رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به جریان هایی مانند سنتی سکولار، روشنفکران سکولار غرب زده و معنویتهای نو پدید سکولار، از ده جریانی نام برد که در مقابل اهداف انقلاب اسلامی ایستاده اند.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز گذشته، در اولین همایش از سلسله نشست های «فجر بیداری» بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، شناخت شخصیت حضرت امام خمینی(ره) را برای نسل های دیگر انقلاب ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در تاریخ ایران بزرگان زیادی چون ملاصدرا و علامه طباطبایی بوده اند ولی شخصی به جامعیت امام خمینی(ره) وجود ندارد که در همه زمینه ها کامل باشد.
وی امام خمینی را دارای شخصیتی جذاب دانست و بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران در سال 57 توسط امام خمینی(ره) همانند سایر حرکتهای اصلاحی و انقلاب های جهان از جمله انقلاب فرانسه و شوروی ریشهها و ارزشهایی دارد که از لحاظ محتوا با آنها کاملا متفاوت است.
این کارشناس شناخت ریشه های انقلاب اسلامی را در گرو شناخت امام خمینی(ره) عنوان کرد و افزود: بدون شناخت ایشان نمی توان به بررسی انقلاب اسلامی ایران دست زد، شخصیت امام خمینی(ره) نیز جامع است لذا برای بررسی و شناخت باید حوزههای فقه، فلسفه، عرفان و جنبه های عملی ایشان را مطالعه کرد.
حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به فرجام انقلاب های سایر کشورها یادآور شد: همه انقلابهای جهان از جمله فرانسه و شوروی پس از گذشت چند سال از ریشهها و آرمان های خود جدا شدهاند و به انحراف کشیده شدهاند.
وی با معرفی اساتید برجسته امام خمینی(ره) در حوزههای مختلف بیان داشت: این مسئله باعث شد تا امام خمینی(ره) به شخصیتی جامع بدل شود و ایشان را در همه ابعاد رشد دهد.
این کارشناس نظریات امام خمینی(ره) را کاملا کاربردی عنوان کرد و افزود: ایشان نظریه کاربردی ولایت فقیه را مطرح کرد و علاوه بر آن با توجه به رژیم طاغوتی شاه بحثهای جامعه دینی توسط امام خمینی(ره) به میان آمد.
حجت الاسلام خسروپناه عرفان و فلسفه را در دیدگاه امام خمینی(ره) ناظر بر نیاز امروز دانست و بیان داشت: از این رو ایشان به گورباچوف پیشنهاد کردند که فلسفه اسلامی بخواند و تنها راه نجات بشریت گریز به فلسفه اسلامی است.
وی امام خمینی(ره) را مدرس و محققی با روحیه مجاهدت عنوان کرد و افزود: ایشان توانستند مسائل تئوری را جامه عمل بپوشاند و از دستورات اسلام نهادهایی از جمله مجلس خبرگان و شورای نگهبان ایجاد کنند.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اصول خدا محوری، کرامت انسان و آخرت گرایی را مبنای انقلاب اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) در برابر انسان گرایی و انسان محوری ایستاد و نگذاشت تا ضلالت مسیحیان کاتولیک گریبانگیر مردم شود.
حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به وجود مصلحت گرایی در نظام های سیاسی جهان گفت: نظام های سیاسی عنصر مصلحت گرایی را برای رسیدن به نفع و لذت میدانند ولی جمهوری اسلامی ایران این اصل را در راستای رستگاری مسلمانان ارزیابی میکند.
وی یکی دیگر از اصول انقلاب اسلامی را نیاز همه موجودات به خداوند دانست و خاطر نشان کرد: همه چیز در قدرت بی انتهای الهی است و در همین راستا امام خمینی(ره) به هنگام آزاد سازی خرمشهر می فرمایند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان جامعیت اسلام در همه ابعاد وجودی انسان و جامعه تصریح کرد: امام خمینی(ره) نیز تلاش میکرد تا این نگرش جامع و کامل را پیاده سازی کند ولی هیچگاه ادعا نکرد که توان تحقق همه بخش های اسلام وجود دارد و این مسئله لزوم وجود امام زمان(عج) را ثابت میکند.
حجت الاسلام خسرو پناه جامعیت اسلام را با عقلانیت قابل جمع دانست و یادآور شد: امام خمینی(ره) شک گرا نبود و عقل و وحی را در کنار هم قبول داشت و برای آن دو حقانیت قائل بود چون انسان شکاک نمیتواند ایمان پیدا کند.
وی عدالت گرایی را یکی از آرمان های انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: عدالت گرایی در دیدگاه انقلاب اسلامی فقط مربوط به ایران نیست و همه جهان را شامل میشود لذا ظلم صهیونیست ها علیه فلسطینیان را برنمیتابد این ارزش عدالت است که سایر ارزشها را شکل میدهد.
این کارشناس، جریان هایی که به مقابله با انقلاب اسلامی ایران ایستاده اند را در 10 گروه عنوان و تصریح کرد: امروز جریان سنتی سکولار مثل حجتیه، روشنفکران سکولار غرب زده، جریان اخباری گری که علم و عقل و پژوهش را نفی میکنند، صوفی گری، معنویت های نو پدید سکولار، تفکرات اومانیستی، گرایشات ماتریالیستی، شکاکیت و نسبیگرایی، جریان ابتذال اخلاقی در حوزههای رمان، سینما، اینترنت و موسیقی و در نهایت جریان انحرافی و اصلاحات در برابر اهداف انقلاب اسلامی ایران ایستاده اند.