به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یاسوج، اولین کرسی نقد و نظره پردازی دانشگاه یاسوج به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه با موضوع «چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با هدف معرفی این الگو و تبیین مبانی و ضرورت های آن با حضور اساتید علوم انسانی دانشگاه یاسوج سمیعی اصفهای و محمدی و با مجریگری نیکنام دانشجوی ارشد علوم سیاسی به عنوان کارشناس مجری برگزار شد.
در ابتدای بحث سمیعی اصفهانی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی به تبیین الگو های توسعه در جوامع غربی پرداخت و سیر تحولات و رشد و توسعه در اروپا را مورد تحلیل و بررسی قرار داد؛ مکاتبی چون نوسازی جدید و قدیم، مکتب کمونیسم، لیبرالیسم و نئولیبرالیسم عمده مکاتب غربی بودند که مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه محمدی عضو هیئت علمی گروه الهیات دانشگاه یاسوج از زاویه نقد الگو های غربی، بر این موضوع تاکید کرد که پایه های اندیشه ورزی در غرب بر مقولاتی چون اومانیسم و سکولاریزم و کاپیتالیسم قرار دارد فلذا چنین مقولاتی نمی تواند رستگاری دنیوی و اخروی برای جامعه ی اسلامی به ارمغان آورد.
در بخش دیگر، سمیعی اصفهای به تبیین مولفه های ایرانی بودن الگو پرداخت.
وی با اشاره به این مسئله که دانشمندان ایرانی، الگوی اسلامی - ایرانی را بدست می آورند و همچنین در این الگو ویژگی های منحصر بفرد جامعه ایرانی چون تاریخ کهن، فرهنگ غنی و متنوع، سرزمینی پهناور با ذخایر طبیعی گوناگون، جمعیت جوان و با استعداد، اقوام مختلف و خرده فرهگ های گوناگون در نطر گرفته خواهد شد؛ اتصاف ایرانی بودن الگو را هرچه بیشتر نشان می دهد.
در ادامه محمدی، وصف اسلامی بودن را محور و پایه تدوین این الگو ذکر کرد و ابتنای برنامه های کشور را براساس مبانی معرفت شناسی و هستی شناسی اسلامی، در چارچوب حقوق و اخلاق اسلامی دانست.
وی ابتنا و قرار دادن اصول اسلامی را موجب تفاوت در الگوی پیشرفت، در ترسیم وضعیت مطلوب انسان و جامعه انسانی قلمداد کرد.
در قسمت پایانی بحث با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تقسیم بندی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به چهار عرصه زندگی، تفکر، علم و معنویت؛ هریک از کارشناسان حاضر در بحث جبه های مختلفی از این چهار مقوله را تبیین کردند.
سمیعی اصفهانی حوزه زندگی را شامل سه بخش مهم عدالت، امنیت و رفاه دانست و تحقق آن را منوط به تشکیل حکومت اسلامی بیان کرد و همچنین در عرصه علم با اشاره به ضرورت و تاکید اسلام بر علم آموزی، یکی از عرصه های زندگی بشری را دانش ورزی و علم آموزی بشمار آورد.
محمدی نیز هدف وغایت زندگی انسان در این دنیا را بدست آوردن رستگاری ومعنوت دانست و تفکر و تدبر در تمامی امور را از اصولی بر شمرد که در قرآن کریم و احادیث و روایات پیامبر و ائمه به کرات مورد تاکید قرار گرفته است که بنابراین، نقش و اهمیت دین در تمام برنامه یزی های کشور باید ارزش بالا دستی داشته باشد.
با توجه به استقبال اساتید و دانشجویان از بحث مذکور در پایان جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد که کارشناسان به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ گفتند.
دانشجویان و اساتید از وقت کمی که مسئولین دانشگاه برای چنین جلسه هایی تعیین کرده بودند و نا تمام ماندن این مباحث، ابراز نگرانی کردند.