام رخ میدهد بیتفاوت نباشند و باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.
آیت الله علم الهدی لازمه بی تفاوت نبودن مردم را مشارکت مردم در همه کارهای نظام دانست و افزود: اگر مردم به همه چیز کار نداشته باشند، این میشود همان مشارکت سیاسی کلیسا.
وی ادامه داد: از نظر کلیسا مشارکت سیاسی یک تکلیف است و تکلیف یعنی همه باید از کلیسا اطاعت کنند؛ اما از منظر ما مشارکت سیاسی یک تکلیف است و همه باید در عرصه یک نظام باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اگر کسی در انتخابات شرکت نکند، فعل حرام انجام داده است، تاکید کرد: مردم باید به همه چیز یک نظام کار داشته باشند، نظام مردم سالاری دینی ما این اقتضا را دارد که همه مردم در عرصه حضور داشته باشند.
مسئول یعنی کسی که مورد سوال قرار داده شده است
آیت الله علم الهدی حضور در عرصه نظام را نیازمند مکانیزمهای اجرایی دانست و بیان داشت: یک مکانیزم در تشکیلات نظام به نام دستگاههای نظارتی وجود دارد در این مکانیزم مسئول با رئیس فرق می کند؛ مسئول یعنی کسی که مورد سوال قرار داده شده و مسئولان باید پاسخ گو باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر این مکانیزم باید یک مکانیزم دیگر برای در جریان قرار گرفتن مردم ایجاد کرد، که این مکانیزم باید مردمی باشد.
امام جمعه مشهد مقدس در خصوص تفاوت این دو مکانیزم گفت: دستگاههای نظارتی باید مسائل جزئی، امنیتی و اطلاعاتی را پیگیری کنند که در سطح عموم قابل پیگیری نیست؛ اما در سطح کلی باید مردم در جریان قرار بگیرند.
سوال از مسئولان نباید موجب موج سواری عدهای شود
آیت الله علم الهدی نشاط سیاسی را همراه لازم برای حضور مردم در عرصه نظام دانست و تصریح کرد: در این مسیر باید منویات رهبری را نیز حفظ کرد.
وی با بیان اینکه نشاط سیاسی باید در مردم به ویژه جوانان حفظ شود، گفت: اینکه فقط یک عده را در زمان انتخابات دعوت کنیم، نشاط سیاسی نیست؛ سفارش رهبری این است که جوانان باید آرمان خواه باشند و اوج قضایا را در نظر بگیرند.
شباهت شیوه رهبری و امیرالمومنین در برخورد با سران فتنه
آیت الله علم الهدی در ادامه در پاسخ به سوالی که در مورد علت عدم برخورد رهبری با سران فتنه پرسیده شده و تفاوت شیوه رهبری با شیوه امیرالمومنین (ع) را جویا شده بود، گفت: برخورد مقام معظم رهبری با سران فتنه همان برخوردی است که امیرالمومنین (ع) با سران فتنه زمان خود داشتند، در زمان امام علی(ع) این گونه نبود که همه را سر ببرند؛ تنها خوارج نهروان بودند که به عنوان بدنه فتنه، توسط امام خرد شدند.
سران فتنه بایکوت سیاسی شدند
وی با نام بردن از ابوموسی اشعری و شریح قاضی به عنوان چند تن از سران فتنه گفت: امیرالمومنین(ع) این افراد را بایکوت سیاسی کردند، طوری که ابوموسی اشعری تا آخر عمرش از صحنه سیاست و اجتماع کنار رفت.
امام جمعه مشهد برخورد قاطع با سران فتنه را رفع کردن شر آن ها از اسلام دانست و افزود: اگر پنجاه نسل دیگر هم شود و یک آدم مثل مجاهدین خلق بیایند، باز هم نمی توانند کاری بکنند، این ها بایکوت سیاسی شده اند.
امام جمعه مشهد درخصوص اینکه اگر مسئولی حاضر به پاسخگویی نشد چه باید کرد، آیا باید مسئول را رها کرد یا تنش ایجاد کرد، گفت: تا زمانی که به پیچیدگیهای امنیتی و اطلاعاتی برخورد نکرده، باید پیگیری کرد، چراکه در غیر این صورت کارهای امنیتی و اطلاعاتی سایر مسئولان نظارتی خراب خواهد شد.
آیت الله علم الهدی خلاف را در چهار نوع دانست و تصریح کرد: نوع اول، سوء استفاده است، نوع دوم سوء استفاده شخصی نیست؛ اما اجحاف حق مردم است، مثلا مالیات بیشتری گرفته شود و در مصارف بیت المال خرج شود.
وی ادامه داد: نوع سوم، خلاف قانون است که در آن نه حق بیت المال و نه حتی مردم ضایع نشده؛ نوع چهارم خلاف عرف بودن است، یعنی مردم از یک مسئول چنین انتظاری ندارند.
امام جمعه مشهد برخورد با این چهار نوع خلاف را متفاوت دانست و گفت: در مورد سوء استفاده شخصی، باید قاطعانه برخورد شود؛ چرا که در نظام دینی نباید هیچ مسئولی نسبت به سوء استفاده شخصی احساس امنیت کند.
آیت لله علم الهدی ضمن تشریح برخورد با هر نوع خلاف، بیان داشت: در مورد خلاف قانون باید سعه صدر هم در نظام اسلامی باشد، خلاف عرف را هم مردم باید با امر به معروف و نهی از منکر در مقابلش بایستند.
سوال از تولیت آستان قدس و نمایندگی ولی فقیه متفاوت است
وی در ادامه در خصوص سوالی که از آستان قدس رضوی و تولیت آن و شیوه مورد سوال قرار دادنشان پرسیده بود، تصریح کرد: تولیت با نمایندگی ولی فقیه فرق می کند و تولیت آستان قدس رضوی مسئله کشوری نیست؛ بلکه یک مسئله خاص است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: در گذشته نائب تولیت داشتیم که در واقع جانشین شاه بود، امام این را برهم زد و کل تولیت را به آیت الله طبسی دادند؛ اما نمایندگی ولی فقیه مربوط به کل جریان سیاسی نظام در سه استان خراسان بزرگ است.
آیت لله علم الهدی سوال از تولیت و نماینده ولی فقیه در استان را دو مسئله جدا دانست و افزود: در موضوع آستان قدس دو موضوع وجود دارد، یکی تشکیلات آستان قدس است که شاید اشکال هم داشته باشد و من به هیچ وجه از آن حمایت نمی کنم و دیگری شخص آیت الله طبسی است.
وی تصریح کرد: من در 14 سالگی طلبه شدم و در آن زمان که هنوز صحبت انقلاب نبود، آیت الله طبسی که کت و شلواری بودند در بعضی از منابر سخنرانی و با رژیم مبارزه می کردند.
وی تاکید کرد: این واقعیت ها را باید در نظر گرفت و در عین حال به دنبال مطالبه حق نیز بود.