رئیس دانشگاه آزاد قائمشهر گفت: زمینی کردن علم و قطع ارتباط آن با ریشه های الهی خطایی راهبردی در حوزه آموزش بوده است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، باقرزاده روز گذشته در بازدید از حوزه های علمیه محمدیه و امام صادق (ع) کوتنای این شهر که در راستای ارتباط میان حوزه و دانشگاه صورت گرفت، با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که تخصصهای حوزهای در دانشگاه و تخصصهای دانشگاهی در حوزه دنبال شوند، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه دو جزیره جدا از هم نیستند، بلکه مکمل یکدیگر برای رسیدن جامعه به کمال هستند.
وی با تاکید بر ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه افزود: وحدت این دو نهاد موجب تبیین جایگاه فکری و فرهنگی نظام در حل بسیاری از مشکلات اجتماعی است.
باقرزاده با اشاره به متولیان آموزشی کشور بیان کرد: ارائه برنامه آموزشی در کشور تنها بر عهده دانشگاه ها نیست و از نگاه دیگر اینها یک قطب آموزشی کشور هستند و قطب دیگر آموزش کشور حوزه ها هستند که با توانمندی مناسبی پیش می روند.
رئیس دانشگاه آزاد قائم شهر ضرورت وحدت را الزام از حیث معرفتی خواند و با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح سبک زندگی گفت: در این رابطه اولین چیزی که به ذهن دانشگاهیان و حوزویان می رسد تغییر سبک زندگی آموزشی است که این تغییر تاکنون بهینه نبوده و حال می خواهیم به سمتی برویم که درگام اول با این اصلاح شکاف و فاصله بین حوزه های علمیه و دانشگاه ها را پرکنیم.
وی با اشاره به استنباط نادرست و غلط حاکم در خصوص مباحث علمی قبل از انقلاب بیان کرد: یک مفهوم به نام سلطه های پارادایمی وجود دارد که با یک جهان بینی و یک باورهایی که برعرصه اندیشه ای مسلط می شود در عمل هیچ اندیشمندی جرأت طرح مباحث جدید یا متفاوت را به خود راه نمی دهد و ما در حوزه و دانشگاه نتوانستیم این زمینه را به مفهوم واقعی برقرار کنیم.
باقرزاده با بیان اینکه در این سالها یک خطای راهبردی در حوزه آموزش رخ داد، گفت: زمینی کردن علم و قطع ارتباط آن با ریشه های الهی خطایی بود که ضرورتا باید توسط حوزه و دانشگاه اصلاح شود.
رئیس دانشگاه آزاد قائم شهر بیان داشت: در این اصلاح سبک زندگی آموزشی باید بپذیریم دانشگاه و حوزه علیرغم اختلاف در روش و ابزار، اما به دلیل هدف یکسان باید به سمت وحدت حرکت کند.
وی در ادامه گفت: تولید محتوا و منابع درسی دینی، تربیت نیروی انسانی متعهد، همکاری در انجام فعالیت های پژوهشی، راه اندازی جلسات کرسی آزاد اندیشی مشترک، فعال کردن دفتر حوزه و دانشگاه و اتاق فکر بین اساتید حوزه و دانشگاه از جنبه های مشترک وحدت حوزه و دانشگاه می باشد.
باقرزاده نحوه علم آموزی و مباحثه ها در دانشگاه ها را خالی از اشکال ندانست و گفت: هنوز نتوانستیم به سمت وحدت به مفهوم واقعی حرکت کنیم و علمی کردن مباحث و مهمتر از آن دینی کردن مباحث علمی نادیده گرفته شد و باید جدا از مباحث فلسفی به مبانی کاربردی آن نیز بپردازیم.
رئیس دانشگاه آزاد قائم شهر در پایان بیان کرد: ما در حوزه پژوهش کاربردی در مباحث دین محوری علوم دچار غفلت شدیم که با وحدت بین حوزه و دانشگاه این امکان فراهم می شود؛ ولی پیش شرط آن باور کردن این ضرورت است.
وی در پایان همپوشانی اهداف مشترک در راستای تحقق آرمانهای جامعه را از جمله اهداف وحدت حوزه و دانشگاه خواند و گفت: این دو نهاد باید در خدمت آرمانهای نظام باشند.